Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

portabelt ljus ?

Produkter
(logga in för att koppla)

christian_r

Aktiv medlem
Hej

Jag har just varit i barcelona och jobbat i 12 dagar med utomhus actionsport.

Hade med mig 3st nikon sb800 som var fjärrstyrda, och jag hade stora problem att frysa i dagsljus.

Nu till min fråga.

Jag letar efter något som ger mer ljus, och som klarar jobba längre utan uppladdningsproblem.

Har hört talas om batterypacks med studioblixtar (med inbyggd radiosändare) som ska vara bra.

Jag är i behov av iaf 2st stativ som kan jobba fristående (utan kablar).

Någon som kan hjälpa till?
 

tannler

Aktiv medlem
En annan lösning är UPS-aggregat och vanliga studioblixtar med radiotrigger. Det finns ett antal trådar på fs.se om UPS.
 

christian_r

Aktiv medlem
Får kolla lite på UPS aggregat då.

Hade før mig att det var enn speciell typ med inbyggd pw sændare som skulle vara bra før action foto.
 

Svedlund

Aktiv medlem
En liten varning dock

Hej

Att använda UPS som batteri fungerar MEN det bör varnas lite för detta också.

Jag har talat med Elinchrom om att använda UPS som strömkälla och de avråder då det är kraftig inrush på ca 16 Amp från blixthuvuden.

Javisst men de vill ju bara sälja sina Ranger kan man tro då.

Mitt personliga intryck är tvärtemot - de var otroligt tillmötesgående och har givit mig alla tekniska data som behövs för att avgöra lämplig UPS.

Elinchrom bedömmer att blixtarna skall klara sig utan problem men att UPS:en är den som riskerar att gå sönder.

De säger vidare att om man skall testa så gäller följande

1. The backup UPS must handle a current spike up to 16Amps minimum
2. It must be short circuit secure
3. Overcurrent protection
4. Minimum outputpower of 1000W or more


Jag har även haft en låååång och extremt intressant diskussion med en produktansvarig, en av produktutvecklarna och samt en teknisk ingenjör på amerikanska APC - en av de större UPC tillverkarna i världen.

De har tittat (ingående) på detta och kan efter undersökningar konstatera att de avråder.

Men den största avrådan gäller faktiskt UPS:ens batterier. De är inte konstruerade för den här typen av urladdningar. De bygger på att man under lång tid underhållsladdar dem och att de i undantagsfall behöver lämna ifrån sig ström.

Trots allt är strömabrott oftast inte dagliga...

Batterierna kommer med största sannolikhet vara de som "går sönder" först.

Sen är det upp till var och en att chansa - jag har bara delgivit vad jag själv kom fram till och jag valde bort denna typ av lösning.

/N
 

christian_r

Aktiv medlem
Re: En liten varning dock

Svedlund skrev:
Hej

Att använda UPS som batteri fungerar MEN det bör varnas lite för detta också.

Jag har talat med Elinchrom om att använda UPS som strömkälla och de avråder då det är kraftig inrush på ca 16 Amp från blixthuvuden.

Javisst men de vill ju bara sälja sina Ranger kan man tro då.

Mitt personliga intryck är tvärtemot - de var otroligt tillmötesgående och har givit mig alla tekniska data som behövs för att avgöra lämplig UPS.

Elinchrom bedömmer att blixtarna skall klara sig utan problem men att UPS:en är den som riskerar att gå sönder.

De säger vidare att om man skall testa så gäller följande

1. The backup UPS must handle a current spike up to 16Amps minimum
2. It must be short circuit secure
3. Overcurrent protection
4. Minimum outputpower of 1000W or more


Jag har även haft en låååång och extremt intressant diskussion med en produktansvarig, en av produktutvecklarna och samt en teknisk ingenjör på amerikanska APC - en av de större UPC tillverkarna i världen.

De har tittat (ingående) på detta och kan efter undersökningar konstatera att de avråder.

Men den största avrådan gäller faktiskt UPS:ens batterier. De är inte konstruerade för den här typen av urladdningar. De bygger på att man under lång tid underhållsladdar dem och att de i undantagsfall behöver lämna ifrån sig ström.

Trots allt är strömabrott oftast inte dagliga...

Batterierna kommer med största sannolikhet vara de som "går sönder" först.

Sen är det upp till var och en att chansa - jag har bara delgivit vad jag själv kom fram till och jag valde bort denna typ av lösning.

/N
Tack før det inlægget, de går UPS av listan direkt
 

christian_r

Aktiv medlem
Tror de ær Norman som har inbyggda sændare i sina huvud. Någon som har anvænt dessa? Jag ær alltsp helt grønt på studio blixtar
 

Svedlund

Aktiv medlem
Ang inbyggd radiosändare

Profoto har på sina aggregat en variant med Pocket Wizards mottagare inbyggd - det är de med ett R i modellnummret.

Acute B 600R
http://www.profoto.se/en/products/generators/acute/acuteb-600r/

Pro B2 1200R
http://www.profoto.se/en/products/generators/pro/pro-b2-1200r/

Sedan kan man fundera på hur man kommer arbeta.

Du behöver i vilket fall som helst en sändare från kameran och det kanske kan vara intressant att styra blixtarnas effekt direkt från sändaren.

Då är det Elinchrom och deras skyport system som är aktuellt.

http://www.aifo.se/elinchrom/skyport.htm

Det finns ett antal fördelar med respektive system/märke.

Pocket Wizard har en robustare byggkvalite (åtminstone känslomässigt). De har en bättre räckvidd samt att du i vissa av Seikonics ljusmätare kan du installera en sändarmodul (RT). Då utlöser du blixtarna från ljusmätaren, vilket är smidigt vid uppmätningstillfället.

Nackdel är priset då de kostar rejält mer än Skyport-systemets delar.

Med Elinchrom och deras Skyport system har du , förutom prisbilden, möjlighet att ändra effekten på blixtarna direkt från sändaren och/eller från en dator (PC & MAc) som har en Skyport USB-interface. I programvaran kan du bygga upp olika studio-sets och får ut en del mer data såsom hur mycket blixtarna gått osv.

Nackdelen är deras sändare som sitter i blixtskon på kameran. Den har ingen låsfunktion så som Pocket Wizard och vilken vanlig blixt som helst.
Det innebär att det är relativt lätt att tappa sändaren om man skickar upp kameran på axeln etc.

Detta irriterar mig rätt rejält men i övrigt är Skyport fantastiskt skönt att arbeta med.

Grovt skulle man kunna säga så här
Tuffa tag = Pocket Wizard
Studio miljö = Skyport


/N
 

christian_r

Aktiv medlem
tack för hjälpen niclas.

De e svårt att hitta info om detta, inte Så många som håller på med liknanade ljusuppsättning.

Ska gå inom en butik här i oslo där de säljer en del studioljus o höra va de säger
 

Maxieboy

Aktiv medlem
Elinchrom är känsliga grejor. Köp på Norska www.kaffebrus.com så får du billigare blixtar som du kan köra utomhus med Innovatronix aggregat eller UPS aggregat. Innovatronix är billigare. Jag använder själv 300Ws studioblixtar från kaffebrus samt APC 1500W Smart UPS. Jag har inte haft några problem med mina batterier från Biltema under det senaste året. Jag får ut ca 350-400 blixtar per uppladdning. Varje blixtuppladdning tar ca 1-2 sekunder beroende på blixtstyrkan. Kontrollera i kompabilitetslistan från Inovatronix vilka blixtar som fungerar. Tyvärr funkar inte Elinchrom så bra, med vissa undantag. På kaffebrus hittar du även radiosändare som du kan utlösa dina blixtar med.
Om du tjänar mycket pengar på dina bilder och driver en affärsverksamhet så kan du köpa dyra grejor som dina kunder betalar...om du är amatör och fotar för att det är skoj så köp enklast möjliga. Lägg hellre pengar på objektiv, det är det som syns i bilderna!
 
ANNONS