Annons

Vad kunde jag gjort...

Produkter
(logga in för att koppla)

Teufelschlumpf

Aktiv medlem
Har nyligen köpt systemkamera, och håller på att testa inställningar hit och dit.

Ganska nöjd med bilden (hundens uttryck), men tycker kanske bakgrunden är lite rörig. Vilken/vilka inställningar kunde påverkat detta? Eller är det enklare att redigera sånt efteråt i PS e dyl?

Dum fråga från ännu dummare novis kanske, men ställa frågan kan inte skada.

http://www.forsvalla.se/tuva1.jpg

// Johan
 

ulltand

Aktiv medlem
Ju större bländare du har (lägre värde), desto suddigare bakgrund.
Jag tycker mest att trädet stör, och sånt är svårt att få bort med stor bländare. Då får du nog flytta på dig istället.
 

Teufelschlumpf

Aktiv medlem
Ja, den tanken har slagit mig också, men att ta kort på iallafall våra hundar, är inte det alltid ett alternativ.

// Johan
 

tannler

Aktiv medlem
Det går att "ludda bort" i PhSh, men det kommer att se artificiellt ut. Bästa sättet är att välja bakgrund som är mer enfärgad och försöka sig på stor öppning. Dp kortar du samtidigt ner det område som upfattas som skarpt och kan få svårt att teckan hela hunden skarp.
 

perstromgren

Aktiv medlem
Teufelschlumpf skrev:
Har nyligen köpt systemkamera, och håller på att testa inställningar hit och dit.

Ganska nöjd med bilden (hundens uttryck), men tycker kanske bakgrunden är lite rörig. Vilken/vilka inställningar kunde påverkat detta? Eller är det enklare att redigera sånt efteråt i PS e dyl?
Ingetdera är speciellt bra, även om aningen större bländare hade hjälpt en aning.

Du måste vänja dig att kolla bakgrunden också, när du plåtar, så enkelt är det! Det blir rätt mycket att tänka på, men det gör det hela bara ännu roligare!

Per.
 
En annan grej är ju avstándet fotograf-motiv-bakgrund.

Om du är lángt frán motivet och bakgrunden är nära motivet, är det svárt att fá en otydlig bakgrund.

Om du gár nära motivet och väljer en bakgrund lite längre bort blir bakgrunden suddigare (med stor bländare sá klart)

Andreas
 

Kalle_B

Aktiv medlem
Bilden lider av rörelseoskärpa eller annan form av oskärpa, Lite svårt att se, ibland ser det ut som rörelseoskärpa och ibland bara dålig skärpa. Sedan har du en rörig bakgrund.
Det mest glädjande i det hela är att du är fullt medveten om situationen, då kan man bara förbättra sig! Man lär sig av sina misstag. Nästa gång så tar man inte en bild där bakgrunden är så rörig eller där solen lyser så starkt.

Större bländare ger mer suddig bakgrund, men ställer också större krav på var du fokuserar om du vill ha hela hunden i fokus.

Men det som stör mig mest är faktiskt bakgrundens ljushet, det tar över hela bilden och gör att man fokuserar blicken helt fel.

Det är bara på det igen!

Nedan har jag ändrat lite i Photoshop för att illustrera vad jag syftar på.

Jag har mörkat ner bakgrunden lite.
jag har gjort bakgrunden lite mer suddig
jag har skärpt upp bilden lite
 

Bilagor

ANNONS