Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Löns det att börja på fotoskolan?

Produkter
(logga in för att koppla)

canoneli

Ny medlem
Hejsan!

Jag går nu sista året i gymnasiet på samhällsveteskapligsprogrammet och har läst Fotografisk och Bild A och eventuellt kurs B till hösten bara om jag har möjlighet till det.

Blir klar våren 2009 - jag undrar om det löns att börja på fotoskolan om man är verkligen intresserad av fotografering men vet inte riktigt vad man vill bli? Mitt största intresse är ju fotografering. Vilken skola rekommenderar ni? Eller räcker det att vara självlärd för att kunna jobba inom fotograferingen?
 

plusminusgurkan

Aktiv medlem
Det är ju svårt att säga, det handlar ju om hur driven du är, och hur mycket kunskap du tagit till dig utanför ramarna för de kurser du gått. Men jag kan säga att mitt år på Viebäcks fotoskola gav mycket. Det är skönt att ha ett eller ett par år där man kan koncentrera sig helt och hållet på fotograferandet. Dessutom ledde praktiken till det jobb jag har nu.
 

Prebbe

Aktiv medlem
Stressa inte, ta ett år och fundera på vad du vill, kanske kan du assa eller praktisera hos en fotograf. Då kan du göra arbetsprover att söka med samtidigt.
Men fotoskolor är ett underbart sätt att ge sig själv tid att utväcklas och hitta ett bildspråk.
 

John_Blaze

Avslutat medlemskap
Jag har precis börjat att fota lite privat, har inte gjort det innan, utan köpte en kamera och har börjat fota, har alltid varit intresserad av skapande, och bilder, Så jag undrar om det finns några bra kurser man kan gå runt om i göteborg för att lära sig, och utvecklas och upptäcka om det är något man vill jobba med?.
 
ta ett år ledigt

Hejsan!

Jag går nu sista året i gymnasiet på samhällsveteskapligsprogrammet och har läst Fotografisk och Bild A och eventuellt kurs B till hösten bara om jag har möjlighet till det.

Blir klar våren 2009 - jag undrar om det löns att börja på fotoskolan om man är verkligen intresserad av fotografering men vet inte riktigt vad man vill bli? Mitt största intresse är ju fotografering. Vilken skola rekommenderar ni? Eller räcker det att vara självlärd för att kunna jobba inom fotograferingen?
Jag tog studenten i år och bestämde mig för att "hitta mig själv" inom fotograferandet inann jag springer iväg till någon fotoskola :p

lästa fotoa samt b och det gav mig mycket i sig men under gymnasietiden är det nog den personliga utvecklingen som ger mest :)

startade frilands nästan direkt efter studenten och har haft några små uppdrag o något större.

det är mitt tips till dig :) ta det lungt coh hosta inte upp dyra pengar på en utbildning utan att ha lite kött på benen.

ta några assistentjobb kanske, fota mycket och hela tiden :)

sen går det nog vägen ska du se!!!
 

Ibanez Magnus

Aktiv medlem
Som John säger så är skola en bra grej för att man får tid att göra bara det man vill syssla med.
Men då skall man nog vara lite rebell och skita i skolan så mycket (bara precis hänga med så att man inte blir utsparkad) det går och bara göra det man vill syssla med.
Och sen sluta innan det är slut, så att man inte får dåliga slutbetyg, bättre med inga betyg alls.

Men annars tycker jag personligen att skolor i ”konstnärliga ”yrken är rätt dum ide som skappar en massa flum. En massa måttligt begåvade människor som uppmuntrats att tro att de är fotografer, målare, dansare, musiker, osv, men som inte har mer att visa upp än sina betyg. En skola som uppmuntrar folk som egentligen borde syssla med något annat att kasta bort 3 år och massor av pengar på något de ändå inte har fallenhet för.
Menade att det är max 1 på 1000 som faktiskt har något av det som är viktigt för konstnärliga yrken, något att säga, en talang för det.

Kort sagt, jag tycker inte att man skall utbilda folk till såna saker där gallringen till jobbet inte har ett jota med betyg och skolor att göra.

Jag menar inte att jag är bra på nått och jag har gått en sån skola själv (musik), där av erfarenheten och åsikten

/magnus
 

alf109

Aktiv medlem
Jag tycker absolut att du skall söka in på någon fotoskola om du brinner för fotandet. Jag snackar utifrån egna erfarenheter av missade tåg ;)
Eftersom jag aldrig satsade 100% på foto eller musik som jag också är intresserad av när jag var ung blev jag heller aldrig fotograf eller musiker. En av de stora fördelarna med att gå en skola är att du får ägna dig helhjärtat åt foto och allt runt omkring några år, dessutom bygger du upp ett kontaktnät som du har nytta av resten av livet. På skolan får du också lära dig mycket mer om hur man marknadsför sig och en massa sådana saker som man inte tänker så mycket på i vanliga fall. Det räcker liksom inte med att vara duktig på att fota för att kunna leva som fotograf, och där tjänar man mycket på att ha en utbildning.
 
ANNONS