Annons

Teknik vid blixtfotografering av sportbilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Dan Petersson

Aktiv medlem
Jag har tänkt att fotografera vid en judoträning och den effekt som jag vill uppnå är en "blixtgloria" eller ljusridå bakom de som kastar. Motivet i sig kan vara en ögonblicksbild eller en rörelsebild med lånd slutartid.

Till min hjälp har jag en systemkamera Minolta SRT201 (enbart manuell) med tillhörande blixt Metz 20BC 6 samt två mindre slavblixar Cullman SL 16.

Jag gjorde ett försök med att fotografera i veckan men inga bilder blev bra av de få som överhuvudtaget kunde framkallas. En del bilder är mörka eller ljusa på delar av bilden.
Det skall tilläggas att jag experimenterade villt med slutartider och bländare.

Ni teori är att slavarna som var riktade rakt mot kameran helt enkelt gjorde att bilden blev totalt felexponerad.

Kan någon ge mig lite tips på hur slavarna skall vara placerade långt bakom eller "i ryggen på de som kastar", filmtyp (ISO värde) och möjliga slutartider /bländare för att uppnå "gloriaeffekten" som att jag kan utgå ifrån något istället för att famla i blindo.

Vi har möjlighet att släcka ner lokalen helt.

hälsningar

Dan Petersson
Borås
 

Lars-Åke

Aktiv medlem
Om jag förstår dej rätt så tror jag du kan få den önskade effekten om du gömmer blixten bakom dom som utövar judo. Alternativt att du sätter en skiva en bit från blixten som är lika stor som blixtens reflektor, då bländas inte kameran av ljuset samtidigt som ljuset sprids runt dom du vill fotografera...
Åtminstonde så tror jag det..
PS lycka till.
 

Dan Petersson

Aktiv medlem
Tack för ert svar.
Det låter som en mycket god idé att tillverka en skiva.

Jag tillverkade idag en bouncer till slavblixarna av en filmburk av vit tranparent plast.
Tanken är att få ett mjukare blixtljus.

En stor anledningen till att det fungerade borde vara att kameran inte kunde synka på en kortare slutartid än 1/60 sek.

Hälsningar

Dan Petersson
 
ANNONS