Annons

Någon gammal skolfotograf?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag är precis i början av min karriär, kan man säga, och tar alla jobb som ger erfarenhet.

Nu tänkte jag söka jobb som skolfotograf. Hur är det, någon "gammal" skolfotograf som vill dela med sig av minnen och erfarenheter? :)

Föresten, har sett att många har arbetat som fotoassistent, någon som vet hur det fungerar?

//Jessica
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Jag har jobbat som dagisfotograf och har kompisar som är skolfotografer.

Vad du lär dig som skolfotograf är att få folk att se bra ut och att hantera människor, både enskilda och grupper. Det är bra som reportagefotograf.

Det är inte så kreativt att vara skolfotograf, men att lära sig hantera folk och bli snabb är nyttigt. Prova det ett tag!

Att vara assistent kan vara nyttigt och omväxlande jobb. ofta riktigt uselt betalt, men man ska se det som en utbildning och ofta får man använda fotografens utrustning, studio och mörkrum själv. De flesta reklam och modefotografer har själva varit assistenter. Det finns även frilansande assistenter.

Ofta är det ett plus att ha körkort och f-skatt som assistent.
 
Tack, roligt att få höra från någon med lite mer erfarenhet! :)

Jo, jag ska söka jobbet som skolfotograf, tycker att det låter rätt kul. Det gäller att lyckas få jobbet också, men jag ska försöka...

Men hur fungerar det att jobba som assistent? Tar man kontakt med någon fotograf och frågar eller?

Blir det till att jobba nästan gratis? Det kanske mer räknas som praktik eller utbildning?

//Jessica
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
När man söker assistentjobb så ringer man ofta upp fotografer och ber att få komma och prata. Det är bra att ha med lite bilder för att fotografer vill gärna att assistenterna ska ha lite koll och bildsinne.

Det är ofta vanligt att assistenter sätter upp lappar om att de söker jobb på proffslabb och yrkesfotobutiker här i Stockholm.

Gratis ska du inte jobba, men lönen ligger omkring studiemedel efter skatt. Precis så att man kan leva helt enkelt.

/magnus

www.froderberg.com

PS: Hälsa Linda Forsell från mig!
 

Bjelkengren

Aktiv medlem
froderberg skrev:

Gratis ska du inte jobba, men lönen ligger omkring studiemedel efter skatt. Precis så att man kan leva helt enkelt.

Och sen när kan man leva på studiemedel om man har fotografering som intresse :)

Förlåt jag vet att detta inte tillförde diskutionen nåt men jag kunde inte låta bli


Ha en bra kväll
 

Pongu

Aktiv medlem
Bjelkengren skrev:
Och sen när kan man leva på studiemedel om man har fotografering som intresse :)
Jag gör det, nästan... Det gäller bara att lära sig prioritera här i livet. Och lära sig gilla pasta och tonfisk förstås! ;-)

/Pontus
 

mike

Medlem
jag har varit arbetslös i ca 3 månader nu...så jag får nog ta ett snack med arbetsförmedlingen



Jessica_ skrev:
Ja, jag tror det, men då måste man väl ha varit arbetslös ett bra tag? Jag som studerar skulle aldrig kunna få det.

//Jessica
 
ANNONS