Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur fotar jag en lampa när det är mörkt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Feuerbach

Aktiv medlem
Hej,

Haha, frågan kanske låter en smula korkad men jag menar såhär:
Jag skulle vilja veta hur sjutton man gör inställningar för att fotografera en ljuskälla när det är mörkt i övrigt runtomkring?
Ta exemplet att jag försöker fotografera en vacker lykta i en gränd i Gamla Stan.
Mina ögon ser ju lyktan och dom ser husväggarna runtom som lyktan lyser upp, men...
Jag förstår inte vilka inställningar jag ska använda mig av för att få ner det hela på bild.
Hur jag än gör blir det antingen för mycket ljus från lyktan eller totalt mörker på omgivningen.

Någon som förstår hur jag menar?
:)

Kameran jag har är en Olympus SP560.
 

Feuerbach

Aktiv medlem
Ja, jo... men...

Om jag ökar tiden för att det mörka runtomkring lampan ska bli "ljusare" så blir ju själva lampan överexponerad - och minskar jag tiden så att lampan ska se ut på bild som den gör för ögat, så blir ju allt det runtomkring underexponerat.

Tusan också.
Jag ska försöka få tag på en bild som kanske förklarar lite bättre vad/hur jag menar.
:)
 

prylnissen

Aktiv medlem
Timo Schulte skrev:
Hej,

Haha, frågan kanske låter en smula korkad men jag menar......
Timo,

Det finns inga korkade frågor, om frågan ställs utifrån ett genuint intresse för svaret! (Däremot kan det finnas korkade svar... ;-) )
Det du vill göra, är oftast svårt/omöjligt eftersom våra ögon är mkt bättre på att hantera stora skillnader mellan mörker och ljus än såväl digitala kameror som filmbaserade d:eek:!
En möjlig lösning är att ta två identiska bilder (utan att rubba kameran), där den ena exponeras efter lampan och den andra efter den mörkare delen av motivet. Dessa två bilder kan sedan "photoshoppas" samman till en bild. Sök på HDR här på fotosidan, eller vänta på att någon av sidans mkt. duktiga (och svarsvilliga) medlemmar, som kan mer än jag om detta, dyker upp här, och delar med sig av sina kunskaper i ämnet!
Lycka till!
/prylnissen
 

Feuerbach

Aktiv medlem
Såhär (ungefär) menar jag...

På den här bilden:
http://farm3.static.flickr.com/2140/1587272192_f4285660b6.jpg
Ser man lampa och man ser omgivningen (väggen).
Iofs har lampan blivit lite "överexponerad" men det är ändå rätt nära vad ögat skulle se.

Såhär menar jag att det blir när JAG försöker:
http://www.stockholm-sweden-travel-guide.com/images/gamla-stan-stockholm.jpg
Lampan mitt i bilden blir inte så mycket mer än en glödande fläck. Man ser inte alls hur den ser ut, men jag vet ju att ögat så det.

:)
 

Feuerbach

Aktiv medlem
Bo !

Tack för svaret!
Jag började läsa i olika trådar om HDR och hittade "svaret" på min fråga i ganska många av dom.
... plus att jag hittade en massa annan kul läsning, så planen för idag jag hade med att köra några maskiner tvätt lär nog bytas ut mot att leka med kameran istället.

:)
 

Bokeh

Aktiv medlem
Spotmät det genomsnittliga ljuset, då får du bästa resultatet som kamerans dynamiska omfång klarar utav, men bäst resultat får du nog genom att göra en HDR exponering.

/kent
 

Feuerbach

Aktiv medlem
Daniel,

Redigering verkar vara ett "måste" av vad jag förstått nu.
Blixt är ju kanske ett alternativ, men det känns som att blixten liksom förstör ljuset jag vill fånga?

Just NU väntar jag bara på att klockan ska bli kväll så att jag kan testa en del saker jag läst mig till i de olika forumen!
:)
 

iBoat

Aktiv medlem
Inomhus kan man ta hjälp av blixt och variera styrkan på den. Men i ditt exempel blir det inte så bra. Bäst är nog att gå dit precis när det börjat skymma och sedan vänta in rätt tillfälle tills ljuset är precis lagom för att fasaden ska bli bra och att lampan inte ska fräta ur. Sedan kan du ju lägga på vinjettering i PS om fasaden blev för ljus.

Jag stod och frös i en timme innan den här bilden blev som jag ville:
 

Bilagor

perstromgren

Aktiv medlem
Re: Såhär (ungefär) menar jag...

Timo Schulte skrev:
Såhär menar jag att det blir när JAG försöker:
http://www.stockholm-sweden-travel-guide.com/images/gamla-stan-stockholm.jpg
Lampan mitt i bilden blir inte så mycket mer än en glödande fläck. Man ser inte alls hur den ser ut, men jag vet ju att ögat så det.

:)
Den bilden kanske hade blivit rätt OK om den varit underexponerad ett par steg. Då hade det sotat igen i skuggorna, men det hade blivit avsevärt mer kvällskänsla. Med digitalt är det ju bara att prova, vetja!

Timo, om du skriver in i medlemsregistert vilken utrustning du har, kan vi lättare hjälpa dig i fortsättningen.

Per.
 

Sigfuss

Aktiv medlem
Jag skulle som tidigare sagts rekommendera att pröva HDR "merging" för att få det resultat du pratar om. Man slipper som andra stå och frysa i flera timmar för den där bilden.

Det du behöver är ett stativ, möjligheten att fota RAW format och helst funktionen slutarkompensation.
På min EOS 40D så går jag in och ställer kameran på RAW format, ställer in exponeringskompensationen så att jag får tre exponeringar - en grovt underexponerad, en normal och en överexponerad.
Därefter ställer jag kameran på seriebildstagning och ställer in motivet.
Se till bara att motivet INTE rör sig och att ingen kommer ivägen för bilden eftersom det sabbar hela idén.

Därefter använder jag ett program som heter Photomatix där jag väljer att skapa en HDR bild, väljer de tre RAW bilderna och låter programmet skapa en råbild. Därefter måste jag ställa in de ljusvärden som jag vill ha i bilden, det gör man genom så kallad tonemapping där en hel del justeringsmöjligheter finns. Till slut kan jag spara bilden som jpg eller vilket annat format jag vill.

Nu är inte jag något proffs på HDR utan har ganska nyligen upptäckt detta lysande hjälpmedel för byggnadsfotografi men jag är oerhört imponerad och tar så många jag bara kan nu mera.

Lycka till.
 

Feuerbach

Aktiv medlem
Hej Joakim,

HDR verkar vara det jag vill ha, fast nu tornar ett nytt problem upp framför mig.
Jag kan inte VÄLJA RAW i min kamera.
Alternativet FINNS där, men hur jag än ställer in knappar och vred så är det disablat.
Jag ser alternativet, men kan aldrig välja det.

Manualen säger att det INTE ska gå när man använder "Auto" eller "Scn", så jag har ställt in vredet på både M, S, A och P.

*morr*
:)

(Kameran; en Olympus SP560UZ med ett 2GB xD-kort)
 

Sigfuss

Aktiv medlem
Jag är inte bekant med menyerna i Olympus kameror men enligt de specifikationer jag hittar så skall den klara RAW format.
Jag kör själv på inställningen M när jag fotar för HDR, det innebär ju att man får ställa både bländare och slutare manuellt men det är ju egentligen bara positivt. I det läget finns inga begränsingar på min kamera när det gäller att välja RAW i alla fall.

Kolla på tillverkarens hemsida om det finns någon information eller ny formware att uppdatera kameran med så kanske det hjälper.
 
ANNONS