Annons

Fotoutbildning / pressfotograf

Produkter
(logga in för att koppla)

mike

Medlem
jag hade tänkt söka till någon fotoutbildning med inriktning till pressfotograf, den enda skolan jag hittat som inriktar sig till pressfoto är Mitthögskolans Bildjournalistik.
Jag har även tänkt söka till hff i göteborg ifall jag inte skulle komma in på Mitthögskolan.


Har ni några tips på bra skolor?
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Nordens Folkhöskola har 100p bildjournalistik.

Höskolan i GBG är inte så mycket för en pressfotograf.

Men fotografyrket är inget man bara utbildar sig till och sedan blir... Det krävs mycket jobb och engagemang.,
 

Peter.H

Aktiv medlem
Mig veterligen finns det inga "renodlade" utbildningar för just Pressfotografi, utan man utbildar sig till fotograf, och sedan väljer man det som gren i en vidareutbildning. I alla fall var det så förr.

Många av landets lite äldre pressfotografer (inkl mig själv), har gått livets hårda skola, med allt vad det innebär.
 

gbjerne

Aktiv medlem
Som Magnus skrev är nog Nordens folkhögskola Biskop-Arnö den ända fotoskolan med enbart inriktning på press.
Programmet heter Bildjornalistik.
Svårt att komma in på men vad jag har förstått en fantastisk utbildning.

Sök och se vad som händer!
Lycka till
 

Moak

Guest
Jag är också på jakt efter liknande skolor. Den bästa verkar vara Norden Fotoskola (Biskops Arnö). Annars finns det folkhögskolor, t ex Hola Fhsk och Gotland.
 

D76

Aktiv medlem
Ingen som har någon erfarenhet från Bildjournalistik vid Mitthögskolan i Sundsvall? Utbildningen startade ju i höstas. Funderar nämligen också på att söka dit.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Jag har en kompis som går bildjournalistutbildningen i Sundsvall. Intagningen sker enbart på betyg, precis som den vanliga journalistutbildningen. All fotografering är digital.

Utbildningen är delvis praktisk och delvis mycket högskolemässig. Det tar nog ett tag innan utbildningen sätter sig.

Pga betygsintagningen är förkunskaperna mycket skiftande hos eleverna. Å andra sidan är inte gruppen så likriktad som den tycks vara på Biskops-Arnö.
 

mike

Medlem
jag har skickat iväg en ansökan till hff i göteborg nu...ska även skicka in till mitthögskolan så man får ju hoppas att man kommer in nånstans. Nån som vet om det är svårt att komma in på mitthögskolan?




froderberg skrev:
Jag har en kompis som går bildjournalistutbildningen i Sundsvall. Intagningen sker enbart på betyg, precis som den vanliga journalistutbildningen. All fotografering är digital.

Utbildningen är delvis praktisk och delvis mycket högskolemässig. Det tar nog ett tag innan utbildningen sätter sig.

Pga betygsintagningen är förkunskaperna mycket skiftande hos eleverna. Å andra sidan är inte gruppen så likriktad som den tycks vara på Biskops-Arnö.
 

f.billqvist

Aktiv medlem
assisten är också en framtid

assisten är också en framtid att lära sig via ,själv går jag som det nu och har lär mig tonvis med saker som jag inte hade en blekaste aning om ,,, dock får man nog gå under en lång tid.. och plus man ser hur det är i verkligheten att vara som fotograf ,, och allt vad det innebär
 

D76

Aktiv medlem
Du har inte gjort högskoleprovet då? Iofs har anmälningstiden för att göra det i vår gått ut men i hsp-gruppen var väl intagningen "lägre" än på betyg?
 
Här har ni en bildjournalistelev!

Hej allihopa!

Jag läser bildjournalistik på Mitthögskolan, och tillhör alltså den allra första kullen. :)

Om någon vill veta något om utbildningen är det bara att fråga mig!

//Jessica
 

nysteanders

Aktiv medlem
Perfekt...

... jag som precis tänkte ge rådet att kontakta Studentkåren/Studievägledaren för att komma i kontakt med någon studentrepresentant.

Och då dök Jenny ner alldeles som sänd från ovan.

Lycka till med utbildningen både Jenny och Michael. Man blir sugen på att plugga igen när man hör Er...

:eek:)

/Anders
 

Petero

Medlem
Pressfotograf...

Tjopp

På gotland finns det ju faktiskt en utbildning på folkhögskolan i hemse, den är nog kanske inte allför en dum början..

//peter
 
ANNONS