Annons

Golfbilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

Johanpa

Aktiv medlem
Hej på er!

Finns säkert några av er som spelar golf och har fotat på banan. Jag har lite problem med att få bra bilder på golfbanan. Den gröna färgen som oftast är väldigt djup och fin blir på mina bilder "disig" och lite grågrön. Vad gör man för att lyckas? Filter? Film?

mvh
JP
 

Micke H

Aktiv medlem
Det låter som om du underexponerar lite, om det är negfilm du använder. Det kan vara så att din kamera luras lite av den ljusa himlen, eller så.
Negfilm kan man nästan alltid pröva att överexponera ett steg eller tom 2 steg, det brukar kunna ge saftigare färger. Observera att man då också bör vända sig till ett vettigt labb som tar hänsyn till hur man har exponerat...

Ett UV-filter är heller aldrig fel!

Lycka till!

/Micke
 

Bjarne

Aktiv medlem
Inte lätt att veta vad som är fel. Använder du dia eller negativ färg? Felexponering kan vara en orsak. Ta reda på hur din ljusmätare fungerar och mät mot en mellanton.

Jag tar mest dia, och här kommer några filmförslag. Filmer med mycket kraftig färgåtergivning:
- Kodak Ektachrome E100VS
- Kodak Elite Chrome 100 Extra Color
- Fuji Velvia (OBS! ISO 50)

Ganska kraftiga färger, dock inte som ovanstående:
- Kodak Ektachrome E100G (ny)
- Kodak Ektachrome E100GX (ny, lätt varm ton)
- Fuji Provia 100F
- Fuji Provia 400F
 
Johanpa skrev:
Hej på er!

Finns säkert några av er som spelar golf och har fotat på banan. Jag har lite problem med att få bra bilder på golfbanan. Den gröna färgen som oftast är väldigt djup och fin blir på mina bilder "disig" och lite grågrön. Vad gör man för att lyckas? Filter? Film?
Svårt att säga vad som kan vara problemet utan att ha sett bilderna, men jag håller med dem som misstänker felaktig exponering. Testa med olika exponeringsinställningar, mät gärna mot en mellanton (allra helst mot ett gråkort).

En film som är bra på grönt, är Agfa CT Precisa 100.Polarisationsfilter är väldigt användbart i solljus då filtret tar bort ljusreflexer. Detta kan fördjupa grönskan, göra den lite mörkare.

Med vänlig hälsning
Roland
 

NiklasK

Aktiv medlem
Velvia är väl bra på gräs oxå, men den är långsam.. När jag fotar golf utan filter brukar jag exponera mot grönskan på en björk i solsken om det finns att tillgå:)! Det brukar ge bra exponering för mig!
 
ANNONS