Annons

picture style

Produkter
(logga in för att koppla)

Kajsa220

Aktiv medlem
Jag har en Canon 40D.
Jag har läst på forumet (som jag inte hittar nu trots sökning på just "picture style") att om man vill ha skarpare bilder med mer kontrast så kan man ställa in det för att få "bättre" bilder direkt ur kameran. I manualen står tex att man kan sätta skärpan på max +7 för skarpare konturer. Sen finns det ju några fler saker att ställa in....
Är det någon här som har en bra inställning på picture style?
Klart jag ska testa vad jag tycker själv men jag har fått många bra tips här på sidan som funkat :)
 

Casper69

Medlem
Jag har också letat efter tips men inte hittat så många. Det är nog för att det är upp till betraktaren, nått som jag gillar kanske inte du gillar.
Jag är nybörjare och tänkte att jag skulle köra jpeg för att inte krångla till det och använda picture styles.
Men efter tips när jag letat efter picture styles har jag börjat testa raw istället och måste säga att det är överlägset jpeg. Lite mera jobb/utrymmeskrävande men tror det kommer vara värt det.
Då kan du i Canon DPP lägga på vilken pictue style du vill efteråt och ändra som du vill eller köra helt manuellt. Ändra vitbalansen var kanon.
Om du ändå vill köra jpeg och inte vet hur du vill ha det så kör neutral då verkar det lättast att ändra efteråt.
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag tror Patric är inne på helt rätt spår. Om man är så pass fotointresserad att man funderar på att använda olika picture stylese i kameran är det lika bra att ta steget fullt ut och fota i raw och göra det i datorn.

För min egen del är själva fotosituationen ofta lite stressig. Det gäller att få till exponering, komposition, fånga händelser etc. Ju mer jag måste ratta in i kameran, desto mer risker att jag gör fel. Ofta kan man ju vilja ha lite olika behandling för t ex ett porträtt gentemot en landskapsbild. Bara bökigt att hålla på och fippla med det i kameran. Bättre då att koncentrera sig på det som inte går att ändra i efterhand.

Redigeringsarbetet i datorn är för mig oftast lite mer avslappnat. Jag kan jobba med några bilder då och då och lägga den tid jag tycker är nödvändig och experimentera med olika behandling för att få det resultat jag vill ja.

Med dagens program är ju hanteringen av raw i princip lika enkel som jpg.

Mvh
Anders
 

Kajsa220

Aktiv medlem
Ja, jag fattar. Saken är att jag ska köpa cs3 till hösten (moderskeppets kurs) Jag har dpp men färgerna blir mkt mangenta så det var inte så roligt. Har sett hur det kan fungera med raw hos en väninna och försökte bara komma på ett sätt som funkar för mig NU. (dåligt tålamod?)
Jaja.....jag får väl lugna mig...Tack iallafall.
 

Casper69

Medlem
Jag tror inte det är nån skillnad på att lägga på Picture stylen i kameran eller i DPP, jag ser ingen skillnad.
Har du den nya DPP 3.2?
Fler Picture styles och förklaringar finns här:
http://web.canon.jp/imaging/picturestyle/file/index.html
Ska du köra jpeg till cs3 så ska du nog välja Neutral eller Faithful(naturtrogen) för att sen ändra i cs3.
Sen så kan du också ta en raw bild öppna den i Picture style editor och ändra tills du tycker det är bra och sen spara den som din egna Pstyle.
Det är så mycket mer i en Pstyle än dom 4 inställningar vi har möjlihet att ändra.
 
ANNONS