Annons

Kan kameran fokusera på dammkorn?

Produkter
(logga in för att koppla)

MylinG

Aktiv medlem
Jag har en eos 400 d och undrar bara om det är jättevanligt att de fokuserar på minimala dammkorn i förgrunden istället för att fokusera på bakgrunden?
 

Bilagor

raderadmedlem

Avslutat medlemskap
Möjligen, om dom är stora nog.

Mina dammrottor är easy match för 40D :)

Men detta kann vara en död pixel. För att få svar på detta. Ta ett foto med objektivdekselet på. Se om den vita plutten är där ennu.
/Erik J
 

MylinG

Aktiv medlem
menmen...

Det är inte en död pixel, fick maaaassvis med "dammkorn" i olika positioner med kameran idag och själv såg jag inget damm alls? Helvrickat!
 

MylinG

Aktiv medlem
hehe

Tror ni också att det spökar här? Men snälla, kan nån säga varför kameran gör så? (Då den är på autozoom) Det är bara i ett rum den beter sig så...
 

Bilagor

MylinG

Aktiv medlem
Svårt att se

...när bilderna måste förminskas, men här är ännu en. I närbild ser man vita fläckar som den fokuserade på...
 

Bilagor

sarnor

Avslutat medlemskap
Det ser snarare ut som om det inte finns tillräckliga kontrastskillnader i motivet för att autofokusen skall kunna fokusera, då ger kameran upp och fokus kan hamna lite var som helst.

/Daniel
 

MylinG

Aktiv medlem
ok?

Men brukar den ta kort om fokus inte är inställd på något särskildt? Den ska ju inte gå och trycka av om den inte är "färdigfokuserad"?

Hur blir "kornen" så skarpa om det inte är dem den fokuserar på?

Har flera sådana här kort som jag tagit i olika vinklar och från olika håll i rummet... Bara en massa vita fläckar.

Men kameran är "frisk" för den tar fina kort annars.
 

sarnor

Avslutat medlemskap
Du kan ställa kameran att ta en bild även om den inte hittar fokus. Hade sedan kornen varit damm hade de inte varit skarpa, från dina bilder ser det snarare ut som heta pixlar.

/Daniel
 

MylinG

Aktiv medlem
precis

Det är det jag menar, jag hade autozoom och ställde inte in det manuellt. Men om det då är döda eller "heta" pixlar, borde det inte vara genomgående för varje bild då? Alltså, den döda pixeln kan väl inte plötsligt börja fungera igen?
Det gör den isåfall för kameran tar perfekta bilder nu...
 

Gurra1980

Aktiv medlem
Du har nog hittat svaret, men jag kan ju skriva ändå. Det måste va som någon innan skrev att kameran inte har något kontrastrikt att fokusera på och då kan som sagt fokus hamna lite var stans. Anledningen till att dammkornen är skarpa måste väl vara att att det helt enkelt finns damm överallt i luften och då blir ju alltid några skarpa.

Ha de
/Gurra
 

Erik_N

Aktiv medlem
Jag har en adapterring med uv-filter på min lilla Ricoh GX100 och om filtret är dammigt fokuserar kameran på dammkornen i makroläget...
 
ANNONS