Annons

Svenska skolor är likriktade.

Produkter
(logga in för att koppla)

joelchr

Aktiv medlem
Punkt. Det finns två sorters skolor vad jag märkt. Antingen konst-konst-skolor, typ Gamlebys gestaltande foto och högskolan för foto i gbg, eller journalistisk inriktning, typ Gamleby eller Biskops-Arnö osv... (Sen finns de de som är mer fria, eller grundläggande eller så...)

Jag vill gärna ha en högre utbildning inom foto (typ kandidat eller kanske Magister), så hff skulle passa mig utmärkt bortsett från att de flesta elevarbeten jag sett verkar vara såna där tråkiga regelbrytande foton med kass skärpa, låg kontrast (om någon...), allt i mitten och så... Ni fattar..?
KY i gbg skulle passa (väldigt bra), men jag vill ha en högre utbildning...
Jag vill alltså ha en skola som är inriktad på reklam/mode, men det finns ju ingen ordentlig, bortsett från KY eller modefotoskolan i sthlm (men den känns för begränsad). Så eftersom Sverige inte passar mig, så måste jag söka mig utomlands, men där kan jag inga skolor. Vad finns i England? Eller vad finns i USA? Någon som vet?

(En off topic- fråga: Varför präglas svenskt foto så starkt av journalistiskt foto?)
 
Håller med!!

extremt kasst utbud på mode/reklamfoto utbildningar i det långa landet falukorv.

Jag vill själv utbilda mig till modefotograf, och den enda konkreta är väl school of fashion photogarphy i stockholm, men liksom tre månader?! och 130 000?!
 

Dalvana

Avslutat medlemskap
Hur menar du "präglat av ...journalistiskt foto"


Har tyvärr ingen aning om din huvudfråga, men jag skulle också vilja ha de du försöker hitta!
 

joelchr

Aktiv medlem
Hur menar du "präglat av ...journalistiskt foto"


Har tyvärr ingen aning om din huvudfråga, men jag skulle också vilja ha de du försöker hitta!
Jag ser att jag borde skrivit dokumentärt foto...

Jag har hittat en i Finland, fotokonst.fi. Den hålls till stor del på Svenska. Men den sker i Nykarleby, utanför Vaasa. Sen finns taik.fi i H-fors. Men jag är osäker på fotodelen, men jag har för mig att de har en riktigt bra och stor studio.
 

bildsten

Aktiv medlem
Tidningen FOTO brukar ha en genomgång av "alla" fotoutbildningar en gång om året. Kolla igenom årets nummer på ett bibliotek.
 
ANNONS