Annons

picture style

Produkter
(logga in för att koppla)

Kajsa220

Aktiv medlem
Jag har en Canon 40D.
Jag har läst på forumet (som jag inte hittar nu trots sökning på just "picture style") att om man vill ha skarpare bilder med mer kontrast så kan man ställa in det för att få "bättre" bilder direkt ur kameran. I manualen står tex att man kan sätta skärpan på max +7 för skarpare konturer. Sen finns det ju några fler saker att ställa in....
Är det någon här som har en bra inställning på picture style?
Klart jag ska testa vad jag tycker själv men jag har fått många bra tips här på sidan som funkat :)
 

Casper69

Medlem
Jag har också letat efter tips men inte hittat så många. Det är nog för att det är upp till betraktaren, nått som jag gillar kanske inte du gillar.
Jag är nybörjare och tänkte att jag skulle köra jpeg för att inte krångla till det och använda picture styles.
Men efter tips när jag letat efter picture styles har jag börjat testa raw istället och måste säga att det är överlägset jpeg. Lite mera jobb/utrymmeskrävande men tror det kommer vara värt det.
Då kan du i Canon DPP lägga på vilken pictue style du vill efteråt och ändra som du vill eller köra helt manuellt. Ändra vitbalansen var kanon.
Om du ändå vill köra jpeg och inte vet hur du vill ha det så kör neutral då verkar det lättast att ändra efteråt.
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag tror Patric är inne på helt rätt spår. Om man är så pass fotointresserad att man funderar på att använda olika picture stylese i kameran är det lika bra att ta steget fullt ut och fota i raw och göra det i datorn.