Annons

Förvaring av batterier

Produkter
(logga in för att koppla)

janc

Aktiv medlem
Har ni bra tips på förvaring av batterier ?

GP har en liten väska som dom levererar med sina 1300 MAh batterier som rymmer 4 batterier. Jag kollade vad det skulle kosta att köpa väskan separat och fick veta att det kan gå men att det i så fall tillkommer 70:- i frakt + 80:- i exp avgift förutom priset för väskan. Med tanke på att väskan knappt kan vara värd mer än någon tia blir det orimligt...:-(

Har också sett askar för förvaring av 8 AA batterier men bara på en Holländsk site, någon som sett något liknande ?.
 

Maverick

Aktiv medlem
Nje, men det säljs gummisnoddar på ica. Fungerar bra om man behöver bunta ihop batterierna. Särskilda askare tror jag inte så mycket på. De tar bara upp plats när de är tomma och är svåra att använda till något annat och blir därmed irritationsmoment för mig.

Jag har sett att någon väsktillverkar, typ lowePro, har haft någon liten väska att fästa i bältet med plats för fyra batterier och ett minne. Fast väska tar ju upp tre gånger så mycket plats än innehållet gör.

Mvh
Maverick
 

janc

Aktiv medlem
GP väskan passar exakt och min tanke var att hitta något bättre än varianten med gummisnoddar och plastpåsar jag använder nu. Se bifogad bild
 

Bilagor

KGS

Aktiv medlem
Läkerol säljs ibland i plåtaskar... de askarna passar bra för 4 AA batterier... för att hålla koll på vilka batterier som är laddade o oladdade så lägger jag alltid laddade åt samma håll och oladdade vänder jag olika...
 

janc

Aktiv medlem
KGS skrev:
Läkerol säljs ibland i plåtaskar... de askarna passar bra för 4 AA batterier... för att hålla koll på vilka batterier som är laddade o oladdade så lägger jag alltid laddade åt samma håll och oladdade vänder jag olika...
Låter som en bra idé förutom att askarna är i plåt. Men det går ju att fixa till med lite eltejp. Dags att peta i sig lite Läkerol alltså :)
 

KGS

Aktiv medlem
enda nackdelen (eller finns det fler, kan det bli kortslutning, nä?) med att de är i plåt är att det skramlar lite men jag har lagt lite papper i mina så blir det tyst.
 

janc

Aktiv medlem
KGS skrev:
enda nackdelen (eller finns det fler, kan det bli kortslutning, nä?) med att de är i plåt är att det skramlar lite men jag har lagt lite papper i mina så blir det tyst.
Jag funderade just på kortslutningesrisken men jag har ju inte provat i praktiken. I teorin tycker jag det låter som en möjlig risk...
 

KGS

Aktiv medlem
batterierna ligger inte så tight att de samtidigt kommer åt båda kanterna i asken... men ett par gånger har jag blivit överraskad av att mina batterier varit urladdade trots att jag försöker hålla god ordning på vilka batterier som är använda o inte... Ska genast klä insidan av burkarna med eltejp! Har snuddat vid tanken förut, men nu har den vuxit sej så stark att jag måste göra nåt åt det. *s*
 

Maverick

Aktiv medlem
Jag brukar köra oladdat i vänster ficka och laddat i höger. Fungerar bra, har fem uppsättningar tror jag.

Enda behovet av att bunta ihop batterierna, som jag ser det, är om man har matchat dom för bättre prestanda. Eller för att det riskerar att bli stora skillnader i laddningscykler. Lägga dom i plastpåsar har jag inte gjort sedan jag pysslade med radiostyrd miniracing.

Mvh
Maverick
 

janc

Aktiv medlem
Jag försöker hålla ihop dom i "grupper" just för att få en cykel där alla batterier används lika mycket. Eftersom jag använder olika väskor och ibland bara en väst vill jag ha dom i någon sorts förpackning bara för att det ska bli enklare.
 

Arleklint

Aktiv medlem
Jag har små fickor på fotovästen där det ryms exakt 8 stående batterier i varje ficka.

+ pol upp = Oanvänt
- pol upp = Använt
 

pola

Aktiv medlem
lite utanför ämnet men...

hur stor är risken för att kamerabatteriet ska börja läcka batterisyra och förstöra en massa?
 

Maverick

Aktiv medlem
Typ riktigt liten eftersom det inte finns någon batterisyra i denna typ av batterier. Det är förbehållet bil- och mc-batterier och liknande.

Men även dessa batterier kan dock läcka och förstöra utrustningen. Men min erfarenhet är att om de gör det så har du inte använt utrustningen på så lång tid att det antagligen kvittar.

Mvh
Maverick
 
ANNONS