Annons

Arbetsflöde LightRoom

Produkter
(logga in för att koppla)

Niklas.Hjelm

Aktiv medlem
Hej!
Har suttit hela helgen och sorterat upp mitt bildarkiv. Jag har läst in samtliga bilder från olika mappar till en katalog i Lightroom och strukturerat upp dem där.

Min fråga till er är var ni placerar era bearbetade filer? Lägger ni dem i samma mapp som era raw-filer och läser in dem i samma katalog?

Jag hade en tanke på att ha t.ex

Mapp Natur
Mapp - Natur Bearbetade

Men att ändå läsa in dem i samma katalog. Hur gör ni?

* Katalog = Lightrooms Katalog
* Mapp = Fysisk mapp i filsystemet

Tacksam för tips

/ Niklas
 

vox2000

Aktiv medlem
Niklas.Hjelm skrev:
Hej!

Jag hade en tanke på att ha t.ex

Mapp Natur
Mapp - Natur Bearbetade

Men att ändå läsa in dem i samma katalog. Hur gör ni?

* Katalog = Lightrooms Katalog
* Mapp = Fysisk mapp i filsystemet

Tacksam för tips

/ Niklas
Jag kör hierarkin som följande

Bild-disken->2008->08->11->Lunchprommenad

Under Lunchprommenad har jag mapparna Pågående och Klara. Namnen förklarar sig själva.
 

timofej

Aktiv medlem
Det finns ganska många trådar här på FS om hur folk strukturerar sina mappar. Sök lite och du finner kanske ett sätt som passar dig.

Själv har jag mina bearbetade bilder i en undermapp (precis som i ditt exempel). Ser ingen anledning att importera bilderna igen i LR. Jag ska ju inte bearbeta dem LR en gång till. Däremot om jag behöver hitta en bild räcker det med att hitta originalet och då vet jag om jag skulle behöva en framkallad kopia att den ligger på samma ställe i en undermapp.

Däremot tycker jag att ha en mappstruktur Natur, Landskap, Porträt och så vidare är inget bra sätt. Ganska omgående kommer du att stöta på problem att bestämma dig om bilden tillhör till natur eller landskap eller till båda. Det är också ett stort jobb att sortera bilder varje gång du tömmer minneskort, vilken mapp de ska hamna i.

Rekommenderar starkt att ha mappstruktur som baseras på tiden bilderna var tagna + kort beskrivning av innehålet. T.ex.

- 2008-07-30_Mallorca
--- bearbetat
--- utskrift 10x15
--- webformat 800x600

- 2008-08-04_Manges brolopp
--- bearbetat
--- webformat 800x600

- 2008-08-07_min älsklingskatt sover
--- bearbetat
--- utskrift 10x15

osv.

Men som sagt det finns olika system som passar till olika fotografer.
 

vox2000

Aktiv medlem
timofej skrev:

Däremot tycker jag att ha en mappstruktur Natur, Landskap, Porträt och så vidare är inget bra sätt. Ganska omgående kommer du att stöta på problem att bestämma om bilden tillhör till natur eller landskap eller till båda. Det är också ett stort jobb att sortera bilder varje gång du tömmer minneskort, vilken mapp de ska hamna i.
Ja, använd taggningsfunktionen för det i stället, och/eller Collections.
 
ANNONS