Annons

lila t-max

Produkter
(logga in för att koppla)

jbomelin

Avslutat medlemskap
Har precis framkallat en t-max 400, och den blev konstigt lila-aktig. Nån som vet vad det kan bero på? Dåligt fix?

/Joakim
 

utström

Aktiv medlem
Jajemensan.. filmen är dåligt fixad.. så det är bara och fixa en gång till... fast, jag har fått tmaxfilmer som har varit svagt lila fast det har varit färskt fix.. fast den färgen klarnade när filmen torkade..
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Fixa om redan nu, den lär inte klarna. Bättre ett ha den ute i stora världen utsatt för damm och skit så lite som möjligt när den är fuktig. T-Max behöver typ dubbelt så lång fixering som vanliga filmer.
 

www.tille.se

Aktiv medlem
Tmax blir alltid lila och jag brukar fixa ganska länge utan att det försvinner helt. För mig har det bästa varit att skölja filmen en liten stund i vatten som håller ungefär 35 grader. Det brukar hjälpa.
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Jag kör fyra minuter i "Fixar'n" (har inte flaskan framför mig nu, så jag vet inte vad det är för märke, eller ens om namnet var helt korrekt, men en vit flaska med ganska anonym text är det. Använder den till både film och papper) från Kameradoktorn och får ingen slöja. Har sett att det finns T-Max-fix också, och det borde ju vara det bästa.
 

Sumpen

Aktiv medlem
Kika på den här länken från Photo.net. Den är initierad rörande samma problem.

Min Efke 25 och 50 ASA blir också lite röda. Enligt Photax-killen är det anti-haloskiktet som inte har blivit bortsköljt. Oftast försvinner det i framkallaren. Skiktet förhindrar att ljuset studsar tillbaka från plastbasen till emulsionen.

/ERik
 

Leifen

Aktiv medlem
Hej...
Jeg har jobbet i mange år med svart vitt...
Og jeg har endt opp med 10 min fix tid....
Jeg fremkalte 3 stk 120 rull eller 5 stk 135 og
da var det mye enklere og fixere i 10 min og bli
ferdig.Litt tungvint og drive og fixere 2 ganger.
En fixseringstid på 10 min. tar ikke filmen skade
av..Det er bare og holde tolmodiheten litt til..
mvh..leif
 
ANNONS