Annons

Exponering av infraröd film?

Produkter
(logga in för att koppla)

marz

Medlem
Hur sjutton skall man exponera infra-röd film då man plåtar människor? Har bara hittat råd då det gäller infraröd naturfotografering. Har någon erfarenhet av Ilford SFX200? Hur blir det om man fotograferar utan rödfilter?
 

npet

Aktiv medlem
Exponering för plåtning av människor är väl som vanlig exponering...
SFX200 är en film med nominell känlighet kring ISO 200. Har du en kamera med inbyggd mätare sätter du ISO till 200. Mätaren kompenserar för eventuella filter.
Använder du en extern mätare, och ska plåta utan filter, sätter du också ISO till 200. Med filter, ca ISO 50-25 beroende på vilket filter.
Har inte testat, men skulle tro att SFX200 beter sig som en normal s/v film utan filter - kanske med lite grövre korn.

Denna webbsida behandlar mer om IR-foto. Kan rekommendera Maco's IR film...

// npet
 

frsk

Aktiv medlem
Ilford SFX utan filter är en ganska trevlig porträttfilm tycker jag. Testa! Kan f.ö. rekommendera dig att INTE köpa Maco-IR om du tänkt använda ett vanligt 25A-filter. Jag har visserligen bara testat några 120-rullar men blev ganska besviken i jämförelse med den i mitt tycke mycket trevligare Kodak HIE.

/ Fredrik
 

npet

Aktiv medlem
Hade precis omvänd erfarenhet mot Fredriks när jag testade IR. Kodak HIE blev inte vidare bra medans Maco fungerade utmärkt.
// npet
 

frsk

Aktiv medlem
Kameradoktorn! Men, som sagt, nästa rulle jag ska ta med Maco IR så ska jag använda ett mörkrödare filter än 25A. Med ett vanligt rödfilter tyckte jag att IR-effekten inte blev särdeles stor.

Niklas! Vilken Lithframkallare använde du för framkallningen av filmen där bilden med korset fanns? Vilken temperatur?

/ Fredrik
 

npet

Aktiv medlem
Fredrik! Bilden med korset är resultatet av s.k lithkopiering. Själva negativet framkallas på normalt vis (i detta fall i vanliga D-76).

Effekten uppkommer när man framkallar kopian i utspädd lithframkallare. Om du läser i beskrivningen av albumet får du mer info om lithkopiering.

Kan även rekommendera denna länk...

// npet
 
ANNONS