Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Frilans - ett framtidsyrke?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej allihopa!

Jag är en 20-årig tjej som läser bildjournalistik och har funderingar kring framtiden. Det känns som det enda alternativet idag är att satsa på att bli frilansfotograf.

Var börjar man någonstans? Har ni några tips eller erfarenheter att dela med er av? Hur är det att vara frilansfotograf idag?
Vad är egentligen bäst: att inrikta sig på något eller vara "multi-journalist"?

Jag tycker det är oroande ibland att tänka på vilken marknad jag har gett mig in på. Någon som känner igen sig?

//Jessica
 

prinsen

Aktiv medlem
gör ditt namn kännt på lokala tidningar och bibliotek.
Prata gärna om att du just har börjat frilansa.

Sprid bra bilder, det är den bästa reklamen
 

Datura

Aktiv medlem
Jag skickade ett mail till lokaltidningen, visade lite bilder och vips så blev jag fotograf på deras ungdomsbilaga. Det är verkligen skitkul.
Alltid en början!

Lycka till!
 
Hej Nicklas!

Det låter som ett roligt jobb, grattis! :)

Jag jobbar också extra på en lokaltidning, har varit reporter i två år och fotat i några månader. Det är bara så svårt att utmärka sig idag. Det kryllar av unga tjejer och killar som bara vill ta ens plats...

Men det är bra att ha fått in en fot på en tidning i dagens läge. Man får väl jobba sig uppåt antar jag :)

//Jessica
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Man ger sig knappast in i fotobranschen för trygghetens skull. Fasta anställningar är snart ett minne blott. Anställningstopp över allt.

Men har man en bred kompetens så klarar man sig. Det gäller att kunna klara av olika typer av uppdrag, främst kommersiella. Det är lite pengar i redaktionell fotografering och mer i kommersiell. Det gäller att kunna ta porträtt, reportagebilder och reklambilder (industi, produkter, interiörer osv). Att leva renodlat som frilansande bildjournalist är få förunnat.
En annan viktig egenskap är att kunna komma med idéer och förslag på projekt samt sälja in dem.

Jag har en kompis som sa upp sig från sin fasta tjänst som pressfotograf på en tidning i Stockholm för att flytta till Malmö och bli frilans. Han klarar sig bra men har fått bredda sig betydligt. Det är väldigt lite reportage. En hel del porträtt och en del industi och produktfotografering.

Få tidningar idag betalar heller ordentligt för bildreportage. Det är svårt att få lönsamhet och leva på dem. Man får vara glad om det går ihop sig och får istället dra in pengarna på annat.
 
Senast ändrad:

MartinAdolfsson

Aktiv medlem
Välkommen Jessica!

Det kan vara allt från helvete till himmel, tyvärr med en tyngdpunkt på helvete :)

Tror inte jag har träffat en endast frilansfotograf under 30 som klara sig på bara fotojobb. Som man fick höra när man var liten :har man gett sig in i leken får man leken tåla!
 

Lionheart

Aktiv medlem
Jag öppnar upp en mer än ett år gammal tråd eftersom den verkar stämma in på min frågeställning.

Jag är amatör, och det måste jag säga. Jag har bara hållt på med digitalfotografering i snart ett år och jag har ett enormt intresse. Jag åker runt i Skåne och fotograferar diverse evenemang, allt från natur, landskap, till sport m.m.

Nu undrar jag hur jag ska kunna tjäna lite pengar på det jag gör. Är bästa sättet att tex åka ut till Bosjö Kloster och fotografera växter, blommor osv och sedan skicka in sina foto till en lokal tidning. Eller hur gör man? Huvudfrågan är alltså:
Hur blir man frilansfotograf utan att ha en fotografisk utbildning eller erfarenhet bakom sig?
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Lionheart skrev:
Nu undrar jag hur jag ska kunna tjäna lite pengar på det jag gör. Är bästa sättet att tex åka ut till Bosjö Kloster och fotografera växter, blommor osv och sedan skicka in sina foto till en lokal tidning. Eller hur gör man? Huvudfrågan är alltså:
Hur blir man frilansfotograf utan att ha en fotografisk utbildning eller erfarenhet bakom sig?
Du behöver ingen utbildning. Erfarenhet är ingen nödvändighet, men är ju aldig fel... :)

Vill du plåta för tidningar så är ett bra sätt att plåta olyckor och att gå på olika evenemang. Efteråt så ringer du runt till tidningarna och frågar om de är intresserade av bilder. Du kommer att få många nej i början men till sist så kan det lossna.

Tidningar behöver alltid bra bilder. De struntar i vilken kamera du har eller hur länge du har plåtat. De vill bara ha bra bilder.

En del tidningar har ungdomsredaktioner. Försök att komma med där.
 

Lionheart

Aktiv medlem
Tack för tipsen. Vilka tidningar och tidsskrifter kan vara bra att börja med? Jag antar att sydsvenskan och dom stora inte är så intresserade av mina bilder eftersom dom troligtvis har massor med frilansfotografer som står och knackar på dörren.

Sedan har jag tänkt på det här med att ta foto och försöka sälja fotografier över nätet men jag tror det är en ganska seglivat business.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Lionheart skrev:
Tack för tipsen. Vilka tidningar och tidsskrifter kan vara bra att börja med? Jag antar att sydsvenskan och dom stora inte är så intresserade av mina bilder eftersom dom troligtvis har massor med frilansfotografer som står och knackar på dörren.

Sedan har jag tänkt på det här med att ta foto och försöka sälja fotografier över nätet men jag tror det är en ganska seglivat business.
Ju större tidning, desto högre krav.

Mindre lokaltidningar är lättare. T ex Skånska Dagbladet (utom i Malmö).

Man kan ju också vända sig till tidningar som skriver om olika ämnen som man kanske själv är intresserad av. Gå på biblioteket och kolla.

När man är helt ny är det viktigare att få erfarenhet än att få betalt. Så studenttidningar, nöjestidningar med mera kan vara bra. Man brukar få större fihet istället.

Sälja bilder på webben är svårt. Dels har bildbyråförsäljning minskat drastiskt sedan CD-skivorna med gratisbilder kom ut. Och hur ska folk hitta till din sida? Klart att man ska lägga ut sina bilder, men hoppas inte för mycket.
 

Lionheart

Aktiv medlem
Okej, då har vi täckt den "approachen"
Om jag nu skulle vilja göra en full frontal istället. Alltså säga att nu jädrar anamma, Jag vill bli fotograf. Jag VILL jobba med det på heltid och det är verkligen det jag vill syssla med i framtiden. Hur ska jag göra då? =)
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Lionheart skrev:
Okej, då har vi täckt den "approachen"
Om jag nu skulle vilja göra en full frontal istället. Alltså säga att nu jädrar anamma, Jag vill bli fotograf. Jag VILL jobba med det på heltid och det är verkligen det jag vill syssla med i framtiden. Hur ska jag göra då? =)
Se till att bli riktigt duktig. Sen gör du en bildportfölj och går runt och säljer dina tjänster till tidningar, företag och reklambyråer.
 

Christerart

Aktiv medlem
Frilans - a dying breed

A view on this from the US.

Over here it is getting harder and harder to make a living as a freelance. Major papers such as New York Times are forcing unreasonable WFH (work for hire = equals no insurance, no retirement costs for the paper and the WFH contracts always try to take the copyrights away) - contract on anyone wanting to work for them. The Times now pay $150/day, insist on sharing the copyright(!), which means they now own the image(s) you shoot - can sell the images anywhere for whatever price - have to share that with the shooter who also must share all other sales with this huge corporation. This contract is being fought by all major photog associations and all those who understand that giving away your copyright is the same as killing your retirement fund, losing out on stock sales and hasten the time when you will have to stop shooting due to not enough income.

A photographer's copyright and images are his major retirement account - hopefully the images will be worth something as time goes on - look at a Sunday or almost anyday copy of the New York Times and you'll see a whole page of old images being offered for sale by the paper!

Remember, any time you work for FREE for a paper - there is absolutely no reason for them to pay you in the future - at the same time you are undercutting every other shooter out there trying to live off his camera. Why should a paper pay YOU if all these other photogs are giving away their work just to see their name on an image - and most of the time the paper will not give you credit anyway.

A very, very good place for information and learning about the business and anyone wanting to be a freelance editorial photog is to join EP:

http://www.editorialphoto.com/

if you're accepted you can join a daily email list which will educate you and keep you abreast of what happens both in the US and the world.

Please, for yourself, your future and for everyone else out there - do not work for free - anyone who does is hastening the death of the freelance photographer profession - and never, ever give away your copyright...=*^)

Anyone interested in knowing what the copyright can mean to you - in dollars - at least if you live in the US, can write me directly and I'll tell you.

Christer
 
ANNONS