Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

negativscanner för 799 kr något att ha?

Produkter
(logga in för att koppla)

goranlin

Aktiv medlem
Kjell & Company säljer en negativscanner för 799 kr.
> Datorer & kringutrustning / Datortillbehör / Skanner / 91411
Negativskanner - plexgear 5 Megapixel
Någon som vet något om den?
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Utan att ha testat den kan man nog avfärda den för seriöst bruk bara genom att läsa specifikationerna.

Det är i princip en billig digitalkamera och ett ljusbord.

Fyrlinsig optik - enklast möjliga alltså.

Fem miljoner pixlar är lite, även om det (vilket jag betvivlar) skulle vara bra pixlar.

Den kan säkert vara väldigt smidig om man arkiverar digitalt och vill ha sökbara småbilder som referens till filmpärmarna, för den lär nog vara sällsynt snabb på att plöja igenom en stor samling bilder. Men räkna inte med att kunna registrera hela densitetsomfånget, knappast ens med negativt material.
 

Mesch

Aktiv medlem
Kjell & Company säljer en negativscanner för 799 kr.
> Datorer & kringutrustning / Datortillbehör / Skanner / 91411
Negativskanner - plexgear 5 Megapixel
Någon som vet något om den?
1600dpi duger väl bra för att hantera korten i sin databas för att hålla koll, websidor och kanske till mindre utskrifter.

Fixfokus är ju inte lysande med behöver inte vara något katastrof.
Det som lockar är ju hastigheten:)
 

TLEC

Aktiv medlem
Funderar om det kan gå att bygga om den till en smalfilms-scanner, med annan optik.
Kan man få hyffsade resultat då?
 

Pagajviftaren

Aktiv medlem
Tänkte just se vad ni andra tror och om någon provat. Är tveksam, men den är billig.
Kjell & Co skriver skanner, jag skulle snarare kalla den reprokamera. Jag (Eller syrran eller pappa, men jag tror att det ligger i en kartong hos mig) har ett reproobjektiv som passar på Pentax, förmodligen lika bra eller bättre. Men just nu har jag inget fungerande systemkamera hus alls :-(

Men åter till nya prylen.
"Bildtekniska justeringar som färgkorrigering och exponering sköts automatiskt"
Kan man stänga av det? Automatik fungerar ibland, men jag vill verkligen ha möjligheten att köra manuellt.
Skärmdump längst ner, jag ser inga inställningar där för korrigeringar, men de valen kanske kommer senare när man sparar?

"Om flera bilder skannas läggs dom på rad i väntan på att bli sparade, man behöver alltså inte spara efter varje skanning vilket gör arbetet snabbt och effektivt."
Jo ja tackar ja. Så jobbar även flatbäddskannrarna jag haft tidigare och den jag har idag. Om jag skannar med medföljande program eller i Photoshop, Paint Shop Pro eller liknande får jag läsa in några bilder, stänga ner programmet och spara bilderna en och en.Läser jag in för många åt gången tar datorns minne slut, programet krashar och det är bara att börja om. Därför skannar jag alltid i ACDSee, det namnger och sparar automatiskt direkt efter inläsning. ACDSee är inte bra att redigera bilder i, men att skanna, sortera, döpa om osv är det superbra om man håller sig till äldre versioner som tex 3.0.

"Lins: F2,0, 4 lins glas, fixfokus"
Objektivet är säkert billigt, men fixfokus tror jag inte är något problem. Negativet ligger i en hållare, kameran sitter fast monterad. Allt är fastlåst i samma läge, så varför skulle man behöva fokusera? Om allt är rätt inställt från början.
 

larsborg

Aktiv medlem
Är det här något att dividera om?
Du får ju 1 kr tillbaka i bonus, om du betalar 800 kr, bara det är ju
otroligt!
Negativscannern lär säkert fungera, tror ändå inte den kan jämföras med en Fuji Pro Rotax, som kostar 425000 kr, men köp båda två, jämför sedan, lägg upp resultaten på FS Forum.
 

HåGe

Aktiv medlem
Bara för att den dyrare kostar mer behöver den ju inte vara bättre. Tvärtom kan den billigare faktiskt vara mer prisvärd.
 

Pagajviftaren

Aktiv medlem
Bara för att den dyrare kostar mer behöver den ju inte vara bättre. Tvärtom kan den billigare faktiskt vara mer prisvärd.
Bäst kvalité är sällan dyrast.
Tvärtemot vad de flesta tror är nämligen bäst kvalité INTE det som håller längst eller ger bäst resultat.

Definitionen av kvalité är:
"Kvalité är att tillfredställa kundens uttalade, outtalade och omedvetna krav, behov och förväntningar."

Med andra ord är det inviduellt vad som är bäst kvalitet och man ska väga in kundens behov, ekonomiska tillgångar och mycket mer.
Tjänar du 20 000kr i månaden och det ska räcka till boende, mat, hobby, resor mm kan man kanske gå upp till 4-5000 för en skanner om man verkligen vill prioritera den delen av hobbyn, men 40 000kr är vansinne för en normalt funtad hobbyanvändare (Även om man tjänar mångdubbelt och bara ska ha den till hobby).
För en yrkesman som skannar betydligt fler filmrutor, och ska leverera till kunder och framförallt även kan ta betalt för de flesta skanningarna är 40 000 en droppe i havet. Medan en 5000kr skanner förmodligen inte skulle klara kraven.
 

larsborg

Aktiv medlem
Bara för att den dyrare kostar mer behöver den ju inte vara bättre. Tvärtom kan den billigare faktiskt vara mer prisvärd.
Utan minsta tvekan, den dyrare är mycket, mycket bättre, det går inte att jämföra de två!
Om det dyrare alternativet är värt sitt betydligt högre pris?
Nej, inte för hobbybruk.
 

skogsbaronen

Aktiv medlem
Köp då hellre en flatbäddsskanner som klarar negativ. Finns för någon hundring till.
Känns även bättre att handla hos en fotoaffär där dom förmodligen vet vad dom pratar om.

Kjell&Companyz (mfl liknanade butiker) tror jag inte att jag går tillbaka till.

Svärfar ville ha en billig scanner.
Gick in på kjellcompay som låg närmast till och hittade en canon flatbädd i katalogen.
Fram till disken.
Expediten går in på lagret och kommer efter en bra stund ut med ett paket.
Lägger fram paketet och börjar knappa in köpet.
På disken ligger en badrumsvåg.
Upplyser den självgode mannen om detta.
"Ja men det ser verkligen ut som en scanner"
"Nej det gör den inte. Den ser ut som en badrumsvåg i glas, inte som en svart scanner"
Han mumlar något om att den visst ser ut som en scanner, men går iaf iväg med "scannern".
Kommer snart tillbaka med rätt produkt.
Frågar honom om den verkligen fungerar med win 98 (svärfar har inte så moderna grejer). Han kollar, med självsäkert beteende, upp att den gör det.
Redan här hade jag lämnat butiken i vanliga fall, men just idag ville jag bara göra bort uppdraget. Man ska inte fatta beslut när man är oskärpt.

Den fungerar inte alls med win98. Efter en koll på canons sida (dit mr besserwisser hänvisade) ser jag genast att mjukvaran är kompitabel, men inte drivrutinerna.

Tyvärr är det ganska vanligt med såna incidenter i "vissa" butikskedjor.
 

larsborg

Aktiv medlem
Köp då hellre en flatbäddsskanner som klarar negativ. Finns för någon hundring till.
Känns även bättre att handla hos en fotoaffär där dom förmodligen vet vad dom pratar om.

Kjell&Companyz (mfl liknanade butiker) tror jag inte att jag går tillbaka till.

Svärfar ville ha en billig scanner.
Gick in på kjellcompay som låg närmast till och hittade en canon flatbädd i katalogen.
Fram till disken.
Expediten går in på lagret och kommer efter en bra stund ut med ett paket.
Lägger fram paketet och börjar knappa in köpet.
På disken ligger en badrumsvåg.
Upplyser den självgode mannen om detta.
"Ja men det ser verkligen ut som en scanner"
"Nej det gör den inte. Den ser ut som en badrumsvåg i glas, inte som en svart scanner"
Han mumlar något om att den visst ser ut som en scanner, men går iaf iväg med "scannern".
Kommer snart tillbaka med rätt produkt.
Frågar honom om den verkligen fungerar med win 98 (svärfar har inte så moderna grejer). Han kollar, med självsäkert beteende, upp att den gör det.
Redan här hade jag lämnat butiken i vanliga fall, men just idag ville jag bara göra bort uppdraget. Man ska inte fatta beslut när man är oskärpt.

Den fungerar inte alls med win98. Efter en koll på canons sida (dit mr besserwisser hänvisade) ser jag genast att mjukvaran är kompitabel, men inte drivrutinerna.

Tyvärr är det ganska vanligt med såna incidenter i "vissa" butikskedjor.
Badrumsvågen i glas, var säkert en allt-i-ett Canon scanner!
Kompakt living!
 

HåGe

Aktiv medlem
Är inte säker på att det framgick att jag försökte vara lustig i mitt inlägg. Jag noterade jämförelsen 425000 kr mot 799 kr (skillnaden är ju inte några hundralappar precis) och tyckte det var lite kul att låtsas komma med några förnumstiga klyschor. Humor är svårt det, särskilt om den inte är rolig(?).
 

Pagajviftaren

Aktiv medlem
Är inte säker på att det framgick att jag försökte vara lustig i mitt inlägg. Jag noterade jämförelsen 425000 kr mot 799 kr (skillnaden är ju inte några hundralappar precis) och tyckte det var lite kul att låtsas komma med några förnumstiga klyschor. Humor är svårt det, särskilt om den inte är rolig(?).
Jodå, jag förstod. Och min kommentar var till den före dig, men jag råkade citera fel sedan. Och det är inte alls omöjligt att han också skämtar. Men angående ordet kvalité är det ofta missuppfattat.
 

transalp-01

Aktiv medlem
Kjell&Companyz (mfl liknanade butiker) tror jag inte att jag går tillbaka till.

Svärfar ville ha en billig scanner.
Gick in på kjellcompay som låg närmast till och hittade en canon flatbädd i katalogen.
Fram till disken.
Expediten går in på lagret och kommer efter en bra stund ut med ett paket.
Lägger fram paketet och börjar knappa in köpet.
På disken ligger en badrumsvåg.
:
:
Tyvärr är det ganska vanligt med såna incidenter i "vissa" butikskedjor.
Tyvärr så kan man träffa på dålig och okunnig personal i de flesta affärer. Personligen har jag bara positiva erfarenheter av Kjell o Co. Men så har jag ju också fördelen att jag vet vad jag vill ha och behöver.
 

Linmajon

Aktiv medlem
Bara för att den dyrare kostar mer behöver den ju inte vara bättre. Tvärtom kan den billigare faktiskt vara mer prisvärd.
Det var två konstiga meningar, och helt inkompatibla sinsemellan.
1) Njae den kan förstås vara bättre men inte helt säkert. Troligtvis är den dyrare bättre ändå. Kvalitet kostar...alltid, i stort sett även om det finns mycket sällsynta undantag.

2) Nja, det beror på. Om målet var att få bilder som ser riktigt bra ut kanske man inte får det, även om scannern var billig. Då har man ju inte uppnått något alls och står på ruta ett igen.
Just därför är jag skeptisk till att folk diskuterar 'prisvärd' optik. När man ändå ska plåta ett antal guldbilder, varför inte försäkra sig om att förutsättningarna är så bra som möjligt?
 

Pagajviftaren

Aktiv medlem
"Skannern" som jag skulle vilja kalla reprokameran istället. Är det någon här som har provat den?
När jag har googlat har jag hittat EN exempelbild som är uppladdad av en privatperson. Den bilden var knappt identifierbar, men jag vet inte hur negativet såg ut eller hur kunnig användaren var. Är tveksam till "skannern", men samtidigt nyfiken på hur kass/hyffsad den är.
 

chan

Medlem
Första försöket en bevikelse..

Efterfrågan hos Kjell& co har varit stor, jag har väntat två månader på min. Hämtade den i dag och blev grymt besviken. När jag startade programmet innifrån Photoshop blev resultatet en katastrof. Färdjupet verkade var max 8 bitar. Jag har lagt upp bilden på min profilsida. När jag startade som en egen applikation så blev det stor skillnad. Pogrammet är aldeles för enkelt, saknar helt kontroller för ljus och kontrast. Det går dock snabbt att scanna/foto av en remsa och sen spara allt på en gång.
 

Pagajviftaren

Aktiv medlem
Provbilder på nätet

Hittade en till version av reprokameran idag, men provbilder den här gången.
Klicka på "Fler/större bilder" under de två produktbilderna. Klicka sedan några gånger på högerpil i övre delen av fönstret så kommer några demobilder på resultatet.
http://www.coolstuff.se/Negativ-Diabildscanner
Det framgår inte om de är förminskade eller visas i max storlek, men de borde vara förminskade eftersom det är en 5Mpixelskamera i "skannern".
Resultatet duger möjligen som bloggbilder eller indexbilder i ett arkiv, som sedan hjälper en att hitta originalnegativet om man anser att det är värt jbbet.
 

erik_qwerty

Aktiv medlem
Hittade en till version av reprokameran idag, men provbilder den här gången.
Klicka på "Fler/större bilder" under de två produktbilderna. Klicka sedan några gånger på högerpil i övre delen av fönstret så kommer några demobilder på resultatet.
http://www.coolstuff.se/Negativ-Diabildscanner
Det framgår inte om de är förminskade eller visas i max storlek, men de borde vara förminskade eftersom det är en 5Mpixelskamera i "skannern".
Resultatet duger möjligen som bloggbilder eller indexbilder i ett arkiv, som sedan hjälper en att hitta originalnegativet om man anser att det är värt jbbet.
Två av bilderna var ju verkligen förfärligt dåliga, stora ytor som är helt utbrända...

Nä, är snabbhet ett krav så blir systemkamera + makroobjektiv garanterat bättre. Problemet kan vara att omvända negativ och få rätt på färgerna, om man ska fota av sådana, men dia går rätt så smärtfritt. Bäst blir förstås en riktig skanner, och även billiga flatbädd blir helt ok tycker jag (har Canon 8800F själv). Det går ju dock tyvärr sakta...
 
ANNONS