Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Foto till stora skärmar.

Produkter
(logga in för att koppla)

Lars Petter

Medlem
...forts

Jag har fått i uppdrag att fota en reklambild för en förening. Dom ska göra stora skärmar som man kan ha i en monter. Jag undrar nu om det är nån som har lite erfarenhet av sådana uppförstoringar. Hur vill dom som gör skärmarna få bilden, vilket format? Negativet eller inscannat? Vad bör man tänka på när man väljer film? Neg eller dia? Bilderna tas i en liten studio med starka blixtar.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
jag har gjort en bild som var 4x4 meter och några som varit 1x2,2 meter. Det har varit olika pixeltäthet som gällt för de olika bilderna. I fallet med 4x4-skärmen körde tryckeriet ut bilden 1 72 ppi. Betraktningsavståndet var så stort att det inte behövdes mer. Dessutom var datamängden stor nog ändå...

I det andra fallet så gjorde jag bildmontage. Jag har för mig att firman skulle ha en fil som hade 150 ppi.

I det första fallet var det tvunget att låta tryckeriet skanna på trumskanner (det var dessutom 1996).

I det andra fallet satte jag ihop bilder som jag skannat med nagativskanner. Med 4000ppi som min skanner klarar av hade det säkert räckt med den för att göra bilden.

Det viktigaste är att du hör med firman som ska ta fram skärmen i ett tidigt skede.

Filmen bör givetvis vara så finkornig som möjligt. Neg eller dia spelar ingen roll. Det beror nog mer på vilken typ av motiv. Negativ film kan återge en större tonskala än dia. Så jag kör helst neg för att få med alla detaljer.
I studio kan man kontrollera skuggorna mer än utomhus och därför funkar det bra med dia i studio. Dock kan det vara problem med en del filmer som är för kontrastrika och som kan ge färgstick (typ Velvia och Elitchrome XC).

En klassisk regel är: "använd den teknik du behärskar".
 

hasse lundberg

Aktiv medlem
Jag fick en förfrågan från en tjej i Norrköping om bild med 8 pers. till storformat.
Kontaktade firman som skulle göra arbetet och dom sa att den färdiga bilden skulle ha en upplösning på 25 ppi.
Betraktningsavståndet är ju rätt så stort så det är inte så höga krav.
 

Lars Petter

Medlem
Tack för svaren!
Synd att man är så dålig på färfgoto... ("använd den teknik du behärskar")

Det får bli en negativ färgfilm men hur räknar man om ppi (prickar per inch?) från litet format till stort format? Om man dubblerar kantlängderna på bilden halverar man då ppi talet? Sedan undrar jag om det finns nån som tycker att "den här färgfilmen är en bra film till studion"! Det behövs väl en ISO 50 eller 100?
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Lars Petter skrev:
men hur räknar man om ppi (prickar per inch?) från litet format till stort format?
I photoshop finns under "bild" i menyraden funktionen "ändra storlek". Men den funktionen kan du antingen ta bort pixlar eller fördela om pixeltätheten (ppi). Klickar du ur den nedersta rutan så släcks och låses pixeltalet i den övre delen. Då kan du bara fördela om hur tätt pixlarna är fördelade. Du der också hur ytterformatet förändras. Bildens stolek i megabyte kommer inte att förändras eftersom antalet pixlar är konstant.
 

hasse lundberg

Aktiv medlem
Kolla hur stor din bild är, kanske 2400 punkter bred.
Dela detta med 25 (25 PPI) och du får antal Tum, 96.
En tum är 2,54 cm, 96*2,54=243 cm.
En bildfil som är 2400 punkter bred räcker alltså till en bild som är 243 cm (96") bred med en upplösning på 25 PPI.
 

ola-hansson

Aktiv medlem
Låt tryckeriet sköta scanninen! Du egen scanner klarar säker av att få upp bilden till rätt storlek men du kommer att missa mycket i kvalité och skärpa. Kostnaden för scanningen är ca 300:- och är inte mycket om man jämför vad det kostar att köra ut ett par storformatsutskrifter.

Använd gärna dia med ett lågt ASA-tal om du inte kan använda dig av mellanformat för att få med så mycket information i filmen som möjligt

Har mycket erfarenhet av att ta fram material till storutskrifter.

Lycka till!
Ola
 

Lars Petter

Medlem
Tack för alla svar
det ska bli roligt att se hur fotot blir på en gigantisk skärm =)
Hoppas bara att den skapande biten går bra...det är ju ändå viktigast...

Lars Petter
 
ANNONS