Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

VM i bokeh

Produkter
(logga in för att koppla)

Makten

Aktiv medlem
Bokeh är ett ganska välanvänt ord på FS. Ändå verkar de flesta inte veta riktigt vad fasen det är för något. Bokeh är "karaktären på oskärpan bortom eller hitom skärpeplanet", skulle jag säga. "Bra bokeh" är förstås mycket subjektivt, men de flesta insatta är nog överens om att det handlar om mjuk, "krämig" oskärpa utan störande och vassa former i oskärpan. Bra bokeh är alltså INTE samma sak som väldigt kort skärpedjup. Vilket objektiv som helst med tillräckligt stor ljusstyrka kan ge en snygg bakgrundsoskärpa, om bakgrunden är kontrastlös. Det är när man fotograferar saker i hårt ljus, eller när det finns starka ljuspunkter i bakgrunden, som bokehn verkligen ger sig till känna. De flesta normalobjektiv, vanligen 50/1,8, ger hiskeligt ful bokeh. Skärpedjupet blir kort, men så fort kontrasten är hög så är oskärpan besudlad med hårda linjer och ringar. Ljuspunkter blir till ringar, där kanten är ljusare än mitten. Motsatsen mot gaussisk oskärpa, där mitten av punkten är ljusast, för att mjukt avta mot kanten.
Det vore trevligt att se lite bildexempel på vad du anser vara "bra bokeh". Bifoga en bild och skriv vad det är för objektiv som använts.

Jag börjar med en bild tagen med ett Nikon 75-150/3,5 Series E @ 150/3,5.
Vad är det som är bra här? Jo, trots starkt ljus och ganska starkt kontrast i bakgrunden så är oskärpan väldigt mjuk och fin. Jag upplever att det här mycket enkla objektivet har mycket bättre bokeh än alla andra objektiv jag ägt och/eller provat. Bättre än Sigma 105/2,8 macro. Bättre än Nikkor 70-200/2,8 VR. Att sen skärpan är kass är en annan femma;-)
 

Bilagor

Makten

Aktiv medlem
Och så ett exempel på dålig bokeh. Tamron 17-50/2,8 @ 50/2,8. Hårda linjer, ringar... Man ser nästan "dubbelt".
 

Bilagor

Makten

Aktiv medlem
För rättvisans skull, en bild med 75-150:an med riktigt hög kontrast i bakgrunden. Här ser vi "ringar", men de är mjuka och fina. Till och med tjusiga makroobjektiv brukar ge hårdare ringar vid motsvarande omständigheter.

Tillägg: Tamronbilden är ett utsnitt, medan den här och den översta är hela bilden.
 

Bilagor

Graal

Avslutat medlemskap
Synd att ni inte visar samma motiv med olika optik. Svårt att dra några slutsatser annars väl?
 

Makten

Aktiv medlem
Graal skrev:
Synd att ni inte visar samma motiv med olika optik. Svårt att dra några slutsatser annars väl?
Lite svårt att ta samma bild med olika brännvidd. Men ja, det är svårt att dra slutsatser. Tittar man på bilden med 50/1,8 ovan så ser det ut som det brukar. Ganska hårda linjer och ringar i oskärpan. Jag har aldrig sagt att det inte är användbart, men det finns bättre objektiv om man är ute efter snygg oskärpa.

Tillägg: Och nej, det här är ingen tävling (även om man kan tro det med tanke på trådtiteln, hehe). Det är bara kul att jämföra lite.
I tråden "bokeh showdown" verkar de flesta koncentrera sig på kort skärpedjup. Det är inte samma sak som snygg bokeh.
 
Senast ändrad:

maxzomborszki

Aktiv medlem
Makten skrev:
I tråden "bokeh showdown" verkar de flesta koncentrera sig på kort skärpedjup. Det är inte samma sak som snygg bokeh.
"De flesta" tycker jag är att ta i även om exempelbilderna i den inte alltid är solklara. Men helt klart är det skillnad på bokeh och skärpedjup. Samtidigt gör inte tråden någon större ambition att visa upp de mest extrema fallen av bokeh utan snarare var det väl en uppmaning till att visa OLIKA objektivs oskärperendrering, vilket jag även uppfattade att denna tråd hade som ambition. Att trådar börjar dra lite åt ett annat håll tillhör nog vanligheterna.

Att de flesta bilder som ska visa bokeh har kort skärpedjup faller för mig ganska naturligt, du vill se hur saker som är rejält utanför skärpeplanet tecknas, vilket med enkla medel fås till när skärpedjupet är kort.
 

Florestan

Avslutat medlemskap
Anade att bilden inte skulle falla i smaken.

Det sexkantiga stör inte mig det minsta, det är t o m charmigt ibland. Borde exemplifierat med annan bild som visar karaktären på bokehn istället. Hmm.

*letar, rotar*
 

dJb

Aktiv medlem
Härligt.. lite testfotande i brist på annat en regnigt trist lördag kväll. Vet inte om man kan se så mycket av dessa bilder. Svårt att hitta nåt bra motiv runt huset som påvisar bra eller dålig bokeh..

Först ut är i alla fall en 24-70/2.8 @2.8
 

Bilagor

ANNONS