Annons

Fokusfundering med 20D

Produkter
(logga in för att koppla)

mc bruno

Aktiv medlem
Hej!
Jag är en såndär som nästan alltid bara har mittre fokuspunkten aktiverad och sedan riktar om kameran. Med min nya canon 20D har jag inte riktigt lyckats med detta. Fattar inte vad jag ställt in fel. Jag håller in nappen, kameran visar pricken i sökaren som säger att den har hittat fokus. Jag riktar om, kameran gör inget. O så trycker jag av då fokuserar kameran om o tar bilden.

VARFÖR??? HJÄLP!
 

Bokeh

Aktiv medlem
Du måste hålla kvar avtrycket till hälften när du komponerar om, är det inte det så måste du köra på AF-C, kolla så den är inställd på AF-S.

/kent
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Nja

Det heter One shot AF och AF servo på 20D. One shot AF så låser du AF genom att hålla nere avtryckaren till hälften. Servoläget fokuserar om kontinuerligt och i mellanläget väljer kameran själv vilket av de två som ska användas.
 

mc bruno

Aktiv medlem
Jo jag vet detta. Jag tar inte bort fingeret och kameran är inställd på AL fokus. Det måste vara något annant.
 

hallenberg

Aktiv medlem
Du menar AI fokus? För i så fall är det det som är problemet. Välj One shot så blir det som du vill.
 

mc bruno

Aktiv medlem
Ja mena AI, nä det blir ingen skillnad. One shot är väl bara att den själv tänker mellan AI fokus och AI servo?
 

hallenberg

Aktiv medlem
Nä, AI (Artificial Intelligence) väljer mellan One shot och Servo. One shot fokuserar en gång på given fokuspunkt. Servo uppdaterar fokus kontinuerligt för något som rör sig (fast om jag förstått det rätt måste den ha något som rör sig för att fokusera vettigt). Så har du AI inställt och rör på kameran så kommer den justera fokus med avseende på hur saker rör sig, vilket inte är det du vill.

Edit: Nu har jag en 40D, men förutsätter att det funkar likadant på dom.
 

hallenberg

Aktiv medlem
One shot kommer väl fokusera om ifall det fokuspunkten ligger på ändras antar jag, fotar inte på det sättet själv. Det finns lite olika lösningar på problemet.

1. Välj en fokuspunkt som är rätt istället för att fokusera med mitten.

2. Fokusera och stäng av autofokus på objektivet (lite osmidigt), komponera om och ta bilden.

3. Det SKA fungera att använda AF-knappen för att starta/stoppa autofokus (fast jag har inte lyckats få det att funka på det sättet jag vill).

Har inte kameran framför mig så kan inte testa själv dessvärre.

Edit: Fast du har ju ingen AF-knapp på 20D, den var väl ny på 40D...
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
fokuserar inte om

AF fokuserar inte om vid one shot om du håller nere avtryckaren till hälften. I så fall är det antingen fel på kameran eller har du varit inne och ändrat på någon customfunktion (om det nu finns någon som kan ställa till det på detta viset?) Prova i så fall att återställa kameran till fabriksinställning.
 
ANNONS