Annons

Lär mig använda min Sony A100!

Produkter
(logga in för att koppla)

Ulf Hermod

Aktiv medlem
Har nyligen köpt min första DSLR - en Sony A100. Objektiv: Minolta 35-70/4.0 och Minolta 50/1.7.

Jag behöver få lite privatundervisning i hur man hanterar A100...

Att läsa manualen är inte problemet.
Problemet är snarare att jag vill veta hur man TÄNKER när man fotar med en DSLR i allmänhet och A100 i synnerhet.

Här i Stockholmstrakten (jag bor i Solna) finns säkert många A100-ägare.
Jag skulle gärna vilja komma i kontakt med någon som skulle tycka det vore en trevlig utmaning att lära mig att utnyttja min A100.
Vem vet, det kanske räcker med en enda träff?
 

Kalle_B

Aktiv medlem
Att fotografera med en Sony är nog ungefär samma som med en Nikon eller Canon eller vilken annan systemkamera som helst.

Helt riktigt så är ju lära sig manualen bara en del i fotograferingen, vet man inte hur man skall tillämpa sakerna man lärt sig så är vitsen inte så stor att läsa manualer.

Men jag tror också att du kan lära dig själv utan att behöva träffa andra, fördelen med digitala kameror är ju att man kan se resultatet direkt.

Nu vet jag inte hur kunnig du är med kameror över lag, men jag får väl utgå ifrån att du är helt rudis.

Gör olika uppgifter som du skall klara av. Sedan får du analysera resultatet tills du blir nöjd.

Uppgifter kan vara:

*En stol på 1 meters avstånd, hela stolen skall vara skarp, bakgrund suddig.

*En stol på 1 meters avstån, stol och bakgrund skall vara skarp.

*Fotografera en moped i rörelse. Mopeden skall vara skarp

osv osv osv osv osv osv osv osv


ge dig själv övningar!

Spana på fotosidan bland alla tusentals bilder, prova göra samma sak, kör du fast, tänk efter och fundera lite mer, fråga i forumet pröva igen osv osv
 
ANNONS