Annons

SpectraViev Profiler

Produkter
(logga in för att koppla)

Håkan Hansson

Aktiv medlem
Jag har ställt färgtemp på 6500 gamma på L men vad är lämpligt på luminance ? White luminance (max) ska jag kryssa i för värdet till höger cd/m2 och skriva i t.ex 120 eller fixar programet lämpligt värde ? Har en NEC Spectra Viev 2690

Tacksam för svar.

/Håkan
 

stefohl

Aktiv medlem
White luminance (max) ska jag kryssa i för värdet till höger cd/m2 och skriva i t.ex 120 eller fixar programet lämpligt värde ?
Du bör inte ha max ljusstyrka på. Hur hög ljusstyrka du ska ha beror lite på hur ljust du har i rummet du arbetar i. I ljusa rum bör du nog ha en 140-160 cd/m2. Sitter du under bättre förhållande, dvs relativt mörkt, då kan du använda 120-130 cd/m2.

Stefan
 

Håkan Hansson

Aktiv medlem
Tack
Då är det väl lika bra att fråga om black luminance, där kan man välja på : Min.neutral ; Min.Native ; eller fylla i ett värde, vad är lämpligt. (Detta är när man valt White and black luminance i Specify.
Man kan ju även välja "white luminance and contrast" detta har jag inte testat ?! Är det något man väljer normalt eller ?
 

stefohl

Aktiv medlem
Tack
Då är det väl lika bra att fråga om black luminance, där kan man välja på : Min.neutral ; Min.Native ; eller fylla i ett värde, vad är lämpligt. (Detta är när man valt White and black luminance i Specify.
Man kan ju även välja "white luminance and contrast" detta har jag inte testat ?! Är det något man väljer normalt eller ?
Tänkte väl du skulle följa upp med detta :) Använd Min. neutral, så får du maximal svärta, men fortfarande en neutral svärta. Väljer du Min.native blir svärtan så djup som möjligt, men den kan ha ett färgstick.

Om du bestämmer för white luminance and contrast anger du först hur den ljusaste partiet ska se ut och sedan hur mycket mörkare som bildens mörkaste parti ska vara. Jag använder oftast skärmens maximala kontrast istället. Kontrasten bör dock vara 1:240 eller mera. Är alltså den ljusaste punkten 120 candela bör den mörkaste punkten vara högst 0,5 candela.

Stefan
 

sotarn

Medlem
Jag har ställt färgtemp på 6500 gamma på L men vad är lämpligt på luminance ? White luminance (max) ska jag kryssa i för värdet till höger cd/m2 och skriva i t.ex 120 eller fixar programet lämpligt värde ? Har en NEC Spectra Viev 2690

Tacksam för svar.

/Håkan
Skall verkligen gamma stå på L? Jag har ställt 2.2. Å andra sidan får jag ingen vidare skärmkalibrering oavsett hur jag ställer in. Får betydligt bättre utseende med Eye-One Match. Skulle dock vilja få till det med SpectraView eftersom det innebär mindre rattande på skärmen. (Kör Eye-One pro som kalibrator).

/jonas
 

stefohl

Aktiv medlem
Skall verkligen gamma stå på L? Jag har ställt 2.2.
Märkligt att du inte får ett bra resultat med SpectraView profiler. Det är ju ett program som egentligen heter Basiccolor och jag tycker att detta är det bästa program som finns för skärmkalibrering. NEC köper in det och ger det ett annat namn, men för övrigt finns inga skillnader.

Beträffande L* eller gamma 2,2 så tar jag upp en gråskala från svart till vit och tittar på vilken kalibreringsmetod som ger de mjukaste toningarna. Vissa skärmar fungerar utmärkt med L* och andra mår bättre av att få gamma 2,2. Det är också lite beroende på vilken arbetsfärgrymd du arbetar med. Väljer du Adobe RGB har den ju gamma 2,2 och då blir det mindre förändring mellan program och skärm om du också använder gamma 2,2 på skärmen. Väljer du L* är det en bra idé att använda ECI-rgb v2 eftersom den också använder L*

Stefan
 

sotarn

Medlem
Märkligt att du inte får ett bra resultat med SpectraView profiler. Det är ju ett program som egentligen heter Basiccolor och jag tycker att detta är det bästa program som finns för skärmkalibrering. NEC köper in det och ger det ett annat namn, men för övrigt finns inga skillnader.


Stefan
Precis, jag har till och med fått skärmen utbytt för jag inte fick ordning på den, den jag har nu är något bättre men den är långt ifrån bra. Jag tycker den borde åtminstone vara i närheten av en Eizo ColorEdge men det är stora skillnader. Dessutom är det ju galet mycket färg på knappar od men det beror väl på att det är stor färgrymd, fast jag tycker inte att Eizoskärmarna visar detta på samma sätt.
 

stefohl

Aktiv medlem
Precis, jag har till och med fått skärmen utbytt för jag inte fick ordning på den, den jag har nu är något bättre men den är långt ifrån bra. Jag tycker den borde åtminstone vara i närheten av en Eizo ColorEdge men det är stora skillnader. Dessutom är det ju galet mycket färg på knappar od men det beror väl på att det är stor färgrymd, fast jag tycker inte att Eizoskärmarna visar detta på samma sätt.
Galet mycket färg är det på Eizoskärmar också.

Stefan
 

tozz

Avslutat medlemskap
Har själv problem med kalibreringen av SpectraView 2690. Mjukvaran känns grymt "random". Nu senast blev grått brunt, sådär lagom roligt.

Använder en Eye-One 2.
 
Senast ändrad:

stefohl

Aktiv medlem
Har själv problem med kalibreringen av SpectraView 2690. Mjukvaran känns grymt "random". Nu senast blev grått brunt, sådär lagom roligt.

Använder en Eye-One 2.
Mjukvaran är nog den bästa av alla de program jag har testat. Får du en dålig kalibrering är det antagligen inte programmets fel. Använder du hårdvarukalibrering?

Stefan
 

Jerkan

Aktiv medlem
nec 3090

Mjukvaran är nog den bästa av alla de program jag har testat. Får du en dålig kalibrering är det antagligen inte programmets fel. Använder du hårdvarukalibrering?

Stefan
Försöker väcka lite liv i en gammal tråd;)

Jag har precis skaffat en nec 3090 som jag försöker kalibrera på bästa sätt. Har en eye-on dispaly 2 som jag kört med deras egen mjukvara. Tycker att resultatet blev hyfsat. Nu har jag hört att man man låsa upp vissa av multisync skärmarna så att de går att hårdvarukalibrera? Kan jag göra det med 3090?
Vilken programvara funkar bra ihop med min eye-one, basicolor eller spectraview II? Eller är det precis samma programvara så det kvittar vilket man kör med?

Kan man kalibrera srgb läget? Lite irriterande när man kollar på webben med rgb kalibreringen och alla färger känns övermättade.

hälsningar
Jari
 

stefohl

Aktiv medlem
Vilken programvara funkar bra ihop med min eye-one, basicolor eller spectraview II? Eller är det precis samma programvara så det kvittar vilket man kör med?

Kan man kalibrera srgb läget? Lite irriterande när man kollar på webben med rgb kalibreringen och alla färger känns övermättade.

hälsningar
Jari
Basiccolor och SpectaView är samma program. I det kan du ställa in att skärmen ska simulera sRGB.

Stefan
 

Jerkan

Aktiv medlem
Ja, det kan du göra.

Stefan
Jag har löst färgproblemen med webbläsaren. Tydligen finns det stöd för färghantering i firefox 3...men att man är tvungen att installera det manuellt. Skönt...då behöver jag inte växla mellan 2 olika kalibreringar nu;)

Någon som har ett bra tips på nåt bildvisningsprogram som stöder färghantering?

//Jari
 
ANNONS