Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är äldre gubbar här rädda för tjejer?

Produkter
(logga in för att koppla)

lottawe

Aktiv medlem
Nää, så kan det väl inte va? Det låter ju faktiskt helflängt! Så hur kunde jag ens tänka tanken? Så kan det väl ändå inte vara...

Men nog fasen är det konstigt att det tycks finnas en attitydskillnad här i forumet mellan generationerna? Jag upplever alltså en skillnad i hur den äldre generationen män gentemot den yngre för debatterna här i forumet och jag undrar varför. Varför? Är det bara en slump tro eller är det något annat?

Konstigt är det iaf.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag är lite osäker på vad du syftar på, men äldre män kan vara uppfostrade till att uppföra sig "som gentlemen" mot kvinnor. Det kan möjligen göra att kvinnor bemöts "snällare".

Själv skäller jag lika vilt på alla.
 

jdandanell

Aktiv medlem
Normalt sett brukar det väl annars vara precis tvärtom; d.v.s att de äldre gubbarna brukar ha ett gott öga till de yngre tjejerna ;-)

Jag märker en viss attityd inne på forum som detta framförallt mot nya fotografer/golfare/skidåkare eller vad det nu är. Vågar de nya även ställa lite "dumma" frågor så dröjer det inte länge innan någon ärrad veteran kommer och knäpper dem på näsan.

Som tur är så är inte dessa "näsknäppare" i majoritet någonstans.
 

lottawe

Aktiv medlem
PMD skrev:
men äldre män kan vara uppfostrade till att uppföra sig "som gentlemen" mot kvinnor. Det kan möjligen göra att kvinnor bemöts "snällare".
Jo, enligt teorin skulle man kunna tro det, men min upplevelse är precis den motsatta. Jag kanske borde ha skrivit det.

Nu finns såklart olika sorter i alla generationer, men hårddraget och lagom generaliserande så tycks skillnaden just på fotosidan kunna dras vid ungefär 50+.
 

perstromgren

Aktiv medlem
Vad exakt syftar du på, Lotta? Jag vet inte om jag kvalar in som äldre gubbe, men jag är rädd för att gränsen går vid 50, så jag är väl det...

Vi, grumpy old men, kanske har en inbyggd artighet som främst gör sig gällande mot kvinnor, om det var det du syftade på. Den torde i så fall gälla oberoende av kvinnans ålder.

Men jag ska inte spekulera. Utveckla gärna din tes.

Per.
 

lottawe

Aktiv medlem
Haha, ja just det Mats;) (fast ärligt så har jag bara drygt en fjärdedel av livet kvar tills jag blir det kvinnliga motsvarande)

Det finns trevliga inom alla åldersgrupper liksom tvärtom, men det som gör att jag ens funderade är att i princip varenda gång någon bemött mina inlägg på sättet jag åsyftar det senaste halvåret så är det uteslutande män som uppnått den åldern och det är inte en att exemplifiera med, för genom tiderna typ finns åtminstone 1-2-3-4-5-6-7 som jag lätt kommer på haft detta sättet och jag tycker mig även ha sett att jag inte är helt ensam tjej att bemötas med olika ton beroende på generation som bemöter.
 

Maverick

Aktiv medlem
Utan några större belägg så tror jag inte att det är en genusfråga utan en generationsfråga. Jag gissar att dessa herrar ofta kommer på kant med yngre förmågor och duktiga nykomlingar. Jag känner igen beteendet rätt väl från olika sammanhang.

Mvh
Maverick
 

perstromgren

Aktiv medlem
lottawe skrev:
Det finns trevliga inom alla åldersgrupper liksom tvärtom, men det som gör att jag ens funderade är att i princip varenda gång någon retat upp sig på mina inlägg senaste halvåret så är det uteslutande män som uppnått den åldern och det är inte en att exemplifiera med, för genom tiderna typ finns åtminstone 1-2-3-4-5-6-7 som jag lätt kommer på haft detta sättet och jag tycker mig även ha sett att jag inte är helt ensam tjej att bemötas med olika ton beroende på generation som bemöter.
Men kan vi utesluta att dessa (vi?) äldre män inte också retar upp sig lika mycket på män i din ålder? Om vi inte kan det, så är din tes genusstämplad i onödan.

Per.

PS. Fredrik var aningen före på den pucken. Men vi är ju rätt överens, så det spelar ingen roll. DS
 

frwe

Aktiv medlem
Det är många unga nya medlemmar som slänger in frågor om allt möjligt utan att först kolla om liknande diskussioner har varit uppe förut och jag kan läsa ut en viss irritation från frågeställaren när det inte blir några svar. När internet var ganska nytt kunde man på många sighter läsa om netikett vilket i korta drag innebär att man efter att ha blivit medlem skall ligga lågt ett tag för att kolla på vilken nivå diskussioner ligger och just att söka först och fråga sedan. Språkbruk är också viktigt.

Varje dag kommer det upp nya frågor om kamera, objektiv mm. Många skriver en ursäkt och säger att de har sökt men inte hittat svar på just deras fråga och så kommer en fråga som ändå varit uppe många gånger. Detta skapar en viss irritation hos dem som varit med ett tag och som tillhör den kategorin som frågeställaren vänder sig till. Varför skriva samma svar gång på gång och vad skall man svara på frågan ”Vilken kamera skall jag ha?”?

Min teori är att det blir en slags kulturkrock, de som har varit med ett tag och de som är nya på forumet. Några av det ”gamla” gänget blir sarkastiska, andra iträder sig en mild föräldraroll medan ett fåtal har ett fantastiskt tålamod och svarar konkret och enkelt.

Vi har också en kategori forumdeltagare som slänger ur sig svar i öst och väst som inte är relevanta eller direkt felaktiga, tyvärr ofta unga.

/FW
 

lottawe

Aktiv medlem
Ja, visst är det skönt att känna sig ung Erik:)

Fredrik och Per, Jag hoppas ni har rätt! Jag vill att ni ska ha det. Om att det inte är en genusfråga... Jag kan inte säga att det är det, men något har fått mig att ana det iaf och känslan har inte släppt helt.

Frode, visst kan sånt skapa irritation men det är inte såna diskussioner eller orsaker jag syftar på. Själv tillhör jag snarare gamlingarna här även om jag varit mindre aktiv i forumet senaste halvåret än tidigare. Jag känner inte att just jag passar i den kategorin som skulle känna av det p.g.a. det alltså.
 

frwe

Aktiv medlem
lottawe skrev:
Ja, visst är det skönt att känna sig ung Erik:)

Fredrik och Per, Jag hoppas ni har rätt! Jag vill att ni ska ha det. Om att det inte är en genusfråga... Jag kan inte säga att det är det, men något har fått mig att ana det iaf och känslan har inte släppt helt.

Frode, visst kan sånt skapa irritation men det är inte såna diskussioner eller orsaker jag syftar på. Själv tillhör jag snarare gamlingarna här även om jag varit mindre aktiv i forumet senaste halvåret än tidigare. Jag känner inte att just jag passar i den kategorin som skulle känna av det p.g.a. det alltså.
Min teori är helt genusbefriad. Som "gubbe" tänker man väl inte på det eftersom man själv inte är utsatt. Alltså funderar jag mer i generations- än genusbanor. Förmodligen är jag ute och cyklar ;o) /FW
 

perstromgren

Aktiv medlem
lottawe skrev:
Fredrik och Per, Jag hoppas ni har rätt! Jag vill att ni ska ha det. Om att det inte är en genusfråga... Jag kan inte säga att det är det, men något har fått mig att ana det iaf och känslan har inte släppt helt.
Ja, tyvärr har du stöd i forskningen om hur samhällets värderingar fungerar, och den gäller tyvärr säkert här också. Men jag skulle gärna vilja se lite mer om detta innan jag helt tar till mig din tes.

Vad beträffar mig själv är jag typen som nog tyvärr behandlar unga kvinnor och män annorlunda, fast oftast motsatt vad du antyder. Unga män har oftare "kaxigare" attityd, som åtminstone jag har svårt för, vilket gör att jag nog tyvärr svarar dem beskare än nödvändigt.

Per.
 

Eld

Medlem
Att äldre rent generellt (oavsett kön) beter sig annorlunda gentemot yngre än mot sin egen åldersgrupp har nog att göra med att man har "been there, done that" redan och gått vidare i sin allmänna levnadsutveckling. Man ändrar sitt perspektiv allteftersom åren går.

Sedan så finns det många yngre som gör saker som jag själv aldrig gjort som ofta är fantastiskt intressanta att tala med.

Om jag mötte mig själv i 20 årsåldern nu när jag närmar mig 50, så skulle jag säkert tycka att jag var i vissa stycken väldigt omogen, och att mitt yngre jags intressen inte alls skulle intressera mig nu. Vi skulle helt enkelt inte ha så mycket gemensamt, förutom fotografin då. :) Om vi diskuterade det tror jag säkert vi skulle kunna komma överens bra.

Själv har jag två tjejbekanta som är omkring 25 som jag trivs väldigt bra med och tycker är kul personer rent allmänt. Dom enda tjejer som jag har svårt för är dom som fnissar/skrattar omotiverat mest hela tiden. Jag antar att det är ett omedvetet sätt att "avväpna" situationen och inte framstå som konfronterande. För mig antyder det osäkerhet.

Sen har jag rent allmänt svårt med tonårstjejer, fast det gäller tonårskillar också. ;)

Allt det jag sagt ovan om grupper av personer är generaliseringar och många undantag på individnivå finns förstås.

Jag tror inte rent allmänt att "äldre gubbar" är rädda för (yngre) tjejer, men det kan vara att den gruppen kan ha svårare att förhålla sig till tjejer på ett naturligt sätt då dom grupperna inte så ofta träffas socialt. Kanske det är en del av svaret.

Om du tycker att äldre gubbar uppträder "mästrande" mot dig, så upplevde jag precis samma sak från "gubbar" när jag var i slutet av tonåren. Det kommer jag ihåg tydligt. :)
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Tänker på min vän som parkerar MCn under promenadtaket utanför A6.

Ett äldre par passerar och gubben lyfter sin käpp och pekar skröpligt.

- Måååste di ställa sina motorcyklar hä dä man skall gååå?
Tanten replikerar piggt.
- Ja, men dem är ju fina. Så välskötta och putsade.

paus...

- Och förresten är DU BARA avundsjuk!
 

Mattsen

Aktiv medlem
Ser du dig själv som en av dessa "tjejer" (yngre i förhållande till de "äldre rädda gubbarna" ?
 

lottawe

Aktiv medlem
Re: Re: Är äldre gubbar här rädda för tjejer?

Mattsen skrev:
Ser du dig själv som en av dessa "tjejer" (yngre i förhållande till de "äldre rädda gubbarna" ?
Ja absolut, och yngre än de är jag också sett till ålder, jag är ju blott 36 år;) (och jag har inte använt ordet ung förut i tråden utan bara tjej)

Men sett till erfarenhet på fotosidan och forumet här kanske jag rentav är äldre än flertalet av dem.. Då blir det plötsligt lite konstigt om det skulle handla om newbies eller så. Hmm...
 
ANNONS