Annons

Svenskt controlled vocabulary (cv)

Produkter
(logga in för att koppla)

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Jag har funderat på om vi skulle försöka skapa ett svenskt controlled vocabulary (cv). Det finns ju på engelska men ingen svensk. Kanske att Fotosidan skulle kunna skapa att sånt projekt och så försöker vi få ihop ett. Kanske att alla som hjälper och bidrar också får ta del av den när den är klar. Ordlistan skulle sedan kunnas finnas som fil för import till de vanligaste arkivprogrammen.

Finns det intresse för ett sådant projekt?
 

avlsutad110823

Avslutat medlemskap
Hej
Helt klart

Vissa delar kanske redan finns, om man tänker på län, landskap, städer. Borde väl gå att dumpa från FS eller?

Men hur strukturera den? Som du säkert sett har jag gett mig på fåglar för att lära mig vad LR egentligen kan o inte kan.

Roine
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Precis, en stor del av arbetet är att sätta strukturen. Och den andra delen blir att fylla på. Jag har funderat rätt länge på detta och jag såg din tråd om Fåglarna (och höll på att skriva i den men kom på att det var bättre med en egen tråd).

Frågan är hur man smartast går vidare med det hela när det gäller strukturen. Vi kan ju samla lite länkar från utländska och utbilda oss lite innan vi försöker uppfinna hjulet på nytt. Eller vad föreslår ni?
 

David G

Aktiv medlem
Vad är det? En ordlista med namn på alla tänkbara motiv?
Eller ska ord i forumet automatiskt bytas ut mot korrekta termer?

Jag förstår ingenting.
 

avlsutad110823

Avslutat medlemskap
hej
har inte rikigt pejl på strukturen

saknar just nu en funktion i LR som visar en ordlista, nu hamnar den ju bland använda ord.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
David G skrev:
Vad är det? En ordlista med namn på alla tänkbara motiv?
Eller ska ord i forumet automatiskt bytas ut mot korrekta termer?

Jag förstår ingenting.
Det är hierarkiskt uppbyggd lista med ord som man kan använda för att tagga bilder. Så istället för att hitta på de ord så kan du använda en lista med ord. Denna listan kan då finnas importerad i ditt katalogprogram. Läs mer på länken ovan så får du full överblick.
 

avlsutad110823

Avslutat medlemskap
Som jag ser det kan vill jag:
I Keywordlistan kunna dölja alla som har 0 foton associerade till sig. DVS visa bara använda samt vissa alla. Visa alla skulle helst vara en knapp som tog upp en dialog som fungerar som Enter Keyword i den högra delen, dvs söker löpanden medan du skriver..

Frågan är hur och om man kan få till nått liknande.

Vi ser ju på de inlägg som redan kommit i fågeltråden att gruppering och urval är högst önskvärt.

Dessa KW listor borde vara en bakomliggande ordlista, inte den operativa listan.

Men som sagt, har bara ägnat en kort stund än på detta, skall fördjupa mig mer. Men det kanske finns nån som kommit längre och har erfarenhet och cos o pros om hur göra o inte göra
 

Tomasz

Aktiv medlem
Nä fy fan! Nåt sånt vill jag inte vara med i!
Ursäkta mina fula ord, men med hyfsat lång erfarenhet av taxonomy -observera att det är en engelsk term- och med ännu längre erfarenhet av människor vill jag påstå att detta blir ännu en av alla möjliga halvmesyrer.

"Va gnäller du om" kan jag ana i efterföljande inlägg. Men David ställde ju en fråga och jag svarar här att jag inte är intresserad.

Dock vill jag inte påverka någon annan att avstå. Tanken är god, önskan säkert björnstark. Om projektet lyckas vill jag vara den förste att gratulera till ett gott arbete.

Mitt förslag till alternativ är att hålla sig till (halv?)färdiga engelskspråkiga varianter. Vi är ju ändå ett engelsktalande folk.

<Greetings>God helg!</Greetings>
<nick>Tomasz</nick>
<Photographer><Freelancer><NO, HE IS NOT!><-But he sometimes sells pictures...><NO MATTER, HE IS NOT A FREELANCER!><In my opinion he><SHUT UP YOU FOOL!>Please listen to me</SHUT UP YOU FOOL!>I think that</In my opinion he>I disagree</NO MATTER, HE IS NOT A FREELANCER!>I have bought pictures from him</-But he sometimes sells pictures...>A freelancer must not have another employment</NO, HE IS NOT!>Vat ID</Freelancer>Thomas Engström</Photographer>
 

hasse lundberg

Aktiv medlem
Att få ett gemensamt språk för att namnge våra bilder är ju till förmån både för fotografer och bildletare.
Vill komma igång med mina metadata för bilder men haltar när man ska börja skapa keyword (för bilder) som är generella och effektiva vid sökning.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag rotade i detta en del när jag började att använda Lightroom. Tänkte att det måste finnas strukturer och modeller att låna från.
Hamnade då på Controlled vocabulary och tragglade igenom deras sidor.
Förstod efter ett tag att detta är mest för tidningar och stora bildbyråer.
Finns listor att köpa nu i USA.
Här är en länk på en med 37 000 ord och synonymer som man kan köpa för en mindre penning.
http://www.keyword-catalog.com/
Jag la ner projektet när jag förstod hur enorma dessa listor var.
Jag vill inte ha in ens en bråkdel så många i Lightroom för då hittar jag aldrig sedan.
 

Walle

Aktiv medlem
Jag tycker det är en bra idé. Jag är urdålig på att tagga mina bilder korrekt. Det största problemet jag har är att vara konsekvent. Jag kommer helt enkelt inte ihåg från gång till gång vad jag skrev in för keyword sist jag gjorde en liknande bild/plåtning.

Det går ju iofs att använda engelska listor, men ska man sedan lägga upp bilderna på svenska bildbyråer eller liknande kanske det inte är gångbart med engelska sökord?
 

StefanN

Aktiv medlem
Walle skrev:
Jag tycker det är en bra idé. Jag är urdålig på att tagga mina bilder korrekt. Det största problemet jag har är att vara konsekvent. Jag kommer helt enkelt inte ihåg från gång till gång vad jag skrev in för keyword sist jag gjorde en liknande bild/plåtning.

Men det problemet löser man kanske enklast med att använda ett program där du ser tidigare keywords? Får inte ett controlled vocabulary egentligen sitt värde i om det blir en accepterad standard, så att du kan vara säker på att dina keywords hittas av alla typer av köpare. Och frågan är om det kommer bli så.
 

avlsutad110823

Avslutat medlemskap
Hej
För att konkretisera det hela.
Håller med Hasse, det viktiga är att alla använder gångbara sökord.

Jag har scannat ett 10 tal bildbyråer nu, och gjort ett utkast till en struktur baserat på nån sorts medel, för där råder viss likhet och viss kaos.

* märka är huvudgrupper, obs det finns många fler, men man måste börja nån stans
- och - innebär undergrupper

OBS att LR ärver hela kedjan om man vill
fasad - kyrka - byggnader. Ger alla tre om man väjer fasad, men man kan undertrycka vissa nivåer då listan skapas. ord inom [] tas ej med utan visa bara.

Vad tror Ni, håller sättet att tänka.
OBS att ett foto kan tillhöra flera kategorier ju, en kyrka kan ju ha dörrar och strukturer osv.

www.roine.nu/keywordkategorier.pdf

Roine
 

Walle

Aktiv medlem
StefanN skrev:
Men det problemet löser man kanske enklast med att använda ett program där du ser tidigare keywords? Får inte ett controlled vocabulary egentligen sitt värde i om det blir en accepterad standard, så att du kan vara säker på att dina keywords hittas av alla typer av köpare. Och frågan är om det kommer bli så.
Jag kan på tok för lite om CV för att egentligen kunna uttala mig.

Lightroom visar tidigare keywords, det är nog snarare mitt (obefintliga) system som är problemet. Säg att jag har gjort en underklädessession med modellen "Sara", då märker jag exempelvis: Sara, underkläder, modellbild, studiobild

Troligen långt från hur man bör använda keywords. Grejen är väl att jag tidigare mest har taggat för att kunna hitta tillbaka till bilderna senare. Men nu när jag tittar i min lista med keywords så är den långt ifrån konsekvent.

Jag tror därför att en CV skulle göra livet mycket lättare, både för mig och många andra. Om man dessutom får fram en väldigt bra sådan så kan jag mycket väl tänka mig att många svenska bildbanker skulle kunna tänka sig att "adoptera" den. Och jag tycker det verkar som att Roine redan är på god väg med en grundstruktur. Jag måste sätta mig in i systemet lite mer innan jag kan bidra själv dock.
 

avlsutad110823

Avslutat medlemskap
Hej
När det gäller modeller har jag strukturen redan i den fysiska lagringen

* Modellens namn
-- sessionstyp, datum
-- sessionstyp, datum





Sessionstyperna:
Fashion = Mode
Casual = Vanliga kläder, det som du skulle haft på dig i vardagen.
Lingerie = Underkläder
Glamour = Lyxigt Oftast med med stil
Fitness = Betyder tränad, kan vara Gymbilder eller sportbilder
Swimwear = Badkläder
Fine art = Naket med lite ljus så enbart konturer av kroppen syns
 

avlsutad110823

Avslutat medlemskap
HEj igen

Har uppdaterat min PDF med bla flaggor och klassning

En ide är att varje huvudrubrik, de med * skall vara en egen fil att ladda ner, är man intresserad av Nationalparker så lägger man in den, annars inte.

DVS undvika en megastor lista med ord man inte ens vet vad det är.

Så rootnivån är viktig.

Sen kan ju varje bild representera mjuka saker, som känslor, ha attribut såsom svartvitt, undevatten, flygfoto, panorama.

* Flaggorna först
* Sen rubrikterna o förslag på vad som kan finnas under dessa
* Sist är mjuka egenskaper, dvs stämning, etniskt budskap osv

http://www.roine.nu/keywordkategorier.pdf

Vore QL om nån med erfarenhet från klassning och LR om synpunkter på en strategi och erfarenheter

Här har jag tidigare skrivit hur jag spånat om hur man täcker och rent tekniskt kan lösa det
http://roine.eu/dam_system_for_katalogisering.pdf


Roine
 
ANNONS