Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

fuji s5 mjukvara

Produkter
(logga in för att koppla)

dangraf

Ny medlem
Hallå!
hoppas jag är inne i rätt forum. Jag äger en fuji s5 pro kamera och letar efter lite trevliga program till denna.

Det första jag är intresserad av är någon form av program så att man kan kontrollera kameran genom USB porten. Fuji har ett eget program som heter "hyper utility" och kostar pengar. Finns det alternativ till detta, helst freeware? S5an är i stort sätt en D200, går det t.ex att använda nikon camera control för att styra kameran?

Det andra programmet jag letar efter är en konverterare för fujis RAF filer (raw). Vad jag hört och läst är att om man t.ex öppnar en sådan raw fil i photoshop så får man inte med alla pixlarna från fujis speciella bildsensor. Stämmer detta och isf vilket program rekomenderar ni?

mvh/
Daniel Grafström
 
ANNONS