Annons

Minneskorthaveri?

Produkter
(logga in för att koppla)

KjellSn

Aktiv medlem
Hej! Min kompis fick ett meddelande i disiplayern
på kameran "kortfel" när han sätter in det i datorn så står det avbryt eller formatera, om man formaterar så försvinner alla kort. Kan man rädda bilderna på något sätt???
V/H kjellsn
 

PleXy

Ny medlem
Om jag absolut inte fått iordning på minneskortet, skulle jag ha testat formaterat minnet, och därefter kört ett "Recovery program" som kan få tillbaks förlorad information.
Det är dock inte helt 100% att man får tillbaks all info, eller att man får tillbaka några bilder överhuvudtaget.
Jag sökte runt på olika sökmotorer och hittade ett program som verkar fungera helt ok!

http://www.cardrecovery.com
"CardRecovery™ is the leading photo recovery software for memory card used by digital camera. It can effectively recover lost, deleted, corrupted or formatted photos and video files from various memory cards."

Lycka till
Robert
 

TerraNaut

Medlem
Billederne kan efter al sandsynlighed godt reddes. Prøv evt. det her program som er rigtigt godt (det er endda gratis)!

http://www.pcinspector.de/file_recovery/welcome.htm

Det kræver dog at du har en kortlæser for at få det optimale ud af det. Så du skal ikke have hukommelseskortet i kameraet når du prøver at genskabe billederne, men derimod i en kortlæser.

Held og lykke med det :)
 

pic-tor

Aktiv medlem
Ibland blir horisontella bilder vertikala, se nedan. Vad kan det bero på? Minneskortet? Har en Konica Minolta 5D.

Torbjörn
 

Bilagor

picturethis.se

Aktiv medlem
Jag fick ett annat problem som kanske kanhända har med kortet att göra?

Jag kör med Nikon D300 med SanDisk kort. Men råkade köpa ett "enklare" kort då den närmsta butiken inte hade andra...

Nåväl, jag plåtade på... Och vid ett tillfälle kikade jag på bilderna via displayen och ser då en rand, ett band längst ner på bilden. Föreställ er en Tv med "myrornas krig", men med en rosa (?) ton.

Hann ta om bilden och sedan när jag kikar på bilderna i Brigde (bilderna är RAW) hinner jag bara som hastigast se bilden, sedan stänger Bridge ner, som om den inte klarade av att ens visa min trasiga bild. Har provat flera gånger - samma resultat.

Det hände bara på 2 bilder, övriga funkade som vanligt.

Kan det bero på ett knasigt kort? Eller är det nåt knas med kameran?

Känner ni igen det, någon?
 

hockeyfotografen

Avslutat medlemskap
pic-tor skrev:
Ibland blir horisontella bilder vertikala, se nedan. Vad kan det bero på? Minneskortet? Har en Konica Minolta 5D.

Torbjörn
Nej, det är inte kortet, utan sensorn i kameran som det hänger på (sensorn som känner av vilket håll du håller kameran på).

Sedan till att rädda bilder.

Börja med att testa ett program för att rädda bilderna, innan ni formaterar
.

Ett annat hett tips är att inte använda "radera samtliga bilder-funktionen" utan att formatera kortet i kameran när det ska tömmas.
(Mycket mindre risk för trassel i kortets filsystem på det sättet).

Sedan händer det tyvär att kort lägger av rent fysiskt. Därför kan det vara en bra idé att använda flera kort med mindre kapacitet, alternativt (på de kameror som stödjer det), använda två kort och kamerans backup-funktion.

/Daniel.
 

pic-tor

Aktiv medlem
Daniel, du säger att det beror på sensorn att horisontella bilder ibland blir vertikala. Kan det bero på att vid snabba skiften från vertikalt till horisonellt så ligger den "gamla" informationen kvar till sensorn och att den registrerar den nytagna horisontella bilden som vertikal?
Det märkliga är att det hände två gånger nu i lördags vid planketutställningen i Vitabergsparken.

Torbjörn
 
ANNONS