Annons

Dåliga inomhusbilder - vad gör jag för fel?

Produkter
(logga in för att koppla)

AKB

Aktiv medlem
Hej!

Igår fotade jag lite interiörer åt en bekant. Men bilderna blev totaldåliga, och jag vet inte riktigt vad jag gjorde för fel. Kan någon snäll person ge mig lite tips?

Bilderna blev underexponerade (väldigt mörka...) och gula i färgtonen. I kameran såg det ändå ok ut, men inte hemma i datorn.

Jag fotade i raw, så jag kan ju ändra detta efteråt, men vill ju hellre lägga tid på roligt efterarbete än för att jag klantat mig vid fotograferingen...

Jag använde blixt som jag studsade mot vita väggar/vitt tak, med -1 steg expkomp, för att ändå behålla lite dagsljuskänsla. Vitbalansen inställd på blixt.

Bländare 4,0, slutarautomatik och centrumvägd ljusmätning. Jag var ändå tvungen att ställa iso till mellan 800-1600 för att få kortare slutartider, så det är lite för mycket brus också.

Jag är verkligen kass på inomhusbilder :)
 

Bilagor

Bluesman

Aktiv medlem
Inte så farligt. Lätt att justera med "levels" - sätt vitpunkten korrekt så blir bilden genast bättre. Tog mej friheten att på 30 sek (slarvmeck, svårt med så liten bild) göra en alternativ bild...

Min tanke är att kameran och blixten inte snackat med varann på rätt sätt vid exponeringen. Kör du TTL?

/Richard
 

Bilagor

AKB

Aktiv medlem
Det är ju egentligen som du skriver inget större problem att fixa i PS, men jag skulle ju helst slippa...

Framförallt är bruset ett problem iom det höga isotalet.

Ja, jag använder E-TTL på blixten. Hur vet jag om inte blixten och kameran pratat på rätt sätt?
 

Magnus Edström

Avslutat medlemskap
Ett så pass vitt motiv lurar kamerans ljusmätning att underexponera. Att dra upp exponeringen i efterhand medför onödigt ökat brus. Nästa gång, ta en testbild och kolla histogrammet och ljustera exponeringen så efter det. Vid sådan fotografering har du ju tid med det. Med stativ kan du även använda längre slutartid/lägre ISO.
 

bruset

Aktiv medlem
Hej Anna-Karin.

A och O är att alltid läsa av histogrammet i kameran ifall man känner sig osäker på exponeringen. Även om du har tagit bilden i raw så försämras bilden avsevärt ändå i fråga om bildkvalité ifall man vill öka exponeringen i efterhand. När man gör dessa ändringar i efterhand (korrigerar felexponerade bilder), så tillkommer kraftigt brus. En bild tagen med 100 ISO kan till och med kännas brusig ifall man blir tvungen att kompensera flera steg i exponeringen i efterhand.

Histogramet i kameran låter en se till så att både mörka och ljusa partier finns representerade på ett bra sätt i bilden.

Din bild behöver man justera kraftigt i exponeringen och bildkvalitén försämras därför avseevärt i slutändan.

Att använda blixt inomhus i dåligt ljus är heller ingen hit, använd stativ istället om du har möjlighet.


Mvh

David

(Red. Magnus hann visst före med en del).
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag tycker också blixfotografering är knepigt. Om jag ser rätt har du en Canon, den här länken förklarar hur det funkar

http://photonotes.org/articles/eos-flash/

Det är en hel del att läsa!

Läs också manualen för blixten/kameran där förklaras också skillnaden. Det fungerar ju ganska olika i Tv, Av och M läget.

Mvh
Anders
 

Jan Emanuelsson

Aktiv medlem
Rätta mig om jag har fel...

Men är inte en lämplig metod att dra ner blixten till -1 och öka exponeringen på kameran till +1
Ljusmät på en "neutral" punkt och lås exponeringen innan du komponerar om bilden.
 

AFJ

Aktiv medlem
Ett kort utdrag ur texten jag länkade till:


"I tried to take a flash photo and the camera wanted a really slow shutter speed. Why?


This occurred because you are trying to take a flash photo in low-light conditions and the camera is in Av (aperture priority) mode or the night PIC (icon) mode if your camera has it.

In Av, night and Tv (shutter speed priority) modes the camera meters for ambient (existing) light and fills in the foreground subject using the flash. It does not assume that the primary light source is the flash, and therefore the shutter speed it sets is the same as it would set if you weren’t using flash at all.

In low light this results in slow shutter photography. If the shutter speed is very long you will, therefore, need a tripod to avoid motion blur during the exposure.

Alternatively you can switch to full auto (green rectangle) or Program (P) mode, which automatically expose for the flash-illuminated subject and not the background. These modes try to ensure that the shutter speed is high enough to let you handhold the camera without a tripod. The drawback of P and basic modes is that photos taken in dimly lit areas usually end up with black or poorly lit backgrounds."
 

AKB

Aktiv medlem
David Appelgren skrev:
Att använda blixt inomhus i dåligt ljus är heller ingen hit, använd stativ istället om du har möjlighet.
/B]
Nej, du har rätt - det är ingen hit. Men nu ville jag få med människor på några bilder och då funkar det inte med långa slutartider...

Är då enda möjligheten studioblixtar??
 

bruset

Aktiv medlem
AKB skrev:
Nej, du har rätt - det är ingen hit. Men nu ville jag få med människor på några bilder och då funkar det inte med långa slutartider...

Är då enda möjligheten studioblixtar??
Personligen föredrar jag, då det råder extremt dåliga ljusförhållanden och man behöver korta slutartider för porträtt, en korrekt exponerad bild på högt iso (typ 1600) med ett ljusstarkt objektiv på största bländare. Även i ett kolmörkt rum, så räcker det med att tända en svag lampa, ställa personen i närheten av lampan för att sedan ta kortet.

Under svåra ljusförhållanden som då man tar en ljuskälla (den svaga lampan) i ett i övrigt mörkare område, så är det extra viktigt att man kollar histogrammet då kameran ofta exponerar fel. Spotmätning kan hjälpa en del, men den är inte bombsäker.

Så länge bilden är välexponerad och man slipper dra för mycket i spakarna i ens raw-hanterare så tycker inte jag att ISO 1600 ger "för mycket" brus. Om man tar en bild i ISO 1600 och drar upp exponeringen i efterhand i raw så är man strax uppe i motsvarande 3200 eller 6400 iso's brus.

Att föredra "naturligt" brus framför blixt är förstås en personlig smaksak. Jag använder aldrig min ex430-blixt annat än som upplättningsblixt. Eftersom jag har några fasta ljusstarka gluggar, så har jag aldrig haft behovet av min blixt (annat än som upplättningsblixt), ens när jag fotograferat dop och liknande i mörka kyrkor mitt i vintern. Objektiv med en bländare större än 2.0 och med ISO 1600 så har jag aldrig varken behövt använda blixt eller medvetet underexponerat för att korta slutartiden. Att slippa använda blixt i kyrkan känns extra viktigt, inte minst p.g.a. att ljuset ofta är något extra i kyrkorna.

Vet inte vad du har för objektiv, men jag ser att du har en 5D, vilken är ju känd för att hantera brus bra. Ett ljusstarkt, prisvärt objektiv är Canon 50/1.8 för under tusenlappen, t.ex. Men du kanske redan har det objektivet.

Mvh

David
 

AFJ

Aktiv medlem
AKB skrev:
Nej, du har rätt - det är ingen hit. Men nu ville jag få med människor på några bilder och då funkar det inte med långa slutartider...

Är då enda möjligheten studioblixtar??
Det är klar att det inte är den enda möjligheten. Vad har du för blixt idag? Vad är det för typ av bilder du skalla ta? Den bild du visade först på ett fruktfat kräver väl knappast blixt! Med ett stativ och en 5D (för det är väl det du har) bör du kunna få till den perfekt utan blixt.

Alltså, jag tror dina problem beror på att du inte riktigt har kläm på hur blixten funkar i Av läget. Prova även P och M och se hur bilderna blir och läs gärna informationen i länken jag gav ovan.

Mvh
Anders
 

AFJ

Aktiv medlem
PS. Läser mitt inlägg idag på morgonen och ser att det kan uppfattas som lite "aggressivt". Det var inte min mening och jag ber om ursäkt. Man skall låta bli att göra foruminlägg efter en kräftskiva... ;)

Mvh
Anders
 

hornavan

Aktiv medlem
När jag läser igenom inläggen slås jag av två saker.

1. Det är inte enklare eller bättre att få till bra bilder direkt i kameran.
Det kräver mer tid och mer ”meck”.
Att skapa en viss stämmning i bilden görs betydligt enklare i datorn.
Det viktigaste är att åstadkomma en korrekt exponering och då är histogrammet ovärderligt. Manuell inställning är bäst och säkrast. All automatik kan bli lurad och blir det.

2. Man behöver inte ha långa slutartider till indirekt blixt inomhus.
Ställ kameran på M och ställ in önskad tid och bländare. TTL-blixten anpassar sig om den kan till dessa inställningar.
 

AKB

Aktiv medlem
Tack för alla svar!

Jag har läst era goda råd och konstaterar följande:

1. Jag läste av histogrammet för slarvigt. Jag kollade bara att det inte var utbränt resp för svart, inte vart "puckeln" låg. Nu när jag tittar ser jag att "puckeln" är ganska ihoptryckt och ligger på dn vänstra sidan, dvs mot det mörka.

2. Jag hade inte läst manualen ordentligt... När kameran står i Av-läge så blir det långsam synk på kameran, och det var inte det jag ville ha då.

3. Mycket vitt på väggarna = underexponering.



Alltså måste jag göra så här för att få det rätt:

1. Titta NOGA på histogrammet.

2. Få blixten att fungera som jag vill när människor ska vara med på bild; använda upplättningsblixt och inte långsam synk.

3. Om det går att fota människor utan blixt; höja iso tills jag får tillräckligt snabb slutartid för att de inte ska bli suddiga.

4. Stativ använder jag förstås!

5. Kompensera för vita väggar.

Har jag fattat rätt då?

Jag tycker ändå att bilderna är väldigt gula i färgen, och det oavsett vilken vitbalans jag väljer i raw?



hälsn AK



ps. Äppelbilden var kanske inte så representativ eftersom det är människor med på många bilder (kan inte lägga upp dem här mht PUL=modellerna ej tillfrågade), och det var liksom det som strulade till det tror jag. Annars hade jag bara kört på stativ och långa tider. Men nu ville jag ha människorna skarpa också, därav korta slutartider.

ps2. Jag har bla Tamron 28-75 2,8 som jag använde här. Så visst kanske jag behöver ännu ljusstarkare objektiv ;-)
 

AKB

Aktiv medlem
AFJ skrev:
PS. Läser mitt inlägg idag på morgonen och ser att det kan uppfattas som lite "aggressivt". Det var inte min mening och jag ber om ursäkt. Man skall låta bli att göra foruminlägg efter en kräftskiva... ;)
Det är lugnt, jag är inte sååå känslig! :)
 

AKB

Aktiv medlem
hornavan skrev:


2. Man behöver inte ha långa slutartider till indirekt blixt inomhus.
Ställ kameran på M och ställ in önskad tid och bländare. TTL-blixten anpassar sig om den kan till dessa inställningar.
Hur ska jag ljusmäta då för att få det korrekt? Spotmätning mot gråkort helst eller på något annat vis?

/AK
 

AFJ

Aktiv medlem
AKB skrev:
Det är lugnt, jag är inte sååå känslig! :)
Skönt! :)

Jag tror absolut inte du behöver en annan glugg. Det måste gå att få till det du vill med den utrustning du har.

Jag antar att blixten du använder är en Canon av modernt snitt så den "snackar" E-TTL med kameran...

Mvh
Anders
 

hornavan

Aktiv medlem
AKB skrev:
Hur ska jag ljusmäta då för att få det korrekt? Spotmätning mot gråkort helst eller på något annat vis?

/AK
Om du ställer in tiden på tex 60 och bländaren på 5,6 så kommer blixten (inställd på TTL) att automatiskt ge rätt ljus. Kolla på histogrammet.
OM den inte gör det så kan du ställa blixten också i manuellt läge och välja ex 1/2 Styrka. Nu tar du en provbild på 60-5,6 blir bilden för ljus väljer du mindre bländare tex 8. När du hittat korrekt kombination, du kanske måste ändra styrka på blixten, så kan du ta hur många bilder som h elst med samma exponering utan problem.
Vitbalansen skall INTE ställas på blixt om du studsar blixten. Gör istället egen VB. Ta en bild på det sätt du tänkt göra och lägg en vit eller grå skiva på/ vid motivet. Ta en bild och lägg in den i egen VB. Klart!
Lycka till.
PS: Det kommer att gå bra för dig som är så frågvis.
 

AKB

Aktiv medlem
AFJ skrev:
Jag tror absolut inte du behöver en annan glugg. Det måste gå att få till det du vill med den utrustning du har.

Jag antar att blixten du använder är en Canon av modernt snitt så den "snackar" E-TTL med kameran...

Mvh
Anders
Bra att du tror att jag klarar mig med det jag har; min man skulle bli deprimerad annars... för att inte nämna plånboken... :)

Jo, det är E-TTL jag har, dock bara 430EX.

/AK
 
ANNONS