Annons

Måste bara fråga!

Produkter
(logga in för att koppla)

skylifter

Aktiv medlem
Har ett 500 objektiv och försöker nu fota lite fåglar men kommer oftast inte närmre fågeln än 10 meter. Är det så att många fågelbilder här på FS är hårt beskurna? Eller kommer många ännu närmre?
mvh Harriet
 

Birdman

Aktiv medlem
Visst är det så att många bilder är beskurna, men många använder sig även av olika sorters kamouflage/gömslen och/eller andra tekniker för att komma tillräckligt nära sina objekt.

Jag tycker iofs att 10 meter och ett 500:a låter tillräckligt för många fågelarter, men ju närmare desto bättre brukar man ju säga.

Lycka till

// Daniel
 

2L8

Avslutat medlemskap
Visst är vissa bilder ganska hårt beskurna! jag tror det finns ganska många bilder här som inte skulle hålla för en 10x15 utskrift:)
Jag har för övrigt ett par som är på 100%!

Jag kan hålla med daniel om att 10m med ett 500a borde räcka ganska ofta!

/mvh
Magnus
 

matshonkamaa

Aktiv medlem
Trots långa teleobjektiv krävs ofta stora mängder av tid, tålamod och kunskap för att kunna ta bra fågelbilder.

Borde inte vara nåt problem att komma närmare än 10 meter om man tar hjälp av ett gömsle och ett par timmars tålamod.
 

skylifter

Aktiv medlem
Tack för alla svar

Mats Honkamaa
jag har inte provat med gömsle än men det kommer kanske framöver och tiden är ibland lite svår att få att räcka till.


Mikael Pettersen
Jag har ett enbensstativ men börjar inse att det inte räcker till riktigt. Jag har också ett rätt bra trebensstativ men tycker det är lite tungt och bökigt att ta med sig. Vet inte riktigt hur andra löser det hela. mvh Harriet
 

2L8

Avslutat medlemskap
Re: Tack för alla svar

skylifter skrev:
Mats Honkamaa
jag har inte provat med gömsle än men det kommer kanske framöver och tiden är ibland lite svår att få att räcka till.


Mikael Pettersen
Jag har ett enbensstativ men börjar inse att det inte räcker till riktigt. Jag har också ett rätt bra trebensstativ men tycker det är lite tungt och bökigt att ta med sig. Vet inte riktigt hur andra löser det hela. mvh Harriet
Tyvärr måste man köra med treben för att få den riktiga skärpan! ofta vill man ha en låg vinkel vid fågelfoto, då kan det fungera riktigt bra att lägga kameran på en beanbag eller direkt på marken! kom ihåg att försöka hålla slutartiden runt 1/500 när du kör med ditt 500mm glugg!

När det gäller gömsle har jag testat en del senaste året, det gör stor skillnad att ligga stilla i flera timmar med cammonät över sig! det gäller verkligen att ha tålamod! det har jag saknat men försöker träna upp det:)

/mvh
Magnus
 

skylifter

Aktiv medlem
Re: Re: Tack för alla svar

2L8 skrev:
Tyvärr måste man köra med treben för att få den riktiga skärpan! ofta vill man ha en låg vinkel vid fågelfoto, då kan det fungera riktigt bra att lägga kameran på en beanbag eller direkt på marken! kom ihåg att försöka hålla slutartiden runt 1/500 när du kör med ditt 500mm glugg!

När det gäller gömsle har jag testat en del senaste året, det gör stor skillnad att ligga stilla i flera timmar med cammonät över sig! det gäller verkligen att ha tålamod! det har jag saknat men försöker träna upp det:)

/mvh
Magnus
Tack för hjälpen
Jag ska försöka släpa med mig trebenet ut i fortsättningen och tänka mer på slutartiden.
Ska också försöka skaffa ett gömsle av något slag.
mvh
Harriet
 

Vandraren

Aktiv medlem
Re: Re: Tack för alla svar

2L8 skrev:
Tyvärr måste man köra med treben för att få den riktiga skärpan! ofta vill man ha en låg vinkel vid fågelfoto, då kan det fungera riktigt bra att lägga kameran på en beanbag eller direkt på marken! kom ihåg att försöka hålla slutartiden runt 1/500 när du kör med ditt 500mm glugg!

När det gäller gömsle har jag testat en del senaste året, det gör stor skillnad att ligga stilla i flera timmar med cammonät över sig! det gäller verkligen att ha tålamod! det har jag saknat men försöker träna upp det:)

/mvh
Magnus
1. 500mm och 1/500s gäller för 24x36(FF), för mindre sensorer bör man räkna om tiden mot sensorstorleken. För t.ex. Nikons DX gäller 1.5x, d.v.s. 500mm motsvarar 750mm = 1/750s.

2. Om man verligen gillar att vara ute i naturen så är det inte tålamod det handlar om, bara storleken på termosen... :)

/H
 

hockeyfotografen

Avslutat medlemskap
Ang. gömslen

Jag är i princip totalt nybörjare på det här med naturfotografering.

I går följde jag med en jobbar, och tillika foto-kompis till Tåkern, och använde ett gömsle (i form av en träbyggnad) för första gången i mitt liv.

Vi hade planerat att stanna där några timmar, och förhoppningen (som i sig infriades även som vi tänkte den) var att få se fåglar utanför på någorlunda korta avstånd.

Vi hade antagligen en osannolik nybörjartur.
Men våra förhoppningar överträffades med stor marginal.

För en stund efter att vi hade gått in i gömslet så kom ett ladusvale-par flygande bara decimetrar utanför gömslet.

Efter en liten stund kom de in i gömslet!!!
Första gången flög den ena ca 20 centimeter från mitt ansikte.

Gissa om vi blev förvånade!

Till att börja med flög du ut fort.
Sedan stannade de korta stunder, fortfarande utövandes varningsläten, men vi gjorde vårt bästa för att stillsamt inte störra dem.

Efter att de "kollat läget" stannade de långa stunder, och på slutet så kvittrade de avslappnat (känslan var nästan att de "tackade" för sällskapet, vilket jag inte tror, men ändå).

Behöver väl inte säga att vi blev taggade för att fortsätta med naturfoto?
Samt att vi båda definitivt fick ett minne för livet.
(Dessutom fick vi se en äggrethäger på ca 200 meters avstånd, och en fiskljuse med ett byte i klorna).
 

skylifter

Aktiv medlem
Så kul! Vilken tur ni måste ha haft. Själv har jag aldrig provat gömsle men det får nog bli med det snaraste. Funderar bara på hur man hittar rätt plats att sätta upp det?
 

boxen

Aktiv medlem
Det kan nog vara så att svalorna har ett bo vid eller inne i gömslet.
Vid gömslet som ligger vid Rynningeviken i Örebro så har svalorna haft bo både inne och under gömslet.
// Tobbe
 

hockeyfotografen

Avslutat medlemskap
boxen skrev:
Det kan nog vara så att svalorna har ett bo vid eller inne i gömslet.
Vid gömslet som ligger vid Rynningeviken i Örebro så har svalorna haft bo både inne och under gömslet.
// Tobbe
Jo, det stämmer, glömde att skriva det först.
Vi såg ett svalbo därinne.
Nu fanns det självklart inga ägg eller ungar där (i så fall hade vi såklart inte stannat där inne).

Sedan verkar det som att ladusvalor är ganska orädda av sig.
Men trots detta så var det en riktigt stor upplevelse för oss.

Finns ett par bilder i mitt naturalbum från händelsen.
 

ABE

Aktiv medlem
Jag kör endast 300 mm, konverter 1.4 då och då. Alla mina bilder är beskurna och det är nog de mesta fågelbilder. Närhet är A och O. Med 300 mm är det 3-5 meter för fåglar i storlek 10-15 cm, 10-15 meter för fåglar 20-40 cm. Tur måste man ha, smyga, gömlse mm. Passa på vid fågelmatningar vintertid mm.
 

goranhag

Ny medlem
Hej!

Har själv bara ett 70-300 att fota fåglar med. Men ju närmre ju bättre och metoderna är ju många. Men när du rör dig i skog och mark och ser fåglar så se ut någon buske att gömma dig bakom och ha lite tålamod med lite tur så.... Annars ställ dig intill en trädstam och försök smälta in. Mörka kläder bör också användas inga vita T-tröjor eller vita kepsar. Och till sist tror jag dock att dom flesta närbilderna är mer eller mindre beskurna gäller med säkerhet mej själv.
Mvh
Göran
 
ANNONS