Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Eos 750, Pentax SFX (haha, jag vet jag tjatar)

Produkter
(logga in för att koppla)

Carl Johan

Aktiv medlem
Hej på er alla trevliga och hjälpsamma medfotografer!
Jag vet att jag tjatar om olika kameramodeller, men jag lovar att innan jag frågar här, kollar jag bland recensioner, söker i forumet och på internet. Ni får ha överseende med min okunskap..

Till frågan...
Någon(/några) som kan vara snäll/-a att beskriva, gärna jämföra lite, Pentax SFX och Canon Eos 750. Bildkvalite, kvalite osv. Vore jättesnällt!

Och en sak till. Är det någon skillnad på Nikon F-601 och F 601? Alla verkar vilja skriva olika, men jag antar att det är samma modell egentligen? Någon som kan beskriva den lite kort också?

Jättetacksam för svar!
MVH
cj
 

Bryggarn

Aktiv medlem
Vet inget om Eos 750, men jag har haft en SFXn.
Det var en småtrevlig kamera på sin tid vill jag minnas.
Den hade dock en rätt långsam autofokus som ofta inte hittade skärpan. Sånt får man ha överseende med, kameran kom trots allt på 1980-talet.

Så småningom kom jag att sakna möjligheten till spotmätning, det var en av de största anledningarna till att jag bytte till Z1. SFXn och Z1:an är annars rätt lika varandra i många anseenden.

Du frågar om bildkvalité. Det har väldigt lite med kameran att göra, men dess mera med objektivet.

/Bryggarn
 

Bobbo V

Aktiv medlem
Här finns lite info om Pentaxen.

http://www.bdimitrov.de/kmp/bodies/SF/SF.html


Vad gäller bildkvalitet så hänger det mest på de objektiv man använder. Canon gör överlag bättre objektiv än Pentax men Pentax har gjort många riktigt bra objektiv, i bland bättre än Canon. Framför allt så kan man hitta många billiga och bra begagnade.
 

Carl Johan

Aktiv medlem
Hej, och tack för era svar!

Jag skrev fel, menade funktioner. Vet inte varför det blev bildkvalite..?

Vilken av dessa två kameror skulle ni köpa om ni var jag :)? Förutsatt att de kostar ungefär lika mycket. Motivera!

:)
 

Bryggarn

Aktiv medlem
Vet inget om Canon. Har alltid använt Pentax och trivts med dem.

Det går lätt att hitta beg objektiv brukar det heta. Jodå, och det går att använda alla objektiv bakåt ända till skruvgängan och vill man tvunget ha ett objektiv med skruvgänga finns det omvandlingsringar att köpa.
Det trista är väl att det är svårt att hitta lite nyare kvalitetsobjektiv begagnade.
Som väl är kostar nya Pentaxobjektiv inte riktigt lika mycket som Nikon och Canon.

Funktioner då.
Pentax har fortfarande en ring ute på objektivet som du ställer bländaren på. Kalla mig gammalmodig, men jag trivs med det. Vill du ha bländarautomatik vrider du ringen till ett särskilt A-läge (som inte finns på äldre objektiv).
Vill du ställa om eller koppla bort autofokusen gör du det med en särskild knapp mere vid objektivfästet.

Sådär är Pentax, ofta ganska logiska och lättbegripliga.
 

skägga

Aktiv medlem
ja , vet ju inte om jag har hört talas om någon eos 750 ? om du menan 700 eller 850 så är det i stort sett samma kamera .
Om jag får komma med ett råd så skulle det vara att titta lite på 650 eller 620 (gärnra 620 )
vissiligen gammla men väldigt gidigna till väldigt bra pris. jag kan rekomndera tradera.com.
där kan man hitta riktiga fynd.
nu vet jag inte om jag missat 750 ;an men kan i alla fall säga att jag vet att en pressfotograf har bränt 1200 tusen filmer med en 620 . det var väl ett tag sen men i alla fall.
om alla gammla eos inklusive 850&700 kan jag väll säga att autofocusen är snabb för tidsepoken men kan ej jämföras med moderna kamerer.
en annan sak som deremot tåln att jämföras är filmframatningen . den står sig mer än väl mot modernare kamerer av budgetvariant.
pentax vet jag inte mycket om , men jag kan säga att canons äldre modeller ger otroligt mycket för pengarna. mvh skägga
 

skägga

Aktiv medlem
ett lite tilläg bara presfotografen brände v1200 utan service , när han lämnade in den för kontroll så fick han tillbaka den med svaret att en canon servar man inte om inte man tappat ner den från 12 våningen , ja ja ?
 

skägga

Aktiv medlem
japp, det fanns det naturligtvis.
lite långsammare än 600 serien men i stort sett samma kamera .
 

Carl Johan

Aktiv medlem
Hej igen!
Jag har fruktansvärt beslutsångest. Vad ska jag välja?

Alt. 1. Eos 750 med 35-70mm f/3.5-4.5 för 1000 kr.
Alt. 2. Pentax SFX med Pentax SMC - F Zoom 35-70 f 3,5 - 4,5 ( Macro ) och
Pentax SMC - F Zoom 70-210 f 4 - 5,6 för 1000 kr.

Båda i bra skick och lika gamla.

Hjälp mig!
 

skägga

Aktiv medlem
ja det är en bra fråga , canon har ett brett utbud på beg marknaden till numer humana priser om man handlar privat. har hittat 100-300 för 600 kr & ett fint 35-105 får man lös för en tusing (gamla modellen) även sigma med fler har ett brett utbud till canon men mer begrännsat till pentax.
så om du vill bredda din utrustning så är nog canon ett bättre val.
det finns mellan ringar för gammla manuella objektiv även till canon .
vill även säga (lär nog leda till stora protester)
att canons nyare objektiv ikanske är lite plastigare men dom gör dom här äldre kamerorna oändligt mycket snabbare.
samma gäller sigmas utbud , köpte nyligen ett 28-80 macro (sigma) för 1100 .
visst det käns inte så gidiget som orginal grerjorna men är snabbt & ger alldes utmärkt resultat för pengarna .att det dessutom är tyst gör ju ingenting,.
det är en för mig en stor naktdel när det gäller äldre canon objektiv ,( ej usm) dom skrämmer slag på varenda räv på km avstånd, där är pentaxen faktisgt något bättre.
båda kamerorna håller utan tvekan måttet.
pentax= billigare objektiv men smalare utbud
canon = något dyrare eftermarknad än så länge men med ett stort utbud.
det här är bara mina egna tankar och du gör nog rätt val vad du än väljer.
det brukar kännas när man håller i dom om man kommer att trivas med den .
Mvh skägga
 

Bryggarn

Aktiv medlem
skägga skrev:
det brukar kännas när man håller i dom om man kommer att trivas med den .
Där har nog skägga slagit huvet på spiken. Har du möjlighet att känna på kamerorna?
Om du kan känna och pilla på dem lite, då märker du om någon ligger bättre i handen än den andra.
 

Carl Johan

Aktiv medlem
Tack så mycket för era svar! Jag gick efter mitt hjärta, och då blev det 750 :). Tyvärr hade jag ingen möjlighet att känna på den.

:)
 
Bobbo V skrev:
[BCanon gör överlag bättre objektiv än Pentax men Pentax har gjort många riktigt bra objektiv, i bland bättre än Canon. [/B]
Jag förvånas över ditt påstående. Jag har följt tidningars tester i flera års tid och det du skriver stämmer inte med det jag har läst genom åren.

Däremot så har Canon ett större utbud, framförallt av zoomobjektiv i mellanprisklassen. Många av de fasta gluggarna har dessutom två till tre bländarnivåer (och då finns i två till tre prisklasser). Pentax har ofta en eller två bländarnivåer av samma objektiv. (typ 50 f/1.7 och 1.4). Men Pentax objektiv kostar ofta något mindre. Ett underbart exempel på detta är FA* 600 f/5.6 som kostar mindre än Canons 500 objektiv. Halva priset mot Canons 600 tele.

Hursomhelst, större utbud betyder inte högre kvalitet.

Med vänlig hälsning
Roland
 

nikitin

Aktiv medlem
Carl Johan skrev:
Och en sak till. Är det någon skillnad på Nikon F-601 och F 601? Alla verkar vilja skriva olika, men jag antar att det är samma modell egentligen? Någon som kan beskriva den lite kort också?
Nix , det är samma kammera. det finns dock en version som heter F601M, och den har manuell fokusering och saknar några funktioner.

För en kortfattad specifikation av F601, se http://www.fotosidan.se/articles/nikitin/nikon.html

Annars är F601 en trevlig kamera, med många funktioner. Dock är autofokusen både osäker och långsam (jämfört med dagens kameror).

-- Nicke
 
ANNONS