Annons

Simpelt ljusbord

Produkter
(logga in för att koppla)

Walle

Aktiv medlem
Behövde gå igenom några diabilder, men saknar ljusbord. Att hålla upp dom mot en lampa är ju inte det smidigaste...men då kom jag på den briljanta idén att göra en helt vit bild i photoshop, och sen växla över till fullscreen.
Var ju hur smidigt som helst :)
 

ricfro

Aktiv medlem
Haha, vad bra. Skall genast prova. Har saknat ljusbord ibland, men dragit mig för att skaffa ett. Är det flimrigt?
 

Kramer

Aktiv medlem
Annars är det väll bara skapa en box i exempelvis trä, montera in belysning och en vit matt skiva....
 

hasse lundberg

Aktiv medlem
Jag köpte en trälåda på IKEA, monterade en lampa i botten och la en vit plastskärbräda över.
Ett enkelt ljusbord med gult sken.
Låda förpassades rätt snart till braskaminen och skärbrädan till köket där den hör hemma.

Nästa projekt var ett infällt lysrörsarmatur (50x65cm) med 4 kall-ljusrör, i ett gammalt skrivbord sågades ett hål som lysrörsarmaturen sänktes ned i, ovan på det en skiva opalplast från glasmästaren. Fungerar rätt bra.
 

Bjelkengren

Aktiv medlem
Visst är det litet men oftast så klipps ju bilderna i4 eller 6-längder och då har det ju inte så stor betydelse. Kör man mellan eller storformat har det däremot betydelse
 

Walle

Aktiv medlem
Eller så fixar man en helt vit bakgrund och håller upp bilderna mot skärmen ;) kostar 0:-

hehe
 

Bjelkengren

Aktiv medlem
Nja jag vet inte om jag håller med riktigt. Räknar man in min skärm och dator (bärbar) så kan du halvera 295 och lägga på 2st nollor. Så helt gratis är det väl inte :)
 

hasse lundberg

Aktiv medlem
Ponera att du har 100 bilder (2 magasin) du ska sortera för att göra ett bildspel. Bilderna är monterade.
Lägga dom på din monitor som står på högkant, ett alternativ, men rymmer inte så många bilder (OK, du har en 25" skärm), bärbar, vill knappast flytta runt dom på en mjuk skärm, ljusbord för 20 ramade dior, jobbigt.

Det är ett tufft val.
 

Walle

Aktiv medlem
Jo, givetvis är ett ljusbord bättre, vad jag ville säga är att om man inte har något ljusbord så går det att använda skärmen...givetvis inte för att kolla 100 ramade bilder...:)
 

hasse lundberg

Aktiv medlem
Walle skrev:
Jo, givetvis är ett ljusbord bättre, vad jag ville säga är att om man inte har något ljusbord så går det att använda skärmen...givetvis inte för att kolla 100 ramade bilder...:)
Du kan ju kolla en åt gången...
Skär till en passepartoue (Svart, eller mörk) med ett hål som är lika stort som bilden, och du får en helt annan upplevelse av bilden.
funkar lika bra på en monitor som ljusbord eller lampa;-)
Nu ska jag gå och fokusera på ett par kalla i blå Källaren!
 

pola

Aktiv medlem
annars kan man om man har tur få tag på gamla "ljusbord" från röntgen som de byter ut gratis.
 

Walle

Aktiv medlem
Aha. Låter som en bra idé! Ska kolla upp det!
Jag kan se framför mig hur en kö av fotografer från fotosidan slingrar sig utanför SöS´s röntgenavdelning :)

Hehe.
 

pola

Aktiv medlem
Walle skrev:
Aha. Låter som en bra idé! Ska kolla upp det!
Jag kan se framför mig hur en kö av fotografer från fotosidan slingrar sig utanför SöS´s röntgenavdelning :)

Hehe.
själv åker man på gräddfilen, mamma jobbar på där...
 
ANNONS