Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Använda som blod?

Produkter
(logga in för att koppla)

bjornwestergren

Aktiv medlem
Vad använder ni som blod på era bilder?, drar mig för att använda verkligt blod om ni förstår.
Jag hade tänkt mig att knäppa lite dramatiska bilder, stänka blod på en spegel och så till en bildserie, inga blodiga människor och så.

Vad har använts för blod här:


Vill kunna hälla det i badkar och stänka på saker, dvs. det skavara hyffsat lätt att tvätta bort.
Vet inte om man kan göra något smidigt själv eller om man kan köpa det nånstans.
 

Efwa

Aktiv medlem
Det går ju att köpa nötblod i affären :)

Inte alltid man får dock, man måste ha tillstånd av Jordbruksverket, men ibland kan det gå vägen iallfall.

OBS! Jag änvänder till blodspår till hunden om någon undrar.



//Efwa; allways a bloody Mary
 

johanh

Aktiv medlem
Skriv ett email till Daniel och fråga.

Annars skulle jag tro att sminkblod, typ teatersmink eller vad det nu kan kallas skulle funka. Säljs nog på Buttricks eller liknande.

Johan
 

Efwa

Aktiv medlem
Njae, det är nytt sedan augusti eller något.
Men butikerna är inte alltid så noga.

Jag tror att man inbillar sig att blod är tjockare än det är i verkligheten, så många tror nog inte på det hela när man använder riktigt blod (eller blod blandat med saliv) ;-)

Se till att dom inte späder ut det med vatten i butiken bara, det kan dom göra ibland för att det ska se mer ut. Varför vet jag inte, varit med om det vid två tillfällen.
 

bjornwestergren

Aktiv medlem
mmm...ska checka efter teater/sminkblod och se vad man kan hitta, är inte så sugen på att använda riktigt blod som sagt va, så djurblod försvinner som alternativ det också.
 
Senast ändrad:

marco

Aktiv medlem
Läste nånstans, typ det stora farliga nätet, att på den gamla goda tiden, då allt var mycket bättre, världen var antigen svart eller vitt och framförallt vackrare, så använde man smält choklad som blod...
Testa.... Det kan man ju göra i lite olika konsistens, så det inte rinner undan så fort.
 

EricSthlm

Avslutat medlemskap
jag har fotat en hel del bilder som innehållt blod. jag köper gris eller koblod hos scharken på ica eller konsum.
 

Milo

Aktiv medlem
jag köpte mitt blod på en leksaks affär...i form av kappslar....kostade några tior....och smackar fy fasen...haha! :)

/Patrik
 

steinick

Aktiv medlem
Efwa skrev:
Se till att dom inte späder ut det med vatten i butiken bara, det kan dom göra ibland för att det ska se mer ut. Varför vet jag inte, varit med om det vid två tillfällen.
Det går inte att späda ut blod med vatten, det hemolyserar omedelbart (de röda blodkropparna sprängs). Om man vill späda bloden ska det göras med fysiologisk (isoton) koksaltlösning, dvs 0,9 % koksalt. Allt blod som förvaras måste ha någon antikoagulant tillsatt, vanligen heparin eller citrat.
 

everhill

Avslutat medlemskap
blod

Kaffe ska tydligen vara bra om du fotograferar svartvitt. Det användes visst mycket i svartvita filmer förr i tiden.

/MVH Henrik
 

_UF0_

Aktiv medlem
ja hadde ett recept förut men kommer inte ihåg det riktigt...tror det byggde på karamellfärg kocentrerad röd saft och sirap
 

Efwa

Aktiv medlem
steinick skrev:
Det går inte att späda ut blod med vatten, det hemolyserar omedelbart (de röda blodkropparna sprängs).
Japp, det är vad som händer. Luktar mer också. Bra för förstgångsspårare (hundar), men visst GÅR det, det är bara frågan hur bra (läs dåligt) det blir ;-)

Blä, tänk dig blodlukten gånger 10.....urk, ingen lukt som får en att drägla iallafall :)
 

sandm

Medlem
Angående karamellfärg...

Jag figurerade som modell åt en kompis här om dagen. han använde vatten och vanlig karamellfärg att dränka in mig i. Det såg ganska bra ut, men var rejält svårt att få bor från huden sen, och mina kontaktlinser sög åt sig färgen och blev knallröda. Gissa om folk tittade snett på mig när jag gick hem från studion och såg ut som en yxmördad zombie... men efter en timme i duchen blev man av med det mesta iaf.
 
ANNONS