Annons

2 olika lägen i samma upplösning (bildkvalitet)

Produkter
(logga in för att koppla)

Gulo

Aktiv medlem
I alla digital kameror jag har sett så i bildkvalitets inställningarna så har det funnits 2 lägen med högsta upplösningen. Ett bättre och ett sämre.

Nu undrar jag vad skiljer egentligen dessa åt?

Jag har inte hittat någon info om det i bruksanvisngar.

Har alltid använt det sämre läget på högsta upplösning i JPEG för jag har inte kunnat se någon skillnad förrutom att storleken på bilden fördubblas.

Nu har jag köpt en 40D och tänkte använda det bästa läget med högsta upplösning i JPEG (och eventuellt RAW också).

Är det verkligen någon som ser skillnad i kvalitet?

Det är inte bara med högsta upplösning det finns 2 lägen. I 40D så finns det både ett bättre och ett sämre läge i S, M och L upplösningarna!
 

ErlandH

Aktiv medlem
Själv plåtar jag alltid i raw+bästa jpg. Det finns ingen anledning att spara i sämre kvalité med tanke på hur billiga minneskort och hårddiskar är i dag.

Den mindre jpg-filen innehåller givetvis mindre information än den större. Logaritmerna man använder är välgjorda, så skillnaden kanske inte syns omedelbart. Men den finns. Det märker man nog ganska fort om man försöker bearbeta jpg-filen.
 

Gulo

Aktiv medlem
Ok, tack för svaret! Då vet jag!

Det kanske blir lite trögt i sekvenstagning och ta både JPEG och RAW med maxkvalitet. Minneskortet klarar 45mb/s och kameran tar 6,5 b/s så varje bild får ju då inte vara större än 6,92mb. Så man klarar det inte ens med bara RAW. Men i de fallen jag ska foto sekvens så får jag väl ändra inställningarna. Det går ju rätt så lätt.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Canon 40D klarar max-hastigheten i ungefär 2 sekunder om du plåtar i raw, något kortare om du kör raw+jpg. Kameran har ett buffertminne som tar hand om datamängden.

Men när bufferten är full klarar kameran inte av mer än ungefär 1 bild/sek, tills bufferten är tömd. Vill man ta väldigt långa sekvenser, eller väldigt många sekvenser direkt efter varandra, får man nog hålla sig till enbart jpg.
 
ANNONS