Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

LR2 + Nikon "preset"

Produkter
(logga in för att koppla)

Mr Walker

Aktiv medlem
Hej.

När jag använder den nya dom "nya" beta profilerna för camera calibration i Lr känns det alltid som dom ljusar upp/överexponera jämnfört med en bild tagen i jpg.

försöker att skapa en preset för generellt bruk med kamera profilen "camera standard" (nikon D50), bör man dra ner exponeringen eller brightness?

om man bara ändrar camera calibration står ju afortfarande brightness på 50.

känns som jag har provat fram och tillbaka tills jag stirrat mig blind.

Så hur brukar ni som har nikon göra med brightness.

/Henrik
 

Bokeh

Aktiv medlem
Varför inte använda Nikons Capture NX2 istället, då slipper du ju hålla på att gissa dig fram, sen läggs ju "alla" kamerainställningarna på Rawfilen i det programet, även brusreduseringen, automatisk borttagning av CA och Active D-Lightning, mm. desutom med ett bättre slutresultat än LR2.

/kent
 

stefohl

Aktiv medlem
Hej.

När jag använder den nya dom "nya" beta profilerna för camera calibration i Lr känns det alltid som dom ljusar upp/överexponera jämnfört med en bild tagen i jpg.

försöker att skapa en preset för generellt bruk med kamera profilen "camera standard" (nikon D50), bör man dra ner exponeringen eller brightness?

om man bara ändrar camera calibration står ju afortfarande brightness på 50.

känns som jag har provat fram och tillbaka tills jag stirrat mig blind.

Så hur brukar ni som har nikon göra med brightness.

/Henrik
Exponering påverkar framförallt högdagrar, brightness påverkar mellantonerna. Så om hela valörskalan ser ut att bli ljusare är det brightness du ska använda, om det är högdagrarna ska du använda exposure.

Stefan
 

Mr Walker

Aktiv medlem
Ok

Verkar som att sänka brightness till 0-25 ger ungefär samma "exponering" som jpg.

Känns rätt viktigt iom att man utvärdera bilden via histogram men även jpg bilden i displayen.

Eventuella små justeringar tilkommer ju ofta
 
ANNONS