Annons

Äppelträd i blom - utveckling...

Produkter
(logga in för att koppla)

Teufelschlumpf

Aktiv medlem
Hej

Är ny på det här, och träning ger färdighet sägs det. Var ute i trädgården häromdagen, och passade då på att ta några kort på ett av våra äppelträd, och så här blev resultatet. Tips, idéer och råd om vad jag ska tänka på i övrigt. Vad är bra?

Vet inte om detta är rätt forum, men hoppas på några svar i alla fall...
 

Bilagor

DaCheeseMan

Aktiv medlem
Jag e ocksp en glad amatör, men kan rekomendera att lägga ut bilder i bildpoolen (Bildkritik - Mjukstart) för sådana som oss :)
Annars tycker jag att det är en härligt sommrig bild, bra komponerad, skönt skärpedjup med den suddiga bakgrunden, men något ljus möjligtvis vilket gör att detaljerna inte riktigt kommer fram på själva blomman. Work on!
 

Graylingman

Aktiv medlem
Lite för hårt ljus, vilket gör att vissa partier av blommorna är helt utfrätta. Att exponera lite snålare kunde kanske hjälpt en del.
 

dwargert

Aktiv medlem
Halva blomman är i direkt soljus medan andra är i skugga. Det gör det svårt att få hela blomman rätt exponerad. En grej man hade kunnat gjort är att skugga hela blomman med något vilket också skulle göra ljuset mjukare och jämnare.
Kompositionsmässigt så skapar grenen en väldigt fin diagonal. Bilden hade nog vunnit lite på att inte ha blomman centrerad mitt i bilden. Generellt sett så ska man helst inte centrera huvudmotivet. Läs mer här (tredjedelsregeln)
Fint skärpedjup, bakgrunden är suddig och fin.
 

Kalle_B

Aktiv medlem
Dom adnra har nog varit inne på kärnan av problemet. Exponeringen är lite fel på blomman. Om jag skulle ha plåtat blomman under exakt samma förutsättningar hade jag nog använt en något snabbare slutartid alt använt en upplättningsblixt. kan bli ruggigt snyggt.

Det jag däremot först slogs av var utsnittet. Fotografering är långt ifrån bara exponering och rena tekniska detaljer. Visserligen får dessa detaljer stor slagkraft på Fotosidan bland massa tekniknördar som sitter o runkar till megapixlar och sensorstorlekar. Men det finns mycket annat sm avgör en bra bild.

Tycker inte du har fått med en helhet som lyfter bilden. Visserligen är blommor vackra, men det får gärna vara någonting mer som lyfter upp hela skapelsen.

Nedan exempel.
 

Bilagor

  • 68.5 KB Visningar: 372
ANNONS