Annons

I kyrkan

Produkter
(logga in för att koppla)
Hur gör jag för att få bra bilder i en kyrka?
Har försökt åtskilliga gånger, men dom flesta bilderna blir suddiga oavsett automatisk inställning
Ska nu få öva i att fotografera ett bröllop till en väninna och då vill jag ju inte bara få fram en massa misslyckade bilder
Tar tacksamt emot tips, gärna om någon kan Olympus menyerna och kan förklara tekniskt på en sådan

Eva
 

jonasy

Aktiv medlem
Att de blir suddiga beror troligtvis på rörelseoskärpa. Du måste se till så att slutartiderna hålls på en sådan nivå att du klarar av att handhålla dem.

1/brännvidden brukar man säga att man klarar av att handhålla, eller i ditt fall med en sensor med 2x cropfaktor 1/2*brännvidden.

Sedan måste man också se till att slutartiden är tillräckligt snabb för att frysa mänskliga rörelser, vilket kanske inte är ett jätteproblem vid ett bröllop där det går ganska långsamt.

För att få till dessa slutartider måste du antagligen höja ljuskänsligheten (ISO'n) en del samt öppna upp objektivet maximalt (dvs använda minsta bländartalet).

Det är inte säkert detta räcker (kollade på din fotoväska) utan det är möjligt att dina objektiv helt enkelt är för ljussvaga. Fota i kyrkor brukar anses vara rätt utrustningskrävande.

Lycka till.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Välj ett program där du ställer in bländaren som du öppnar upp så mycket som går.
Kolla tiden.
Den skall vara högst 1/brännvidden.
dvs 1/50 dels sek. vid 50mm.

Använd enbensstativ? Det gör under...

Med "cropfaktor" 1/100 dels sekund vid 50mm. hmmm blev det rätt? annars skriver nog någon att det blev fel.

Och tiden styr du med att öka ISO.

Annars skaffar du en bra blixt...
 

Allemyr

Aktiv medlem
Skulle vara ganska fint å se ngn bild från en kyrka med bildinfo (slutartid, bländare, å iso).

Ett tips kan vara ISO 1600, bländarprioritet största möjliga bländare. Om inte det räcker så kan det bli lite svårt. Blixt kan hjälpa till här å när an lär sig balansera den så blir det riktigt fint. Olympus 50 2.0 mackrot kan också vara ett tips, där vinner du tre steg i ljusstyrka, vilket är skillnaden mellan ISO 200 och ISO 1600.
 
Ljuset har jag inte haft så stora problem med
Hur ställer jag in bländartid i min kamera ?
Det är just rörelseskärpan jag har problem med
Nu är jag ju en glad amatör, men vill verkligen dessa bilder ska bli bra
Stativ verkar ju vara idé att skaffa iaf

Eva
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Rainbowpersonality skrev:
Ljuset har jag inte haft så stora problem med
Hur ställer jag in bländartid i min kamera ?
Det är just rörelseskärpan jag har problem med
Nu är jag ju en glad amatör, men vill verkligen dessa bilder ska bli bra
Stativ verkar ju vara idé att skaffa iaf

Eva
Hum hum

Det heter bländare och slutartid.

Kombinationen av dessa ger en exponering.
BL 5,6 & 1/125 dels sek ger alltså samma exponering som Bl 4 & 1/250 dels sek.
 

Piggelin-Malmö

Aktiv medlem
Lite funderingar.....

Skall på lucia firande på lördag i kyrkan. Vill prova lite att fota i kyrkan.

Kan man köra med ett vidvinkelobjektiv? eller är det bättre med ett 50mm eller någon zoom?

Vet inte vad jag skall köra med då det e första gången. Sen tror jag att jag tar med mig mitt stativ, måste bli bäst då. Kanske ni kan ge mig mer kött på benen.
 
Senast ändrad:

Erik Schalin

Aktiv medlem
Brännvidden du väljer väljer du utifrån perspektivet du vill ha.
kanske låter luddigt men se det så här.
På det avstånd du vill stå skall du få med allt du vill ha med på bilden. DET bestämmer brännvidden. inget annat.

Bättre Ljusstyrka på objektivet ger dig snabbare tider.
Blixt är inte alls säkert att det uppskattas varken av övriga i publiken eller luciatåget.

Jag hade frågat om man får använda blixt och om de säger nej så hade jag frågat om man kan fotografera efteråt.
Det innebär alltså att ngn kommer meddela att fotografering är totalförbjuden eller råder blixtförbud men efter uppträdandet kommer luciatåget att ställa upp där alla kan få fotografera bäst de vill i 15 minuter.
Ingen störs varken av ljud eller blixtar. Och alla kan få bilder på dottern Anna i det ljus de vill. Man kan tom tända upp lite extra för fotograferingen.
 

Gustav Lindh

Avslutat medlemskap
Jag brukar ofta göra såhär när det är svåra ljusförhållanden:

Använd manuellt läge på kameran:
Största bländare
Kortaste slutartid som du kan tänka dig gå ner till för sammanhanget.
Lite minus på exponeringskompensationen om det blir effektfullt.

Sedan kör du med auto-iso funktionen i kameran. Kameran justerar då själv iso till lämplig nivå, jättebra, testa får du se.

Om du gör som jag beskrev ovan så blir det så bra bilder du kan få med din kamerautrustning, enligt min uppfattning.
 

Piggelin-Malmö

Aktiv medlem
Bättre Ljusstyrka på objektivet ger dig snabbare tider.
Blixt är inte alls säkert att det uppskattas varken av övriga i publiken eller luciatåget.
Då blir det vidvinkeln o 50mm dom e bra. Vill helst inte ha blixt så blir bra utan.. Tackar för infon

Använd manuellt läge på kameran:
Största bländare
Kortaste slutartid som du kan tänka dig gå ner till för sammanhanget.
Lite minus på exponeringskompensationen om det blir effektfullt.

Sedan kör du med auto-iso funktionen i kameran.
Skall prova detta. Tackar.
 
ANNONS