Annons

Fokuseringsteknik

Produkter
(logga in för att koppla)

Minita

Aktiv medlem
Jag har börjat fundera lite mer kring fokuseringspunkter, osynliga hjälp punkter och olika kombinationer av fokuseringspunkter tillsammans med fokusinställningen på kameran.

Oavsett vilket fabrikat som Ni kör med, så borde det finnas lite tankar runt omkring detta - hur du utnyttjar tekniken och till vilken typ av motiv.

Själv har jag en Canon 30D där jag har ställt om kameran att fokusera enbart på mittpunkten och med *-knappen. Såg i en tråd ett tips där man dessutom ställer fokuseringen på "Servo" eftersom kamean enbart fokuserar när jag håller nere *-knappen. Skall m.a.o. vara ett snabbt sätt att arbeta med kameran på normalmotivet.

Nu har jag visserligen inga dolda hjälp fokuseringspunkter på mitt hus men jag skulle ändå vilja veta hur Ni gör, lite tips och erfarenheter på olika motiv.

//Micke
 

Minita

Aktiv medlem
Kom igen nu. Det måste finnas tankar runt omkring detta - eller var det helt ointressant rubrik? //Micke
 

MattiasL

Aktiv medlem
Jag gör som du, på ett ungefär.
AF-on-knappen och AF-c på Nikonspråk. Använder dock ibland andra fokuspunkter än den i mitten.
Det funkar bra.
 

matnyttige

Aktiv medlem
Minita skrev:
Själv har jag en Canon 30D där jag har ställt om kameran att fokusera enbart på mittpunkten och med *-knappen......
Det kan vara lite lurigt att tex vid porträtt med ett ljusstarkt objektiv som har en kort brännvidd att låsa fokusen på ögat och sedan komponera om. Skärpan hamnar då bakom ögonen.
 

raderad12

Aktiv medlem
Fokuspunkterna på min digitala kamera, EOS 300D, är i nästan alla förekommande fall placerade fel, dvs. _inte_ där jag vill ha motivet jag fokuserar på. Manuell fokusering är också bara att glömma med de flesta autofokus-objektiv, sökaren är dessutom på tok för liten och dessutom inte ens gjord för manuell fokusering och saknar all form av fokushjälpmedel som snittbild och/eller microprismor. Så därför använder jag bara den mittersta fokuspunkten och komponerar om. Jodå, jag känner mycket väl till nackdelen med att komponera om med låst fokus, men inga alternativ är varken bättre eller snabbare - har man en skitkamera så har man.

Edit: Ratta omkring fokuspunkter är dessutom väldigt knöligt jämfört med att fokusera manuellt, som iofs. ändå inte är ett alternativ..
 
Senast ändrad:

mb90

Avslutat medlemskap
Jag fokuserar alltid manuellt, men det kan ju delvis bero på att jag inte har något alternativ ;)
 

matnyttige

Aktiv medlem
Stig Gunnarsson skrev:
Mats
Kan du utveckla varför skärpan skulle hamna bakom ögonen vid låst fokus?
Jo, det beror på att fokusplanet inte går i som en radie utan som en plan yta. Tex om du står mot en vägg och tar en bild så med ett perfekt objektiv så blir både mitt och hörn skarpa dvs i fokus även om avståndet till hörnen är längre än till mitten.
Låser man skärpan på modellens ögon med mittpunkts-sensorn och sedan komponerar om dvs riktar ner kameran något så ligger ju inte skärpeplanet samma som innan. Fokus ligger då framför magen OCH bakom ögonen.

Det är mer noterbart på ett vidvinkel (tex 35/1.4) där vinkeln mellan omkoponeringen är större än med ett 300 mm objektiv. Med tele är troligtvis "skärpeflytten" obetydligt.
 

Fogel70

Aktiv medlem
Brukar för det mesta använda autofokus och efterjustera fokus manuellt vid behov. Tack vare "quickshift" på objektiven går det att fokusera manuellt även när autofokus är påslagen. Har ställt in kameran så att autofokus stängs av när AF-knappen är intryckt, så att det går lätt att skifta till helt manuellt vid behov, och det är bara att släppa knappen för att återgå till autofokus igen.

Brukar oftast ha kameran inställd för automatisk fokuspunkt och använder bara mittpunkten vid behov. Valbar fokuspunkt använder jag nästan aldrig.
 

timofej

Aktiv medlem
Minita skrev:
Själv har jag en Canon 30D där jag har ställt om kameran att fokusera enbart på mittpunkten och med *-knappen. Såg i en tråd ett tips där man dessutom ställer fokuseringen på "Servo" eftersom kamean enbart fokuserar när jag håller nere *-knappen. Skall m.a.o. vara ett snabbt sätt att arbeta med kameran på normalmotivet.
Har testat metoden (med servo) men trivdes aldrig med den. Även om Kamera&Bild hävdade att de inte kände någon som bytte tillbaka. Jag gjorde det i alla fall.

Huvudanledningen var att AF lampan i sökaren inte lyste med fast sken utan blinkade litegrann även när fokusen var nådd. Dessutom fick jag inte det bekräftande pipet från kameran. Alltså vet man aldrig med säkerhet när fokusen är uppnått. Man fick kolla lampan hela tiden vilket var distraherande.

Den tredje anledningen var att det var omöjligt att låna ut kameran till någon utan att gå till menyerna och ändra allt tillbaka så att även vanlig dödlig kunde ta bilderna.

Alltså fokuserar jag som vilken novis som helst: AF punkt i mitten, halvtryck av slutarknappen, komponera om, tar bilden.

Om vinkeländringen är för stor och jag kör med stor bländare fokuserar jag bara inte på ögat utan på något lite närmare (näsa t.ex.). Men det inträffar sällan. Teleobjektiv som har kort skärpedjup tillåter inte stor vinkeländring vid omkomponeringen. Vidvinklarna har större skärpedjup istället.
 

matnyttige

Aktiv medlem
Re: Re: Fokuseringsteknik

timofej skrev:
Teleobjektiv som har kort skärpedjup tillåter inte stor vinkeländring vid omkomponeringen. Vidvinklarna har större skärpedjup istället.
Nja, det stämmer ju inte riktigt. Du kan få mindre skärpedjup med ett 35/1.4 än med ett 200/2.8. Dessutom är skillnaden i avstånd mellan ögat och den omkomponerade mittpunkten mycket mindre om man har ett tele (eftersom vinkeln är bra mycket mindre).
 

Minita

Aktiv medlem
OK. Det blev lite tankar runt omkring det hela. Jag har ett Canon 5D hus med några dolda hjälpfokuspunkter - 6 st. Såvitt jag förstår så aktiveras dessa enbart när jag kör i servoläget. (Kan det vara så) Kan detta vara ett skäl till att använda servoläget även om motivet står stilla? T.ex. porträtt. Har dessutom testat att sikta på nästippen för fokusering och därefter justera kompositionen. Tycker det blir något skarpare. Kanske beror detta på skärpeplanet som Ni tidigare har påpekat. //Micke
 

Minita

Aktiv medlem
Försöker puffa igång tråden igen.

Alltså. Ni som (främst) har 5D hus. Har Ni funderat mer på de dolda hjälpfokuspunkterna? Såvitt jag kan förstå, så arbetar dessa enbart när man kör i servoläget. Hur fungerar det på 1:eek:rna? Där finns lite fler dolda fokuseringspunkter. //Micke
 

Vattendroppe

Aktiv medlem
Jag kör på One-shot fokus och enbart på mittfokuspunkten. Det är enkelt och bra, då jag kan bestämma snabbt och enkelt vilket objekt jag vill ha fokus på; om jag vill att det inte ska vara centrerat i bilden så håller jag helt enkelt fokusen och flyttar på kameran. Fungerar (oftast) prima. Då jag har en 350D så kan jag inte ställa in vlika knappar jag ska använda för att fokusera, i varje fall inte vad jag vet. Kanske är en anledning att läsa manualen? Om jag kunde (/visste) är jag övertygad om att jag skulle använda *-knappen till detta.
 

2L8

Avslutat medlemskap
Du kan ändra till *-knappen! kommer dock inte ihåg vad menyn heter. typ egen cf...sen har 9 menyer att bläddra i tror jag.
 
ANNONS