Annons

alger

Produkter
(logga in för att koppla)

Tom Blomberg

Aktiv medlem
Hej

jag har lagt upp några bilder i gruppen undervattens fotografi.
men jag skulle vilja få lite hjälp eller råd kanske man kan säga. på dessa bilder är detaljerna rätt ok men i den delen där det bara är vatten få jag blänk av alger "silt" några råd för att få bort detta ?

Photoshop funkar säkert men jag använder inte de, vill klara av att ta bra bilder utan att gå in och editera bilden.

/tom
 

Ingvar

Aktiv medlem
Hej Tom! Att döma av skuggorna i dina bilder så har du använt två blixtar. De verkar ha varit placerade så att de båda lyser snett uppifrån och ned, och därmed genom vattnet i kamerans strålgång.

Jag tycker inte att du har besvärande mycket backscatter med tanke på motivet och vattenförhållandena, men grundregeln för att minimera problemet är 1) långa blixtarmar, 2) blixtarna snett bakom kameran, inte parallellt med domeporten och 3) att man vinklar blixtarna snett utåt, INTE snett inåt som man skulle kunna tro, så att så litet ljus som möjligt kommer att passera mellan kameran och motivet, i objektivets strålgång. Slutligen är ofta bäst att ha blixtarna rakt ut i sidan. Den största bildvinkeln har du diagonalt. Sätter man då blixtarna i 45 graders vinkel upåt så hamnar de där det är störst risk för ströljusstörning. Bästa placering är egentligen rakt över och rakt under, där bildvinkeln är som minst, men rakt under ger ju andra bekymmer. Men testa att köa höjdformat oftare, och sätt en blixt på varje sida när kameran är i höjdläge!
 

Tom Blomberg

Aktiv medlem
tack

tack.

du har helt rätt jag har 2st armar a ca 70 cm som är i 45 graders vinkel rätt upp från handtagen ska testa att sätta dem bakåt lite och åt sidorna som du skriver.

Dessa bilder är tagna med ISO 500 och F 5.6 samt 1/60 har tänkt att öka iso till 640 och F 8 med 1/60 för att få mera skärpa och grundljus i bilden. vad tror du om det ?

/tom
 

Ingvar

Aktiv medlem
Jag skulle absolut inte gå höre upp i ISO, det förlorar du för mycket i bildkvalitet på. När jag använder blixt kör jag oftast på ISO 200 vid vrakfotografering. Tänk på att du faktiskt kan gå ned till 1/15 eller till och med 1/8 sekund om du håller kameran mjukt och stadigt, och motivet inte rör sig. På det viset kan du släppa fram litet skönt, grönt bakgrundsljus som dämpar effekten av backscatter och ger bra stämning.

Kolla t ex http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=720844
där jag har använt 1/15 sekund och bländare 7, ISO 200. Samma objektiv som du.

En sak man ska tänka på är att vid stora bländaröppningar, typ 2.8-4, så förlorar man i kantskärpa pga den inneboende problematiken med den kupade virtuella bild som man faktiskt fokuserar mot i domeportar. Men fisheye är i dessa sammanhang de mest förlåtande objektiven.
 
ANNONS