Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Assistent

Produkter
(logga in för att koppla)

niklassthlm

Aktiv medlem
Hallå!
Att ta en tjänst som assistent åt ngn fotograf, ingår det lön oxå eller är det "alltid gratis" man får arbeta....? Hur får man då ihop det ekonomiskt om man inte sitter på en massa pengar eller lyckas sälja en massa bilder ??

God jul & gott nytt

Niklas
 

niklassthlm

Aktiv medlem
Ursäkta mig, men var det här en väldigt svår fråga eller ? Eller är den ovanligt dum....*ler*.
Det måste ju finnas ngn här på fotosidan som har ngn aning om hur det funkar.......!:(
 

skalmac

Aktiv medlem
Dom som jobbar som assistenter har kanske inte råd med dator... nej, skämt å sider så vet jag att det för ca 10 årsedan iallafall var taskig lön, ca 3.000:- då tror jag, men hon jag kände fick använda allt, även film och papper gratis! vet inte hur vanligt det är idag
 

Leifen

Aktiv medlem
Niklas...
Du gjör en avtal med den fotografen du er assistent hos.Ökonomisk så blir det vel ikke så mye.Men du får igjen på kurs,film,läre,kontakt med miljöet,bygge opp din egen jobbkrets.
Du kan jobbe frilans,tidning,magasin.
Du har mulighet til og bygge opp ditt eget kontaktnett,noe som du er avhengig av den dagen du
starter for deg selv.
Fotograf er ingen 9 til 4 jobb.Det og fotografere
er bare en liten bit av jobben.Kunsten er og selge
produktet.Det er et slit,men alt etter hvor mye du vil satse selv.
Hadde jeg fått velge i dag???
....Jeg hadde valgt fotograf.
mvh.leif
 

Helena

Aktiv medlem
Jag hade 10 000 innan skatt + extraknäck så jag jobbade väl 50-60 h som assistent och 10 h på extrajobbet...

Dels så kan du väl assa och du förmodligen lär dig mest... jag menar... olika fotografer behöver olika assistenter och det är väl klart att dom betalar mer för någon som jobbar undan smidigt som bara den och mindre för någon som behöver fråga mer och lära sig mer...

Jag skulle garanterat jobba gratis för en fotograf som jag kände att jag kunde lära mig av!

(fast nu så hade jag sådan tur att assa på ett ställe som hade minimumlön) :)

En bra assistent kan tjäna 3000 kr per dag!
 

therese

Aktiv medlem
Hej jag har en annan fråga ang. assistent jobb.. Hur hittar man ett? =) Är det bara genom kontakter eller finns det nåt sätt för nån som inte känner någon fotograf att få jobb som assistent?

/ Tess
 
ANNONS