Annons

Döden

Produkter
(logga in för att koppla)

EdwardH

Aktiv medlem
Jag satt och funderade på en sak...

Om någon hade sagt till mig att den ville dö (begå självmord) och frågat om jag hade velat fotografera det, hade jag definitivt svarat "ja".

Frågan är nu följande: Får man, rent lagligt, sitta där och fotografera en person som håller på att begå självmord och inte försöka stoppa den?

Svaret till den frågan skulle bestämma om jag kunde visa bilderna för folk som ville se, eller om jag skulle behöva gömma dem i resten av livet.
 

sagan

Avslutat medlemskap
EdwardH skrev:

Om någon hade sagt till mig att den ville dö (begå självmord) och frågat om jag hade velat fotografera det, hade jag definitivt svarat "ja".
du skulle inte försöka få honom/henne att ändra sig istället?
 

raderad medlem

Aktiv medlem
Jag blir nyfiken först. Skulle du kunna leva med tanken på att du inte försökte hålla personen vid liv istället? Svaret på det kanske gör svaret på din fråga onödigt.
 

Walle

Aktiv medlem
Med reservation därför att jag inte är jurist, svaret är nej. Nej, man får inte lagligen sitta och se på när en annan människa tar livet av sig.
Jag kommer inte ihåg brottsrubriceringen, men jag kommer ihåg när någon blev dömd för att inte ha försökt stoppa ett självmord (Som han/hon var närvarande vid).

Den moraliska biten tänker jag inte slösa någon energi på.
 

mipert

Aktiv medlem
1. Du får fotografera vad du vill.
2. Det finns ingen skyldighet i Sverige att ingripa för att hindra brott eller rädda liv.
Såvida inte polis eller räddningsledare beordrar dig.
 

raderad medlem

Aktiv medlem
Re: Re: Re: Döden

EdwardH skrev:
Och missa en skitbra photo opportunity? Inte en chans.
Om du kan tänka dig att medhjälpa till död för att få ett bra foto så tror jag nog att du kommer att hamna i fängelse förr eller senare. Men testa vetja.

Det var ju synd att jag inte han fråga min farfar innan han tog livet av sig. Jag undrar hur han hade reagerat på det.
 

prinsen

Aktiv medlem
Enligt Lagen får du inte se på när någon gör självmord.

Det kan räknas som medhjälp till mord.

Hoppas verkligen att detta fiction och inte något du tänkt att göra.


Mvh: Adam
 

Walle

Aktiv medlem
mipert skrev:
Ajdå, där bet man sig i tangentfingret.
Nu måste jag kolla upp lite bättre.
:) Jag kommer tyvär inte ihåg när det var..det var ett par år sen. Dom skrev om det i dagstidningarna..men kommer tyvär inte ihåg vilken/vilka. (Kan inte direkt säga att jag har mycket kött på benen, men minnet har jag kvar :))
 

-mathias-

Ny medlem
Adam, av rent intresse.. har du hittat det någonstans? jag har för skojs skull letat, men det enda jag hittar är:
att man kan dömas för underlåtenhet att avslöja brott... Detta gäller när man utom fara för sig själv kan anmäla eller avslöja brottet..

Frågan är ju om självmord är ett brott?
*letar vidare*
 

mipert

Aktiv medlem
Adamlid skrev:
Enligt Lagen får du inte se på när någon gör självmord.

Det kan räknas som medhjälp till mord.

Hoppas verkligen att detta fiction och inte något du tänkt att göra.


Mvh: Adam
Men, självmord är inte straffbart/förbjudet, var kommer medhjälp till ”mord” in?
 

raderad medlem

Aktiv medlem
Eftersom självmordshandlingar inte är straffbara är inte heller medhjälp till självmord straffbar. Gränsen mellan medhjälp och aktivt gärningsmannaskap är dock oskarp, varför hjälp till självmord juridiskt sett kan få karaktär av mord eller dråp. Ur etisk synpunkt har läkaren en garantställning gentemot sin patient med ansvar för åtgärder som kan återställa eller bevara hälsa. Av såväl juridiska som etiska skäl bör läkare därför inte ge hjälp till självmord.

http://www.svls.se/etik/avsta.html
 

EdwardH

Aktiv medlem
Re: Re: Re: Re: Döden

Kim7i skrev:
tror du tar fotografering på "lite" för stort allvar..
Tror du verkligen det?

Eller så är det kanske så att ni andra inte tar fotografering på tillräckligt stort allvar?

Som jag ser det är man inte fotograf från 9-17. Man är fotograf 24/7.

Jag skulle inte så gärna umgås med någon som säger "jag är fotograf" samtidigt som de knäpper kanske några kort i veckan på saker som de blivit betalda för att fotografera, om du vet vad jag menar.
 
ANNONS