Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bla nyans pa foton

Produkter
(logga in för att koppla)

jessikan

Medlem
Hej alla

Nar jag fotar i P lage sa blir fotona bla, har en Canon 400D. Jag misstanker att jag andrat nagon installning da jag fortfarande haller pa att leker (dvs lar mig:)) med min kamera.
Har forsokt att lasa mig till felet men kan inte hitta nagot.

Nagon som vet?
 

hallenberg

Aktiv medlem
Antingen är vitbalansen fel (förmodligen) eller så har du rattat på hue i din bildprofil. Fotar du jpeg så är det relativt viktigt att ha bra vitbalans från början, själv fotar jag raw. Det går givetvis alltid att justera i efterhand, med varierande resultat. Personligen brukar jag manuellt välja vitbalans för det som stämmer bäst för rådande ljusförhållande bland alternativen (sol, skugga, blixt, glödlampa, osv) istället för att lita på den automatiska (tycker inte den är så bra). Om du har glödlampeinställningen och fotar utomhus tex blir bilderna väldigt blåa, så det skulle kunna vara det.
 

G-son

Aktiv medlem
Jag chansar lite. Kolla inställningar under bildstil(typ standard), eller om du kör på någon annan bildstil och ställ in där värdena till defaultvärde.

M.v.h Göran
 

jessikan

Medlem
jupp, glodlampa utomhus. Precis det som jag fotat med. Tusen tack Tomas.

Nasta fraga. Kan jag fixa detta i efterhand? Photoshop eller annat program? Har tankt att lara mig PS men har haft svart att hitta tiden att sitta ner ett tag.
 

hallenberg

Aktiv medlem
Jadå, det är lätt ordnat. Har du fotat jpeg kommer du tappa lite bildkvalitet, har du fotat raw gör det ingen skillnad eftersom vitbalansen ändå görs vid själva raw-konverteringen. Kameran sparar däremot information om vilken vitbalans som användes vid fototillfället, vilket brukar vara utgångspunkten. Tror alla raw-konverterare har en "color temperature"-inställning. I PS vet jag inte riktigt exakt vilken som är bäst eftersom jag inte använder det så ofta (håller mig mest i Lightroom), borde finnas någon motsvarande tycker jag.
 

jessikan

Medlem
ok, skont. Har fotat i RAW. Brukar gora det trots att jag inte efterbehandlat en enda bild an :) En regnig dag sa.............

Tack igen Tomas

Have lovely day :)
 
ANNONS