Annons

Slutartider längre än 30s?

Produkter
(logga in för att koppla)

Snigge

Aktiv medlem
För en tid sedan så såg jag bilder över stjärnhimlen som hade en så lång exponeringstid så att man kunde se hur stjärnorna hade rört sig. Min kamera klarade inte längre än 30 sekunders slutartid och jag lade det åt sidan.

Nu när jag tittar igenom Canon/Nikon's kameror så verkar inte en enda stödja längre tider än 30s. Så hur tar man bilder med längre slutartid, om man nu kan det med vanliga kameror?

Mvh
 

Gutta

Aktiv medlem
De fleste (alla?) kameror har ett läge som bla kallas bulb. I det läget är slutaren öppen så länge man håller ner avtrycket. Eftersom det inte är att rekommendera att röra vid kameran så bör man använda en fjärrutlösare. De flesta (alla?) fjärrutlösare har ett låsläge så man slipper stå och hålla in knappen. Tyvärr har inte Canon (de andra vet jag inte) något läge där man öppnar slutaren med ett tryck och stänger den med nästa. Hade de haft det kunde man kanske klarat sig utan fjärrutlösaren....

Men allt detta gäller digitala systemkameror. Är det en kompaktkamera du pratar om kan jag inte hjälpa dig.
 

Tomas Töråsen

Aktiv medlem
30 sekundersgränsen är inte bara ett problem för att fota stjärnor i farten.
Om man vill gaffla fram HDR på natten med en lagom liten bländaröppning så man får skuggpartierna som mellandagrar på den längsta exponeringen så krävs det även där längre tider än 30 s.
Eller när jag som landskapsfotograf använder mig av extrema ND-filter som släpper igenom 0,1 % ljus för att få lite mer extrema slutartider när jag fotar vatten. Visst att man kan använda timern och låsa exponeringstiden från fjärrutlösaren, men det vore smidigare att ha funktionen på vanligt sätt i kameran att bara gå två steg i taget upp till åtminstone 15 min.

Tycker vi kan lägga ihop röster om att nikon, i mitt fall, kan släppa en firmware som tillåter hela steg längre än 30 s. Borde inte vara så svårt att ordna för dom tycker jag.

Det är inte så många steg till om man räknar på att ett steg helt enkelt är det dubbla, precis som bländarsteg innebär dubbelt så stor, eller liten, öppning.

30 s
1 m
2 m
4 m
8 m
15 m

5 steg till blir det. Skulle garanterat, personligen, använda 15 m oftare än jag använder 1/8000 dels sekund som är det kortaste åt andra hållet.
 

buaku

Medlem
Med min D50, säkert fungerar det på min D80, så ställer jag den i läge bulb och aktiverar fjärrutlösning. Sen fiskar jag fram min fina ML-L3 fjärr och trycker av. då är slutaren öppen tills jag trycker på fjärren en gång till.
Praktiskt när man fotar norrsken och sånt.
 

Danlo

Avslutat medlemskap
En annan sak man kan göra är att köpa bättre optik så man inte behöver använda bländare 11 hela tiden..

Pröva bl. 2,8 eller 4.
 

Saxdalen

Aktiv medlem
Bättre optik är inte alltid bländare 2,8 eller???

Beror väl på vad man vill få fram i bilden. Liten bländare gör ju (som du säkert vet) skärpedjupet större. Och det kanske man vill ha i måna situationer.
 

cakon

Aktiv medlem
Danlo skrev:
En annan sak man kan göra är att köpa bättre optik så man inte behöver använda bländare 11 hela tiden..

Pröva bl. 2,8 eller 4.
Just det faktum att så många objektiv, inte minst kitobjektiven, är relativt ljussvaga gör det än mer märkligt att man inte lagt in möjligheten till längre slutartider i kamerorna.
 

Snigge

Aktiv medlem
Gutta skrev:
De fleste (alla?) kameror har ett läge som bla kallas bulb. I det läget är slutaren öppen så länge man håller ner avtrycket. Eftersom det inte är att rekommendera att röra vid kameran så bör man använda en fjärrutlösare. De flesta (alla?) fjärrutlösare har ett låsläge så man slipper stå och hålla in knappen. Tyvärr har inte Canon (de andra vet jag inte) något läge där man öppnar slutaren med ett tryck och stänger den med nästa. Hade de haft det kunde man kanske klarat sig utan fjärrutlösaren....

Men allt detta gäller digitala systemkameror. Är det en kompaktkamera du pratar om kan jag inte hjälpa dig.
Nu förstår jag precis, min kamera är en kompaktkamera och klarar inte "bulb". Trevligt svar.
 

Tomas Töråsen

Aktiv medlem
Henrik_L skrev:
Men är det inte svårt att se att man får bilden rätt exponerad med bulb?
Beror ju helt och hållet på. Oftast när jag använder bulb är det inte för extremt mörka situationer, utan för att jag har ett ND-filter som släpper igenom t.ex 0,1 % ljus. Jag vet hur många steg ND-filtret stjäl, sen kan jag bara räkna stegen utifrån en matrixljusmätning utan filtret.
 

Brun

Medlem
Måste bara passa på att ställa en fråga som är någotsånär relevant. Jag är mitt uppe i att skaffa en ny dslr (instegs-segmentet) och jag står i valet och kvalet mellan nikon D60 eller canon 400/450D.

Det som talar för de sistnämnda är mirror-lockup. Såvitt jag vet saknar D60 denna funktion, och jag undrar kort och gott hur pass mycket denna funktion faktiskt påverkar bilder vid tex exponeringar runt eller över 30 sek. Förutsatt att man har ett vettigt stativ, hur pass stor skillnad gör det vid nattbilder egentligen?

Just nu har jag en kompaktare (finepix F31fd, som jag förvisso är riktigt nöjd med fortfarande) men, den har begränsningen 15 sek exponering, således vill jag verkligen utforska världen av nattfotografering mer.

Är mirror lockup en funktion att stirra sig blind på, eller fungerar det ganska bra utan den? En spontan observation jag gjort är att 400D's slutare är ganska kraftig, kontra D60'ns som tycks ge mindre vibrationer då jag hållt bådera i hand.
 

Graal

Avslutat medlemskap
Manuell spegeluppfällning gör störst nytta vid tider kring 1/30 sek ned till ca 2 sekunder. Vid längre exponeringstider märks knappast vibrationerna som blir efter uppfällning av spegeln.
 
Senast ändrad:

Jimfear

Aktiv medlem
Henrik_L skrev:
Men är det inte svårt att se att man får bilden rätt exponerad med bulb?
Vid nattfotigrafering kan man (oftast) inte köra med någon automatik så det blir att räkna tiden själv. Jag brukar ställa upp iso tills ljusmätaren ger ett värde och sedan räkna om från det till det iso jag vill ha och den bländare jag vill ha (enligt: ett isosteg = ett bländarsteg = ett slutarsteg).

Eftersom det handlar om långa tider gör det ju ingen skillnad om du stänger slutaren någon sekund för tidigt eller för sent så jag skulle säga att det är ganska lätt att få bilden rätt exponerad. Förrädiskt är dock kvälls och morgonljus då ljuset sakta förändras medan man funderar och exponerar, var uppmärksam på det.

ps. Spegeluppfällning gör ingen skillnad på längre tider, den proportionella tiden som kameran vibrerar av spegeln blir ju så liten gämfört med hela tiden. Jag brukar använda uppfällning från 1/8 till ca 15 sek.

//Axel
 

Brun

Medlem
En kort fundering gällande just mirror lockup, hur pass mycket påverkar det egentligen vid, säg 1/2 sekund? Jag vet att slutaren är ganska kraftig i 400D, 450D likaså. D60's slutare kändes något mindre skakig, frågan är huruvida mycket det verkligen påverkar.

Är vibrationerna försumbara under normala förhållanden, eller ger det verkligen synliga skillnader? Mitt framtida kameraval blir mer och mer invecklat för var dag som går :p
 

Gutta

Aktiv medlem
Brun skrev:
En kort fundering gällande just mirror lockup, hur pass mycket påverkar det egentligen vid, säg 1/2 sekund? Jag vet att slutaren är ganska kraftig i 400D, 450D likaså. D60's slutare kändes något mindre skakig, frågan är huruvida mycket det verkligen påverkar.

Är vibrationerna försumbara under normala förhållanden, eller ger det verkligen synliga skillnader? Mitt framtida kameraval blir mer och mer invecklat för var dag som går :p
Vad är normala förhållanden? Man använder det ju inte om man inte använder stativ tex. Är stativ normala förhållanden?

Har du skarpa objektiv så spelar det stor roll för om du ska få en klockren skärpa eller inte. Resultaten utan uppfällning är oftast klart godkända(enligt min mening) men det blir bättre med uppfällning. Tider som en 1/2 sekund är just såna tider där det spelar stor roll... Vilken exakt slutartid som det spelar störst roll vid varierar förmodligen med både kamera och brännvidd skulle jag tro men tider runt sekunden och neråt kanske 1/125 s är tider där jag använder det iallafall...Men då använder jag inte längre gluggar än 135 mm på crophus och har ett hyffsat stabilt stativ också...

Mvh
Jerka
 

Brun

Medlem
Normala förhållanden, som jag dumt nog inte specificerade, betyder för mig tex ett halvportabelt manfrotto-stativ, skymningsljus. Optik runt max 75mm. Säg 1/2s slutartid där.

Skulle det göra märkbara skillnader då?
 
ANNONS