Annons

Modell med ljus hy - problem?

Produkter
(logga in för att koppla)

www.tille.se

Aktiv medlem
Jag har plåtat en modell med mycket ljus hy men jag har svårt att få fram en bra hudton på henne. Har använt studioblixt och ljusmätare på samma sätt som jag gör med andra modeller. Samtidigt kan det hända att jag plåtar henne i något svart plagg. Då blir det väldigt stora kontraster.
Hur ska jag göra för att få fram mer hudtoner på modelllen samtidigt som jag gärna vill ha teckning i kläderna?
 

Micke H

Aktiv medlem
Jag plåtar bröllop ibland, och det är alltid en stor utmaning med vit klänning+svart frack...

För två år sedan hade jag en riktig specialare... När jag träffade brudparet så insåg jag att detta blir nog det värsta/mest utmanande uppdrag jag haft.
Hon var rödlätt, dvs rödhårig och med extremt ljus hy. Hon tålde sol väldigt dåligt och kunde inte sola inför bröllopet... Väldigt ljus var hon alltså...

Han var från Afrika, och inte bara mörk, utan kolsvart!!!! Jag har fotat andra brudpar där den ena personen har mörkare hy pga utländskt ursprung, men den här brudgummen var verkligen svart! jojo...

Vi satte oss ner och jag insåg att jag måste förvarna dem om hur svår just denna fotografering skulle bli. " vi vet" sa de, " det brukar bara bli ett vitt leende (av honom)när vi fotar själva..."

Sagt och gjort: ner i Botaniska trädgården i Uppsala och med Kodaks 160 NC i kameran! NC-filmen har en lägre kontrast och passar bra generellt till porträtt...
efter många alternativa exponeringar så kände jag mig någerlunda nöjd...

Men det fungerade utmärkt!
Så det är mitt tips: Kodak 160 NC och en massa experimenterande!

/Micke
 

Maverick

Aktiv medlem
Tja, du lär ju skaffa dig en film med så bra exponeringsomfång som möjligt.

Därefter vill det till att du kopierar själv så att du kan pjatta och efterbelysa som du vill. Alternativet är att lämna in det någonstans där de gör det åt dig. Men det lär kosta mucho dineros. De blir praktiken samma sak som det man gör i photoshop.

Det finns ett labb i Västerås(Lindquist fotolabb tror jag de heter) som gör sådana jobb och jag antar att Crimson i Tjockhult gör det.

Mvh
Maverick
 

SiPaMoId

Aktiv medlem
Tille skrev:
Photoshop är säkert bra men jag tar helst bra bilder direkt med kameran.
När jag fotograferar bröllop så använder jag alltid Reala som har stort omfång men. Kanske skall du använda ett mjukare blixtljus i studion då... En kraftig softbox kan ju vara medicinen i ditt fall.
Jag är egentligen ingen studiofotograf utan jobbar i i befinligt ljus. De som är duktiga på ljussättning av modell i studio kör ibland med skärmar reflektorer och strobar. Ganska komplicerat.

Det är svårt att få teckning överallt enligt min mening.Även om folk kopierar och ljusmäter efter zonsystemet.

;-)
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
sipamoid skrev:
När jag fotograferar bröllop så använder jag alltid Reala
...
Det är svårt att få teckning överallt enligt min mening.Även om folk kopierar och ljusmäter efter zonsystemet
Rätta mig om jag har fel, jag har inte så stor koll på neggfilmer. Men är inte Reala en film med relativt hög kontrast? Varför då använda den istället för en mjukare porträttfilm om det är för hög kontrast som är problemet?
 

SiPaMoId

Aktiv medlem
Dom säger att den har ganska hög kontrast. Jag lyckas trots detta mycket bra med denna film.
Vad jag ser är det man får. Det är det som gör filmen så unik.
Jag har försökt med andra filmer men alltid gått tillbaka till REALAN.
Även i studio har jag använt den, både på brudpar och på "vanliga" porträtt och studentbilder. Aldrig några problem ! Fin teckning över hela spektrat. Ok ?

http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=60121
http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=42820

Du borde testa Jim !

:)
 
Senast ändrad:

www.tille.se

Aktiv medlem
Tack för tipsen. Jag ska pröva Realan. Har plåtat en del med den men dock inte på nämnda modell. Är det någon som har några tips för ljusmätningen så är det också tacksamt. Vi har en fotografering på gång så jag får snart tillfälle att pröva.
Får bygga en softbox också. Det kan nog vara ett bra knep som jag inte tänkt på.
 

bdajegu

Aktiv medlem
Ang filmval

Jag har ingen större erfarenhet av bröllopsfotografering, men de gånger jag fått förtroendet så har brudparet själva valt att efterbeställa kopior för sina tackkort. Problemet med att använda proffsfilm (Realan inkluderad) är att minilabben sällan kopierar från dylika filmer vilket ofta innebär ett varierat (=dåligt) resultat. Risken är då att tackkorten inte motsvarar "kundens" förväntningar. Om motivet inte kräver ett extra stort omfång som i det här fallet tror jag att man skall försöka motstå frestelsen att använda proffsfilm av ovanstående skäl.
Lycka till!
/Jens
 

www.tille.se

Aktiv medlem
Om man nu skulle vilja rätta till min modell med ljus hy, i Photoshop. Hur gör jag då. Antar att det inte är tillräckligt med att justera nivåer.
Någon som vet?
 

Maverick

Aktiv medlem
För att de inte har rätt filter för att ta bort filmens färg. Jag fick vänta två dar extra när jag lämnade in en Portra på ett labb som mest servar semesterfotografer.

Fast han skickade ju iaf efter utan gnäll. På andra ställen hade de säkert använt de filter de har.

/Maverick
 

www.tille.se

Aktiv medlem
Återgå gärna till frågan om Photoshop. Men det kan nog stämma att det är problem med Realan på amatörlabb. Har råkat ut för det när det gäller Portran.
 

Maverick

Aktiv medlem
I PS kan du göra på lite olika sätt.

Antingen justerar du nivåer så att hennes hy blir rätt, därefter lägger du på en skuggmask så att effekterna enbart appliceras på henne. Det går naturligtivs att justera nivåerna på honom och därefter lägga en skuggmask runt honom.

Ett annat sätt är att först justera nivåerna och sedan ställa in kurvan så att högdagrarna påverkas mest. Fast det tycker jag personligen är betydligt svårare.

Mvh
Maverick
 

Lars-Åke

Aktiv medlem
Fuji fotocenter

Jag brukar lämna in mina REALA filmer på ett snabblabb i Stockholm där dom speciellt skryter med att dom kan framkalla och kopiera just REALA filmen som den förtjänas att framkallas o kopieras. Jag måste erkänna att jag är nöjd med
deras framkallning. Ni som kan borde i allafall testa FUJI FOTO CENTER I KISTA.
/Lars-Åke
 

walter-g

Aktiv medlem
Gör spotmätning på huden och kolla om den är lika med tidigare mätresultat,som du inte var nöjd med inkl halvt steg (+ )kompensation
 
ANNONS