Annons

Skärpa Plug-in

Produkter
(logga in för att koppla)

Håkan Hansson

Aktiv medlem
Någon som kan tipsa om vilket plug-in för skärpning i Photoshop som är bäst ? Om det beror på vilket motiv så är det mest djur (hundar) och natur som jag fotar.

Håkan
 

Håkan Hansson

Aktiv medlem
kontroll

Jag vill ha kontroll. T.ex lägga mer skärpa på ögon och lite mindra på päls om det nu är en hund. Även anpassa skärpan för olika typer av utskrift och webb.
 

Tomas Töråsen

Aktiv medlem
Det finns inte så många olika omtalade skärpningsfilter, antagligen av den anledningen att det fungerar så bra och relativt enkelt i t.ex smart sharpen som redan finns i photoshop. Brusreducering t.ex, är en helt annan diskussion.

Vad är det exakt du vill veta om hur du skärper?

Nik software har ett filter som är mest anpassat för utskrifter, det ska fungera bra har jag hört men använder det inte själv. Tror det ska finnas inställningar från grundläggande storlek, papperstyp osv. Ska även finnas nåt edge sharpen som håller sig ifrån annat än kanter, alltså ev. brus. Personligen föredrar jag smart sharpen i PS, där vet jag hur den fungerar, vad den väljer, mer kontroll så.

Jag använder lagermasker och skärper i omgångar om jag är riktigt petig, vilket jag oftast är. Börja på radie på 0,3 och runt 160 i mängd och se vart du hamnar på det, om nåt klarar mer, kräver större eller mindre radie så skärper du det separat och målar dit med lagermasker. Vid utskrift 0,7-0,8 i radie.
 

Tomas Töråsen

Aktiv medlem
är du i RGB och skärper så kan du direkt efter välja fade smart sharpen och sen använda blandningsläget luminiscens (stavning?), annars om du inte byggt upp flera lager du vill förlora så kan du med fördel på samma sätt endast skärpa ljusheten i bilden i lightnesskanalen i färgläget LAB.
Oftast är det inte jättenödvändigt, men har du kromatisk aberation så kan du förstärka det och få färghalos om du skärper i färg.
 

Håkan Hansson

Aktiv medlem
kontroll

OK, i nuläget arbetar jag ungefär som du men trodde att man kunde få det ännu bättre i något av plugginprogrammen. Det som ibland kan vara knivigt att få riktigt bra är pälsen på en hund jag menar då att inte få för mycket så det ser "slärpt ut" men ändå skarpt. Tror du förstår om du själv fotar djur och natur.
 

MRHAL

Aktiv medlem
Håkan Hansson skrev:
Någon som kan tipsa om vilket plug-in för skärpning i Photoshop som är bäst ? Om det beror på vilket motiv så är det mest djur (hundar) och natur som jag fotar.

Håkan

Jag använder focalblade. Tycker den ger bra kontroll. Bl.a så finns det kontroller för att dämpa halos.
 
ANNONS