Annons

Slutartid vs Bildbehandlingstid

Produkter
(logga in för att koppla)

zoomzoom

Aktiv medlem
Här är en sak som jag undrat över ett tag. Om jag tar en digitalkamera, vilken som helst, och tar en bild med slutartid t.ex 1/60 så kommer bilden upp i displayen i pricip upp direkt. Men om jag istället tar en bild med 2 sekunders slutartid så kommer inte bilden alls upp i displayen lika snabbt. Det kan ju ta flera sekunder. Ju längre slutartid destå längre bildbehandlingstid vill kameran ha efter spegeln ha gått ner igen. Varför är det så? Antalet pixlar är ju konstant och det måste ju vara dessa som bestämmer hur stora filerna ska bli.
 

js1

Aktiv medlem
Brusreducering!
Vid slutartider längre än 1s tar det flesta kameror 2 bilder, en av själva motivet och sen ytterliggare en med slutaren stängd. Då skapas en brusmall som kamerans dator använder för att reducera bruset i den första bilden, därav den längre behandlingstiden.
Funktionen kan stängas av i menyerna.
Bruset är inte konstant utan varierar beroende på yttre omständigheter, t ex exptid, temperatur. Därför måste en referensbild för bruset tas varje gång annars kan man tänka sig att kameran hade den inlaggd från början.
 

Didgeridoohan

Aktiv medlem
Du har antagligen kamerans brusreducering påslagen. Den brukar fungera som så att efter att du tagit bilden så tar kameran en "svart" bild under lika lång tid som du tidigare exponerat. Då får kameran en bild av hur bruset såg ut just vid exponeringen och använder sen den "svarta" bilden för att ta bort brus från din bild...

Edit: Och så klart hann någon annan före... :)
 
Senast ändrad:

Flash Gordon

Aktiv medlem
Hänger på tråden och undrar om någon vet hur brusreduceringen fungerar när man fotograferar i enbart raw.
Jag har uppfattningen att bilden inte påverkas alls och att det bara är slöseri med tid att ha brusereduceringen påslagen.
Vet däremot inte om Canon Digital Photo Professional kan använda information för att förbättra bilden.
Någon som vet?
 
ANNONS