Annons

En film om Anders Petersen

Produkter
(logga in för att koppla)

ghost102

Aktiv medlem
Ikväll kl 20.00 går det en repris på denna dokumentär för er som missade den senast eller som vill se den igen.

Anders Petersen är en av Europas främste stillbildsfotografer som influerat en hel generation skandinaviska fotografer. Nyligen utsågs han till en av fyra finalister för det prestigefyllda Deutsche Börse Photography Price 2007. JH Engström, även han internationellt erkänd stillbildsfotograf, har gjort en film om sin vän och mentor.
 

Graal

Avslutat medlemskap
Tack för tipset! Jag missade när den visades förut. Gillar arvet från Strömholm, via Petersen till Engström.
 

Graal

Avslutat medlemskap
Jo den var definitivt sevärd! Fick också svar på en fråga från tidigare tråd kring första visningstillfället. Den frågan dyker alltid upp (vilken kamera han använder). Men det intresantaste var inställningen till fotografi. Att leva med människorna och intresssera sig för dom i första hand. Bilderna kom liksom på köpet då som det verkade. Och det kan säkert vara rätt i just Petersens fall och den typen av närhetsbilder han gör.
 

ThomK

Avslutat medlemskap
Graal skrev:
Jo den var definitivt sevärd! Fick också svar på en fråga från tidigare tråd kring första visningstillfället. Den frågan dyker alltid upp (vilken kamera han använder). Men det intresantaste var inställningen till fotografi. Att leva med människorna och intresssera sig för dom i första hand. Bilderna kom liksom på köpet då som det verkade. Och det kan säkert vara rätt i just Petersens fall och den typen av närhetsbilder han gör.

Jag tyckte det blev alltför mycket känslor och personligt flummiga motivationer till bilderna.

Tystnaden och fåordigheten när det gäller varför
och till vilken nytta tog mycket tid och med få svar.
Konsnärer eller fotokonsnärer har i många fall svårt att tala om sina alster, så och i detta fall.
Men trots detta, visst fanns det ett flertal sevärda bilder, men färre än vad jag hade räknat med/Thomas..
 

Graal

Avslutat medlemskap
Visst var det känslor och lite flummigt och man undrade ibland om det var äkta eller påklistrat, för att falla in i den gängse normen för fotobohemer? Fick liksom inget grepp om hur han egentligen är men Petersen verkade lite otrygg i mina ögon. En klart sevärd film var det i vilket fall.
 

pareli

Aktiv medlem
Strömholm - Petersen - Engström, ja.
Jag hoppas innerligt att det slutar nu. Denna genre är hopplöst manierad och förlegad. Vem tror på dessa patetiska "konstnärssjälar" och deras världsfrånvända pretensiöserier?
Eleven och arvtagaren gör en helt distanslös film om mästaren. Pust...
 

Graal

Avslutat medlemskap
pareli skrev:
Strömholm - Petersen - Engström, ja.
Jag hoppas innerligt att det slutar nu. Denna genre är hopplöst manierad och förlegad. Vem tror på dessa patetiska "konstnärssjälar" och deras världsfrånvända pretensiöserier?
Ja det var ord och inga visor! Men vilken gengre ska man satsa på idag då enligt dig som tycks vet vad som går hem?
 

pareli

Aktiv medlem
Jag var tvungen att få det ur mig... :-]

Om man är intresserad av att skildra människor i fotografisk bild finns det hur många sätt som helst. Låt mästaren (Strömholm) vila i frid och bryt ny mark som ligger närmare våra villkor i 2000-talets mångkulturella och globala värld.
Typ...
 

ghost102

Aktiv medlem
Pär allvarligt taltat? vet du vad du pratar om?

vad saknas enligt dig då? söta barn fina solnedgångar????

dessa personer har juh verkligen stor betydelse utomlands man kan nog jämnföra petersen med bergaman men iof bergman fick ju inte så mkt cred i sverige. heja jante!!!
 

pareli

Aktiv medlem
Kulten kring denna genre är stor internationellt. Petersen är stor i Frankrike, där har man smak för det pretentiösa och "konstnärliga".
Jag tycker faktiskt att Bergman också är överskattad... :-]
 

mats lindfors

Aktiv medlem
Det är ju bilderna som är intressanta. Men man fick en bra känsla av hur han lever. På utmattningens gräns ibland. Men han behöll mycket inom sig. Det kan nog vara så att han inte är klar över hur hans skapande går till. Men det är ju bilderna som räknas. Mycket intressant dokumentär ändå.

Mats L
 

ghost102

Aktiv medlem
kanske kan hända men det är ju inte i bara frankrike heller men allvarligt vad är det som är så himmla pretentiöst enligt dig?

alltid kul att höra

från en som anser att den typen av fotografin är den "rätta"
 

Graal

Avslutat medlemskap
Personligen gillar jag nog originalet (Strömholm) bäst av de tre. Han vidareutvecklade gatufotografin/doku/människoskildringen på ett mera andligt plan som man inte kunde se hos hans föregångare och samtida. Petersen och Engström upplever jag som mera "ytliga" eller mera som fotografer som försöker uppfylla en norm eller förväntningarna inom genrens tradition?
 

pareli

Aktiv medlem
Jag är extremt allergisk mot den tillkämpade äktheten och myten om den självdestruktiva konstnären som lever och lider sina verk. Det är en form som stelnat totalt. Det är närmast skrattretande.
 

pareli

Aktiv medlem
Graal skrev:
Personligen gillar jag nog originalet (Strömholm) bäst av de tre. Han vidareutvecklade gatufotografin/doku/människoskildringen på ett mera andligt plan som man inte kunde se hos hans föregångare och samtida. Petersen och Engström upplever jag som mera "ytliga" eller mera som fotografer som försöker uppfylla en norm eller förväntningarna inom genrens tradition?
Där står vi enade.
 

ThomK

Avslutat medlemskap
pareli skrev:
Strömholm - Petersen - Engström, ja.
Jag hoppas innerligt att det slutar nu. Denna genre är hopplöst manierad och förlegad. Vem tror på dessa patetiska "konstnärssjälar" och deras världsfrånvända pretensiöserier?
Eleven och arvtagaren gör en helt distanslös film om mästaren. Pust...

Så sant som det är sagt.
Fotokonsnärer i all ära men dom lever/levde gått
på sin konsnärslön.
För att förverkliga sin dröm och med tvetydliga känslor och svårförstårliga bilder försöka förverkliga en odefenerbar känsla.

Se bara på den gode Strömholm och hans suddiga
och svårförståliga för att inte säga omotiverade bildskapande, och han blev nästan adlad (fotoprofessor) på sin tid, var är hans bilder nu
och vem talar om honom.

Inget ont om någon av dessa som person, men varför göra film av deras "konstskapande"
/Thomas..
 

pareli

Aktiv medlem
Man bör inte förringa någon av de tre som fotografer. De är mycket skickliga. Men inte riktigt så bra som myten säger. :-]
Det vore bra om vi kunde blicka förbi romantiken och ryktet och verkligen se bilderna. Det finns mycket där, både bra och mindre bra...
 
ANNONS