Annons

Problem med överexponerade blixtbilder

Produkter
(logga in för att koppla)

SunKi

Aktiv medlem
har ett litet problem med överexponerade bilder.. Jag har just satt ihop en liten studio hemma i lägenheten, fått tag på några gamla studioblixtar... köpt en blixtljusmätare osv..
Blixtljusmätaren är den billigaste som går att hitta, en Gold Eagle, köpt på photax för ca 1000-lappen..

Har inte hunnit prova mig fram så mycket, men jag har gjort några tama försök med min digitala kamera.. som dessvärre inte har något pc-uttag eller blixtsko.. så jag håller för den inbyggda blixten med fingret för att rikta bort den ur scenen, och triggar därmed studioblixtarna med slavtändarna..
Innan jag fotar så kopplar jag blixtljusmätaren till en av blixtarna och mäter.. om vi säger att jag får en bländare på f5,6.. och eftersom mätaren är låst på ISO100 och jag kör ISO50 i digitalkameran så räknar jag om till f4... dvs ett steg.. Jag har slutartiden inställd på kamerans kortaste synktid (som jag tror är 1/60).

MEN, när jag tar bilden så blir bilderna otroligt överexponerade.. har ingen aning vad som kan vara fel.. hjälp!
Kan det vara så att det inte funkar att göra så som jag gör med digitalaren? Eller är blixtmätaren kass? Det var iofs den billigaste mätaren som gick att hitta, men tycker ju ändå att man borde kunna använda den åtminstonde när man betalat 1000:- för den..
Bifogar en testbild där uppmätt värde på mätaren var f5,6 vid ISO100.. Jag körde slutartid 1/60 och f4.. tycker att det blev väl överexponerat?!
 

Bilagor

pl2se

Aktiv medlem
Testa dig fram till vilet som verkar vara bästa bländare, och räkna ssedan om och ta ett par testbilder. Om det stämer så har du "kalkylerat" om din blixtljusmätare!

mvh
Peter
 

avlsutad110823

Avslutat medlemskap
Hej

Du riktar väl mätaren mot kameran och med den lilla vida "domen" så den täcker mätcellen?

Har du inte den vita "domen" för mäthålet mäter du reflexterande ljus, vilket betyder att du skall stå vid kameran, men det är svårt.

Löser båda blixtarna ut vid mätningen?


Roine
 

tobias.e

Aktiv medlem
Att du räknar om bländarvärdet pga annan slutartid än den som mätaren förutsätter kan vara en felkälla:

Blixten hinner ju brinna av helt och fullt på både 1/100 och 1/60, så förutsatt att blixtarna står för enda(eller i alla fall dominerande) ljuskällan så behöver du inte räkna om bländarvärdet. Att slutaren är öppen en lite längre stund efter att blixtarna brunnit av gör helt enkelt inte så mycket.

Ifall du däremot har ett starkt inslag av befintligt ljus så behöver du däremot ta hänsyn till slutartiden vid blixtljusmätningen.
 

SunKi

Aktiv medlem
Hallå!
Tack för alla svar, vet inte om någon kommit fram till problemet dock..


Adam: det är en kompaktdigitalkamera.. varför skulle det spela roll vilken optik jag använder?

Roine: Jadå, jag mäter bredvid objektet med den vita kulan för hålet.

Tobias: Njae, tror du missförstod mig, jag räknar inte om någon bländare p.g.a slutartider, jag räknar om bländare p.g.a att min blixtljusmätare är låst på ISO100, och jag använder ISO50 i kameran.
Man kan förövrigt inte ställa in några slutartider på min blixtmätare.



Någon som har några andra förslag?
 

Lars-Åke

Aktiv medlem
Hej Björn

Jag har lite problem när jag mäter ljuset .
Problemet är att när jag mäter så är min mätare känslig för hur jag håller mätaren när jag mäter.
Om jag mäter i samma läge flera gånger så kan jag få olika mätresultat med ganska stor skillnad mellan varje mätning trots att jag "nollställer" ljusmätaren mellan varje mätning.

/Lars-åke
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Vad är det för blixtar. Att använda så stor bländaröppning som 4 vid studiofotografering är inte vanligt. Så det låter som det inte stämmer.

Se till att du har den vita kulan riktad mot kameran och att den får lika mycket ljus som motivet.

När du mäter? Hur utlöser du blixtarna då? Prova att utlösa blixtarna med kabel från mätaren (om det går).

Jag kan inte komma på fler felkällor.
 

SunKi

Aktiv medlem
Magnus: Det är två stycken Multiblitz minilite 200, och en portaflash 336VM..

på bilden jag bifogade har jag bara använt en minilite 200 med en softbox 40x40cm, ca 45 graders vinkel från ankan.. och fick värdet f5,6 vid ISO 100..

En annan fråga, min blixtljusmätare mäter i 10-dels steg, har lite svårt att tolka mätresultatet som står efter t.ex f4.0.. står det 1 också.. "f4,01"..
Eller f8,05"

Hur ska det tolkas?

Edit: f4 vid iso 100 får jag när jag kör halv effekt på en minilite 200..
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Mätresultatet tolkas som 4 och antal tiondelar. 4 och 9 tiondelar innebär alltså att du ska ställa in 5,6.

Prova med olika bländare och testa hur längt du är från rätt exponering.
 

SunKi

Aktiv medlem
Hmm, ska prova..
Förstår dock inte hur man får 4 och 9 tiondelar till 5,6..
Vad blir då 4 och en tiondel?
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
4 och en tiondel blir 4, 4 och fem tiondelar blir "mellan 4 och 5,6". Man får ju avrunda till närmsta bländare.
 

SunKi

Aktiv medlem
Hmmm, lite trögfattad känner jag.. förstår ändå inte hur man räknar det..
Har iaf tagit några bilder med olika bländare, vet inte vad man skulle kalla en korrekt exponering..
Körde med en minilite 200 med softbox 40x40cm, den är ställbar i två lägen, full och halv styrka, körde halv styrka här eftersom minsta bländaren på digitalkameran är f8..

La upp bilderna på en sida för snabb jämförelse
Här..

Vad tror ni? Verkar vara rätt många steg till korrekt exponering?
På dessa bilder mätte jag upp värdet f5,6 0 på blixtljusmätaren, vid ISO 100..
Och då har jag alltså tagit bilderna vid ISO50..
 
Senast ändrad:

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Såg rätt ut vid bl 8.

En del kameror kan ta fram ett histogram, det kan man också göra i photoshop. Helst ska all information ligga inom svart och vitpunkten i historgramet och sedan ställer man in vit och svartpunkt på "nivåer" i photoshop. När det är överexponerat är allt förskjutet vid vitpunkten och en del info går inte att rädda.

Jag undrar om du inte ställt in din mätare fel på något sätt. Kolla en gång extra i bruksanvisningen och dubbelkolla allt.

Måste ställa en dum fråga 8ta inte illa upp): Är det verkligen en blixtljusmätare och inte en vanlig ljusmätare? För i så fall skulle det inte vara konstigt att det blir fel när det är det är inställningsljuset och inte blixtljuset som mäts.
 

SunKi

Aktiv medlem
Jo, visst såg det rätt ut vid f8.. men förstår absolut inte logiken i det..

Jo deet är en blixtljusmätare.. ska det vara iaf..
Jag köpte den på photax.se... iofs den billigaste som går att få tag på, men den borde ju kunna mäta rätt iaf..

Det finns dessvärre ingen riktig bruksanvisning.. det är förövrigt en otroligt enkel modell, man KAN inte ställa in något fel..

Det man fick istället för instruktionsbok var denna sida utskriven..

http://www.photax.se/kmrt/blxmt/goldeagle.htm

Det bästa är väl att dra av en rulle med systemkameran och lämna in och se om dom blir överexponerade också?

Eller kan det verkligen vara den kompakta digitalkamerans fel?

Om inte så borde man ju kunna reklamera blixtljusmätaren... 1000:- för något som mäter helt fel.. det ska man fan inte behöva betala..
 

avlsutad110823

Avslutat medlemskap
Hej

Två kompletterande frågor:

1. Vad har du för kamera?

2. Hur har du placerat blixten i förhållande til motrivet och bakgrunden.

3. Vad visade mätningen på bakgrunden?

Att jag frågar fråga 2 beror på att det ser ut som om bakgrunden fått väldigt mycket och ojämt ljus på ditt exempel.
 

SunKi

Aktiv medlem
Roine: Bilderna jag har tagit är med en digital kompaktkamera av märket Canon powershot S40..

På testbilderna har jag valt att bara använda en blixt för enkelhetens skull.. en minilite 200 med softbox 40x40cm.. den står i ca 45 graders vinkel framför motivet på ca 1.3 meters avstånd. Avståndet mellan motivet och bakgrunden är ca 1 meter.

Är lite novis på studiofoto, så jag har lite dålig koll på vad du menar med den sista frågan.. jag gjorde såhär, ställde in blixtens effekt på halv styrka, kopplade en blixtsynk-kabel mellan blixten och blixtljusmätaren, höll mätaren vid objektet som skulle fotas, riktade den åt hållet där kameran skulle vara och mätte..
Fick ett värde..


Någon som skulle kunna förklara lite mer pedagogiskt på hur katten jag ska avläsa när mätaren svarar i tiondelssteg? t.ex f4,0 6
 

avlsutad110823

Avslutat medlemskap
Hej

Nu klarnar det lite.

S40:n har väl inget uttag för extern blixt? Du löser ut den med den inbyggda antar jag?

Du ställer kameran i manuellt läge.

Stämmer det? Då kan det ju tänkas att den adderas till det du mätt.


Ang exponeringsstegen så är det lite lurigt.

Du har ju 1, 1,4, 2, 2.8, 4, 5.6, 8 osv som hela steg.

Får du 0,5 så är det mitt emmelen två sådana steg. Stegar dun kamera halva steg så är det ju bara att ställa det mätaren visar sedan stega ett steg till. (ger då + 1/2 steg.

Kan inte kameran det så får du antingen flytta blixten lite närmare eller lite längre bort så du kommer närmare ett helt steg.


Det är ju inte bra att få tex x.7, det kan då vara läge att avrunda uppåt.

Roine
 
ANNONS