Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Handhållningsteknik

Produkter
(logga in för att koppla)

Gimbal

Aktiv medlem
En teknik, som jag inte är helt övertygad om ännu, är att lägga vänsterhanden på höger axel och hålla upp armbågen. Sen kan du stödja kameran på vänster överarm.

Det tar bort nästan alla högfrekventa rörelser. Men istället får man lite långsamma gungningar och dessa verkar SR ha svårare att ta hand om, så jag vet inte om man tjänar något på det igentligen. Kanske med lite träning...
 

foto totto

Aktiv medlem
Gimbal skrev:
En teknik, som jag inte är helt övertygad om ännu, är att lägga vänsterhanden på höger axel och hålla upp armbågen. Sen kan du stödja kameran på vänster överarm.

Det tar bort nästan alla högfrekventa rörelser. Men istället får man lite långsamma gungningar och dessa verkar SR ha svårare att ta hand om, så jag vet inte om man tjänar något på det igentligen. Kanske med lite träning...
Blir inte det väldigt jobbigt om man har ett tungt objektiv?
Det som jag tycker funkar bäst är skjutställningarna man fick lära sig i lumpen. Hittade en länk som illustrerar dem hyffsat.
http://www.fsrskytte.se/default.aspx?articleId=105&lang=SE
 

tannler

Aktiv medlem
Problemet med alla ställningar som vilar armarna mot kroppen är att pulsslagen överförs till gevär/kamera. Skyttar klär sig av det skälet i ganska tjocka och stela kläder, men de är imho olämpliga som fotokläder.

Alla som gjort lumpen, eller sysslat med skytte i någon form, har stött på SARA - Ställning, Andning, Riktning och Avfyrning. Det går att applicera detta på handhållet fotograferande.

Hitta en bekväm ställning på slätt underlag, med god balans, fötterna isär och tårna utåt, allt för att minska benens arbete för att hålla balansen. Sätt vänster tumme i hakgrupen, stöd kameran mellan ring- och långfinger och tryck fast den mot ansiktet, som sällan är utsatt för kroppspulsen. Håll armbågarna utåt, så att de inte tar i bröstkorgen. Att luta sig lite lätt mot en vägg, ett träd, eller en stolpe, ökar stabiliteten ytterligare.

Andas in ordentlig och släpp ut hälften av luften och håll andan.

Komponera bilden.

Vänta till dess att kroppsgunget lagt sig, förfokusera och krama av när det gungar som minst. Med lite träning går det att isolera avtryckrörelsen från resten av handen, så att den inverkar minimalt menligt på stabiliteten.

Jag kan få acceptabla bilder på 1/5 på detta sätt, men oftast slår jag i stället på AS/IS/SSS i kameran.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Kamera i höger hand.
Vänster armbåge mot höften & överarm mot kroppen.
Vänster hand stödjer objektivet.

Vid lite längre tider, trycks kameran mot en stolpe/träd. Då är 1/30 dels s. inga problem med 200mm.

Andas lugnt och smyg av bilden mjukt med avtryckaren.

Håll kvar kameran mot motivet efter bilden är tagen.
 

joppis

Aktiv medlem
Sedan jag skaffat ett 400mm tele har jag övat mycket på den redan beprövade tekniken S.A.R.A som Lennart Sjöberg skriver om ovan.

Tekniken som utgår från att ta serietagning blir överflödig om man lär sig en bra grundteknik.

Flygande fågel eller sportfoto är en annan femma =)
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Joel Höglund skrev:
Flygande fågel eller sportfoto är en annan femma =)
PÅminner mig om Terje Hellesö(tror jag) som hade en kompis som plåtade fåglar i flykt med storformatare på fri hand.
Sökaren blir då både upp & ner och spegelvänd.

Varför göra det enkelt när man kan göra det svårt...
 

Gimbal

Aktiv medlem
Foto Totto skrev:
Blir inte det väldigt jobbigt om man har ett tungt objektiv?
Jo definitivt. Denna teknik funkar bättre på mindre objektiv, men även de ska hållas still. Detta är EN ställning, och resten av SARA ska naturligtvis läggas ovanpå detta, men det säger sig självt.
 

Teodorian

Aktiv medlem
Joel Höglund skrev:
Tekniken som utgår från att ta serietagning blir överflödig om man lär sig en bra grundteknik.

Jag tänker mig att ju bättre handhållningsteknik en fotograf har desto längre slutartider kan han/hon klara av innan metoden med seriebildtagning behöver tas till. Förr eller senare kommer varje fotograf till den kritiska slutartid där det kan löna sig att pröva metoden (eller höja ISO-talet, ändra bländare, använda stöd eller stativ).
 
ANNONS