Annons

Får jag använda dem?

Produkter
(logga in för att koppla)

ElleF

Ny medlem
Hej jag håller på att skapa en hemsida om Afrika. Nu är det så att för 10år sedan var jag där och vi fotade då bla några afrikaner (barn och vuxna).

Nu till frågan är det OK för mig att lägga upp dessa bilder på min kommande hemsida?
 

Paragrafryttaren

Aktiv medlem
Nu är jag långt ifrån någon expert men den lag som kan ställa till problem är Personuppgiftslagen (PUL) som reglerar databashantering och spridning av personuppgifter över t.ex. internet.
Vad som gäller är dock inte alltid solklart och datainspektionen är så att säga betydligt duktigare på helomvändningar än vad min pluton är. [;-)]

Användning av bilderna på en sida om Afrika borde rimligen innebära att publiceringen innefattas av PUL:s undantag för journalistiska ändamål men det är klart att med de där tomtarna på datainspektionen så kan man ju aldrig vara helt säker...

Jag skulle nog lägga upp bilderna utan att tveka då risken att de eller någon annan ens anmäler en för det torde vara minimal.
 

ElleF

Ny medlem
Det är ju någon annan person på bilden och jag har ju ingen möjlighet att fråga....
 

davidh

Aktiv medlem
Alla dagstidningar har dagligen bilder med folks ansikten. Inte så lätt att undvika när man tar bilder på stan etc. Så länge inte bilden skulle kunna uppfattas som en kränkning mot personen som avbildas så är det ok. Vad jag förstått så undviker fotografer ibland att ta bilder där ansikten kommer med.

Vad gäller dina bilder från Afrika. Jag skulle lätt kört på. Nemas problemas.

Behöver du för övrigt några vansinnigt fina bilder från Namibia, så hör av dig. Kan fråga min polare om han vill sälja ett par kopior.

/David
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
davidh skrev:
Alla dagstidningar har dagligen bilder med folks ansikten.
Just av den anledningen att de är dagstidningar. De bedriver en journalistisk verksamhet, som i viss mån undantas av PUL.

Så länge inte bilden skulle kunna uppfattas som en kränkning mot personen som avbildas så är det ok.
Nja....Det råder tveksamheter om det. Läs hela PUL här.

Vad jag förstått så undviker fotografer ibland att ta bilder där ansikten kommer med.
Det finns ju tydligen en anledning till det, då.

Vad gäller dina bilder från Afrika. Jag skulle lätt kört på. Nemas problemas.
Då kommer ju avståndsprincipen in, kanske...Och den är ju högst avhängd rent moraliska, subjektiva bedömningar.
Jag skulle inte säga "Nemas problemas" rakt av utan att kolla lagstiftningen först.
 

bjanha

Aktiv medlem
ElleF skrev:
Hej jag håller på att skapa en hemsida om Afrika. Nu är det så att för 10år sedan var jag där och vi fotade då bla några afrikaner (barn och vuxna).

Nu till frågan är det OK för mig att lägga upp dessa bilder på min kommande hemsida?
Tja, vem skulle stämma dig isf? :)
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Med största sannolikhet så finns det inget i dina bilder som skulle vara olämpligt att publicera.

Även om det skulle finnas något kränkande eller känsligt så lär du inte åka fast. Dels för att inte någon gjort det hittills och dels för att de som är på bilden knappast lär upptäcka dem.
 
ANNONS