Annons

Hör detta hit???

Produkter
(logga in för att koppla)

Maverick28

Aktiv medlem
Har en del åsikter om vad som göra att bilder kvalar in här.. Och det är att de skall ha "något".

Satt och kikade igenom de bilder jag har från Bosnien (typ 200 scannade) och kom fram till att jag hade svå´rt att hitta bilder som passade in.. Så nu slänger jag ut frågan..
Passar dessa bilder in på fotosidans album och om inte vad finns det för kriterier för att de skall passa..

http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=2256
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Personligen tycker jag att de hör hit. Fotografi har många genrer varav reportage är en. Om du tycker att du får få kommentarer så beror det säkert mest på att det är för få reportagefotointresserade som hittat hit. Men de kommer säkert.
 

Maverick28

Aktiv medlem
*ler* ja du..

har så rätt i ett fall.. man skall nog mest plåta brudar och natur om man skall få mycekt kommentarer elelr vara kontroversiell ,-) SKOJAR
 

gunte

Aktiv medlem
Visst passar dina"reportagebilder" in på fotosidan..alla bilder är ju ett reportage av någon del av världen,mer eller mindre kryddade med våld och annan ofog..på minussidan med reportagebilder från krigsområden är att vi matas med dyliga bilder dagligen så det ämnar att bli ointressant med tiden och att det är ju oftast ett nyhetsvärde i sådana bilder..men det gäller även andra bilder också,för den delen..men dyker det upp en bild som har något lite av det berömda "extra" så brukar det rendera i kommentarer...
mvh/gunte..
 

Maverick

Aktiv medlem
Jag tror också att det kan vara lite svårare att kommentera reportagebilder. Det är liksom inte samma förutsättningar. Det går sällan att kontrollerar motiven. För vad ska man säga om en bild på en urblåst stridsvagn? "Jag skulle gått runt och lekt med ljuset..." För var och en som är lite insatt kliverm an inte gärna runt på en åker i krigsområden för då riskerar man att bli lika urblåst som det man fotograferar.

Vid reportagefotografering tror jag att det är viktigt att man förklarar vad det är man vill visa och föra fram med bilden, med risk för att det tillrättaläggs av det faktiska resultatet.

Men det går att ta bilder som griper tag i betraktaren. Jens Assur tycker jag är bra på den saken. Det är nog också det som krävs för att få lite fler kommentarer på den typen av bilder här på fotosidan. Jag har märkt av lite av samma tendenser tycker jag själv.

Mvh
Maverick
 

Svenka

Ny medlem
Bra bilder, skickligt fotograferade vare sig de är arangerade eller inte, har alltid en plats. Är man inte intresserad av reportagefoto kräver ju sådana bilder att vara "extra" bra för att fånga. Vissa reportage- och dokumetärbilder har en tendens att bara vara ett slags bevis på att man varit på plats. Därför har jag haft svårt för den genren. Men det är ju upp till de som fotograferar sådant att visa motsatsen :) Så fortsätt plåta och övertyga såna som mig att reportage- och dokumentärbilder kan vara intressanta!
MVH/
 

Maverick28

Aktiv medlem
Problemet..

..är ju att reportage bilder oftats funkar bäst med texten.. Därmed svårt att få dem till att bloma ut här...
MEN det skulle vara kul att göra ett rakt reportage med just inriktningen att göra reportage.. Bosnien var mer en grej där jag plåtade vid sidan av min "huvudtjänsT"
 

Maverick

Aktiv medlem
Re: Problemet..

Maverick28 skrev:
..är ju att reportage bilder oftats funkar bäst med texten.. Därmed svårt att få dem till att bloma ut här...
MEN det skulle vara kul att göra ett rakt reportage med just inriktningen att göra reportage.. Bosnien var mer en grej där jag plåtade vid sidan av min "huvudtjänsT"
Det kanske just är det att du fotograferat vid sidan av huvudtjänsten som gjort att kommentarer blivit som de blivit eller uteblivit. Det syns troligen i bilderna att ma inte kunnat tänka igenom bilderna osv...

/Maverick
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Känner ni er inte lite schitzofrena när ni har samma nick? Jag vet inte vem som skriver vad :)
 

Maverick28

Aktiv medlem
Re: Re: Problemet..

Maverick skrev:


Det syns troligen i bilderna att ma inte kunnat tänka igenom bilderna osv...

/Maverick
Jepp... Det är just det som är problemet med mina bilder.. Jag får lite för myclet känsla av "snapshots" när jag tittar på dem.. Det kan bättras på med en bra text med mera så det hade passat som reportage..

Men det vet jag också när jag var nere... Jag kände det som svårt att ta "konstnärliga" bilder utan det blev med "dokumenterande" samt "journalistiska" bilder..Hoppas ni förstår skillanden ;-)
 

Maverick

Aktiv medlem
Jo, jag förstår skillnaden då jag gärna själv ägnar mig åt den typen av fotografi i olika sammanhang. Precis som du så får jag oftast känslan av snapshot när jag tittar på bilderna i efterhand.

Men några tips har jag som jag själv exprimenterar med när jag håller på. Till att börja med så försöker jag fundera ut vad jag vill säga med bilden, vad vill jag visa och berätta. När jag har det klart för mig så saknas sällan idéer om hur jag ska ta bilderna för att visa just detta. Sedan är det inte säkert att genomförandet blir bra ändå, men det beror ju i så fall på mig.

I den här typen av bilder tycker jag att det är ännu viktigare än annars att man tänker på att få med djup i bilderna, med förgrund och bakgrund och kanske mellangrund ibland.

Begränsa sig, det är ju inte alltid manhar möjlighet att husera fritt och då är det ingen mening med att försöka ta det där bilderna man skulle vilja ta.

I ditt fall kanske du skulle ha koncentrerat dig på att ta bilder när du inte var i tjänst och då kanske valet av berättelse blivit en annan. Det är t ex ingen som gjort ett seriöst reportage om hur det är att tjänstgöra i bosninen på länge vad jag vet. Det hade säkert resulterat i mer personlig fotografi och mer fotografi inne från campen.

Mvh
Maverick
 
ANNONS