Annons

Gråkort vs. handen

Produkter
(logga in för att koppla)

rapp

Aktiv medlem
När jag fotar så mäter jag ljuset i handflatan. Har funderat på att köpa ett gråkort för att mäta reflekterat & infallande ljus på men hur mycket bättre blir exponeringen jämfört med när mätningen är gjord i handen? Blir gråkortet bara en ny pryl att släpa på eller ev. glömma hemma?
 
Senast ändrad:

Erik Schalin

Aktiv medlem
Fint med gråkort om man har gott om tid.
Stort? Nej 10*15 cm räcker om du kan flytta dig för att mäta ljuset.

Handen tycker jag är alldeles förträfflig om man bara vet vad man är ute efter.
handen är alltid ngt ljusare än ett gråkort och effekten ungefär detsamma.
 

Liax

Aktiv medlem
Jag har ett gråkort men kör oftast med handen. Har kollat upp hur mycket som skiljer mellan gråkort och handflata, och det brukar variera mellan 1/2-1 steg (beroende på hur skitig karda man har). Därför brukar jag säga att man bör överexponera ett steg om man mäter i handen. Men detta gäller naturligtvis enbart för oss vita kaukasier.
 

Liax

Aktiv medlem
Nej då, min bleka fina ariska hand (ironi) är alltid ren och fin. Jag är ju student, behöver aldrig smutsa ned mig. Förutom när jag kryper hem från kåren då...
 

rickardsund

Aktiv medlem
i handen...

hm...jag kör en egen variant ofta..försöker leta upp det gråaste jag hittar i närheten..tröja, sten etc...har börjat undra om man mäter ljuset i handflatan om avståndet spelar nån roll?? kan jag exempelvis mäta ljuset på handen på modell 5 meter bort och det blir samma resultat på min egen 1/2 meter från linsen..??

Stpid question antagligen men jag undrar fortfarande tills jag får ett korrekt svar...

Rille
 

klabbarpan

Aktiv medlem
Re: i handen...

rickardsund skrev:

Stpid question antagligen men jag undrar fortfarande tills jag får ett korrekt svar...

Rille
Inte så där våldsamt korkad fråga ändå...
Du kan mäta ljuset i handen på en modell som är fem meter bort men det kräver en ljusmätare som mäter bara i just den punkten. Med andra ord så behöver du en spotmätare.
 

rickardsund

Aktiv medlem
ok..en följdfråga..

Om jag ska mäta med kameran (spotmätare antar jag)..och jag ska fota e model 5 meter bort, hur gör jag?? kan jag bara ta ett värde med kameran i hennes ansikte/hand och sedan överexponera ett steg för att det ska bli OK..? om jag lärt mig ngt av denna diskussion...eller ska jag mäta helre på min egen hand och använda det värdet heldre..?? eller kommer det att bli samma värde?

känns som jag ställer samma fråga igen..men men vill verkligen vara säker på att jag har hajjat..

kan lägga till en ytterligare fråga...när man fotar, som jag mycket motljusbilder...hur ska hud tonen på människa bli bra och inte bara grå..om jag nu fotar svart/vit ofta helt utan kontrast...

Rille igen
 

Roben

Aktiv medlem
Funkar det inte om man lär sig eller mäter skillanden mellan ett gråkort och en (ren) hand?
 

rickardsund

Aktiv medlem
verkar ju vara bra...

känns som att man får testa sig fram..ska göra det nästa vända...men jag e mest intresserad av avståndet mellan kameran och det man söker på...
 

pej

Aktiv medlem
Många räknar med att handflatan är ett steg ljusare än ett gråkort. Visst är ett gråkort bättre men det har också sina felmarginaler. Gråkort/handflatan är bra för många tillfällen men om man är ute efter precision så ska man kanske snegla efter en spotmätare.
 

klabbarpan

Aktiv medlem
Jag menar alltså en lös mätare som mäter i en liten punkt, en hand är ju ganska liten på 5 meters avstånd. Även om din kamera har spotmätning så lär den inte mäta på en så liten punkt.
Ett annnat sätt är väl kanske att gå fram och mäta i handen eller i ansiktet, fem meter är ju inte så där våldamt långt att gå...

Som svar på din tilläggsfråga, det beror på hur du vill att din bakgrund ska se ut osv. Du kan tex. använda en blixt för att kompensera motljuset.
Dålig kontrast kan även bero på mörkrumsarbetet, jag känner inte riktigt att jag vill fördjupa mig här, det finns tidigare trådar du kan läsa i ämnet.
 

rickardsund

Aktiv medlem
collt!! Ni e ju grymma här!!

Snacka om snabba svar..!!Tack stefan! Nu har jag koll...det bästa för mig som just nu e fattig blir nog att gå fram och ta värde me kameran...får man ju lite motion också..ska prova med kompensationsbilxt..
tacka alla vänliga själar för er hjälpsamhet
 

Kanadabalsam

Aktiv medlem
Handen är uteslutet om 300mm sitter på (om assistenten är och fikar). Dessutom kan handen ge lite olika värden vid en mulen dag eller fullt solljus, jag menar i förhållande till gråkort. Man ska alltid försöka mäta på föremål som är mörkare än ljusare då ljusare föremål kan ge ströljus i objektivet (vid strålgångsmätning)och lura mätaren.
 

Pongu

Aktiv medlem
Varför finns inte fotosidans T-shirt i gråkortsfärg..? ;-)

Kanske måste ändra kompensationen efter varje tvätt dock...

/Pontus
 

rapp

Aktiv medlem
Tackar ödmjukast

...för alla snabba svar! Är inne på att köpa en RIKTIG spotmeter, men vill ändå kunna på ovan omskrivna sätt med. Att det ändå skiljer så mycket mellan handen och gråkortet förklarar varför mina dior ibland blir litet ojämnt exponerade. ELLER: läs vid starkt solljus.
Tack, tack, tack!
 

Abraur

Guest
En grå torrfura har aldrig fel.
Kan vara lite svårt att ha med sej förstås.
Men det har hänt att jag tagit med en bit från skogen upp på fjället.
-Anders
 

rapp

Aktiv medlem
Armbrytar-Anders!

Jaså det är du som skriver...vi har inte setts sedan VM i Polen -2001, tror jag...blev det något av bilden du tog av mig där jag såg deppig ut?
Armbrytningen ligger på is just nu, har skaffat mörkrum & bladare som jag leker med istället. Får följa Heidis framfart via andras bildreportage istället.
 

Abraur

Guest
Men herrege. Robert! ska genast skicka ett mail till dig. Kul att du är på fotosidan
-Anders
 
ANNONS